Cum ne îmbunătăţim sistemul imunitar fără să ne folosim de medicamente sau vitamine

Dr. Dragoş Cătălin Dănescu recomandă îmbunătăţirea sistemului imunitar prin alimentaţie naturală, plimbări în aer liber, odihnă dar şi evitarea suprasolicitării
Cum ne îmbunătăţim sistemul imunitar fără să ne folosim de medicamente sau vitamine
Cum ne îmbunătăţim sistemul imunitar fără să ne folosim de medicamente sau vitamine, foto Shutterstock

Se tot vorbeşte despre sistem imunitar slăbit iarna, mai ales dacă răceşti des. Nu este o exagerare? Sistemul imunitar este extrem de complex şi chiar dacă o persoană răceşte uşor, totuşi sunt sute de mii de boli pe lume pe care nu le face…. Ce ajută? Sunt necesare sau nu suplimentele alimentare? Răspunde la întrebări dr. Dragoş Cătălin Dănescu, medic de familie.

CSÎD: Cum putem pregăti sistemul imunitar pentru sezonul rece, dacă putem vorbi despre o pregătire?
Dr. Dragoş Cătălin Dănescu:
Sistemul imunitar este aliatul nostru în lupta cu bolile. Este recomandat ca organismul să fie pregătit din timp pentru sezonul rece şi alimentaţia să asigure aportul de nutrienţi necesar. De asemenea, chiar dacă temperatura este scăzută, plimbările în aer liber sunt benefice organismului, ajutând la oxigenarea sângelui. Îmbrăcămintea trebuie corelată cu vremea de afară, evitând excesul de haine, dar o atenţie deosebită trebuie acordată protejării picioarelor. Mineralele (zinc, cupru, magneziu, fier) şi vitaminele (A, B, C, E) susţin funcţionarea optimă a sistemului imunitar şi trebuie asigurate prin alimentaţia zilnică.

Nu vă feriţi de iaurt şi de usturoi în sezonul rece pentru îmbunătăţirea sistemului imunitar

CSÎD: Ce alimentaţie este recomandată?
Dr. Dragoş Cătălin Dănescu:
Hrana trebuie să fie sănătoasă, echilibrată, bogată în nutrienţi.
Aportul de minerale poate fi asigurat prin consumul de fructe proaspete şi uscate, legume, lapte, brânzeturi, ouă, uleiuri vegetale, peşte şi carne de pui. Iaurtul şi usturoiul sunt produse care stimulează imunitatea şi care, pe perioada iernii, ar trebui consumate cât mai frecvent. Iaurtul mai are un rol important şi în echilibrarea digestiei, reducerea colesterolului, stimularea sistemului nervos prin aportul de vitamine din grupa B. Usturoiul conţine antioxidanţi şi substanţe cu efect anticancerigen.

CSÎD: Ce altceva trebuie să mai facem pentru a fi sănătoşi?

Dr. Dragoş Cătălin Dănescu: Pe lângă alimentaţia echilibrată, un factor important pentru buna funcţionare a sistemului imunitar este respectarea orelor de somn şi evitarea suprasolicitării.

Îmbunătăţirea sistemului imunitar – ajută sau nu suplimentele alimentare?


CSÎD: Au suplimentele alimentare de calitate beneficii sau mai rau încurcăm organismul dacă le luăm?
Dr. Dragoş Cătălin Dănescu:
În ultimii ani suplimentele alimentare au devenit tot mai populare pentru a completa necesarul de substanţele nutritive ce ajută la funcţionarea optimă a organismului.
Uneori însă există tendinţa de a face exces de aceste suplimente, cu atât mai mult cu cât multe dintre aceste produse au reclame foarte agresive. Şi atunci omul, îşi face automedicaţie, decide că are nevoie de anumite suplimente şi începe să le ia, fără a cere sfatul unui medic.
Personal, recomand respectarea unei diete echilibrate, fără excese, efectuarea de exerciţii fizice în mod regulat, respectarea orelor de somn.

Alimentaţia sănătoasă este mai eficientă decât vitaminele artificiale

CSÎD: Ce vitamine recomandaţi si din ce surse?
Dr. Dragoş Cătălin Dănescu:
Vitaminele sunt necesare organismului în special în sezonul rece şi mai ales persoanelor cu un stil de viaţă dezechilibrat, care sunt supuse constant stresului, consumă multă cafea, nu respectă orele de somn.
Cele mai bune surse de vitamine sunt alimentele, fructe şi nuci (mere, piersici, banane, citrice, ananas, kiwi, căpşuni, pepene, nuci, migdale, caju) şi legume (varză, sfeclă, morcovi, ţelină, conopidă, broccoli) în stare proaspătă.
Siropurile şi ceaiurile sunt, de asemenea, surse excelente de vitamina C, foarte importantă pentru întărirea organismului în lupta împotriva infecţiilor.
Este de menţionat faptul că suplimentele cu vitamine nu sunt la fel de eficiente ca alimentaţia şi este foarte important să se administreze numai la recomandarea medicului.

Dr. Dragoş Cătălin Dănescu, medic de familie