Oportunităţi de business pentru femei în 2014

Nu cred că există angajat care să nu se fi gândit măcar o singură dată în viaţă să înceapă propria afacere. Mai ales în criză, când cei ce au un job se simt sufocaţi de cerinţe, iar cei ce nu au cu greu pot găsi un loc de muncă la care au visat.
  • Publicat:
Oportunităţi de business pentru femei în 2014

Nu cred că există angajat care să nu se fi gândit măcar o singură dată în viaţă să înceapă propria afacere. Mai ales în criză, când cei ce au un job se simt sufocaţi de cerinţe, iar cei ce nu au cu greu pot găsi un loc de muncă la care au visat.

Dă sfaturi preţioase Cristian Bişa, manageranticriza.ro, expert în consultanţă financiară şi de management, autor a 2 cărţi de specialitate privind întocmirea planurilor de afaceri şi a studiilor de fezabilitate.

 

CSÎD: Care este primul pas atunci când hotărăşti că vrei să începi propria afacere?

Cristian Bişa: Să fii sinceră cu tine însăţi, să fii deschisă la opiniile celor din jur, astfel încât să îţi înţelegi propriile puncte forte şi slabe şi cum pot influenţa acestea viitoarea afacere; o idee sclipitoare nu poate fi pusă în practică de antreprenori nepotriviţi… pe când o idee mai puţin strălucitoare poate fi transformată într-o afacere de succes de antreprenorii ce au calităţile necesare.

CSÎD: Ce este de preferat: să apelezi la un credit bancar pentru a prinde momentul ori să faci economii pentru a strânge banii necesari investiţiei?

C.B.: Întotdeauna e cel mai bine să faci afaceri cu banii altora; atunci când aceştia au încredere şi acceptă să ţi-i dea; problema este că băncile nu prea dau credite fără garanţii, şi mai ales afacerilor noi. Asta fără să ne mai gândim la condiţiile actuale din mediul bancar (accesul foarte dificil la credite). Prin urmare, rămân economiile proprii, ale prietenilor şi familiei – până în momentul în care afacerea creşte suficient de mult pentru a obţine finanţare sub formă de credite.

CSÎD: Spre ce domenii s-ar putea orienta o femeie de afaceri în 2014? Frumuseţe, îngrijire, modă, restaurante, farmacii? Ce domenii de activitate au înregistrat creşteri în ultima perioadă?

C.B.: O femeie de afaceri ar trebui să se îndrepte în primul rând către ceea ce ştie să facă cel mai bine sau ceva care îi place să facă, nu neapărat către ceva care e “în trend”. Femeile se implică în iniţierea/dezvoltarea unei afaceri din mai multe motive: identificarea unei nişe de piaţă care apare dintr-o necesitate nesatisfăcută de ofertă existentă la un anumit moment; înclinaţie/pasiune pentru un anumit domeniu; nevoia unor venituri mai mari; dorinţa de a avea o carieră.

Cunoaşterea industriei în care urmează să îşi desfăşoare activitatea este la fel de importantă ca şi experienţa în domeniu sau educaţia. Dacă ne uităm la domeniile în care sunt şanse mari ca o femeie să se implice şi le urmărim în perioada crizei acestea au avut următoarele creşteri ale vânzărilor (2012 vs 2008): cabinete stomatologice 109%; recrutare şi plasare forţă de muncă 107%; fabricarea de confecţii 83%; farmacii 64%; activităţi de consultanţă în domeniul relaţiilor publice şi al comunicării 61%; retail îmbrăcăminte 58%; servicii de curăţenie 39%; catering 24%; restaurante 10%; agenţii de turism 7%.

În ultimul an (2012), aceste domenii au înregistrat o marjă a profitului net după cum urmează: cabinete stomatologice 4%; recrutare şi plasare forţă de muncă 2%; fabricarea de confecţii 6%; farmacii 2%; activităţi de consultanţă în domeniul relaţiilor publice şi al comunicării 6%; retail îmbrăcăminte 4%; servicii de curăţenie 9%; catering 2%; restaurante 0,1%; agenţii de turism 1%.

 

 

CSÎD: Pe cont propriu sau cu partener? Cum îl alegi?

C.B.: Dacă vorbiţi cu antreprenorii şi sunt sinceri puţini vă vor spune că sunt convinşi că au găsit partenerii potriviţi pentru afacerile lor; afacerile noi pornesc de multe ori în urma unei relaţii de prietenie între asociaţi. Deci dacă ai suficienţi bani pentru a începe o afacere de unul singur şi să angajezi profesionişti – aceasta e situaţia optimă.

Cum în realitate sunt puţine situaţiile optime următoarea opţiune este să îţi alegi parteneri care să aibă calităţi complementare, astfel să poţi acoperi cât mai bine cât mai multe zone esenţiale ale afacerii (strategie, vânzări, operaţional, administrativ etc.). De exemplu, o echipă formată dintr-un designer bun şi un om de vânzări bun e mult mai atractivă decât una formată din doi designeri foarte buni. 

CSÎD: Dacă ai plan de afaceri bun, cum poţi găsi parteneri care să investească?

C.B.: Punând în spatele planului o echipă de management în care investitorii sau potenţialii parteneri să creadă, căutând partenerii care ulterior pot sprijini afacerea şi cu altceva decât bani (experienţă, contacte personale), prezentând ideea (fără a furniza informaţii sensibile de la început) cât mai multor parteneri potenţiali, făcând demersurile de testare a pieţei – pentru a confirma estimările iniţiale şi a creşte credibilitatea planului şi păstrând nivelul de entuziasm iniţial – deoarece procesul de începere a unei afaceri e unul care presupune multe frustrări şi compromisuri legate de viaţa personală.

Realizarea planului în sine reprezintă un prim pas, absolut obligatoriu – însă insuficient. Să nu mai vorbim de faptul că planul în sine trebuie actualizat în permanenţă cu informaţii noi, revizuirea estimărilor în funcţie de feedback-ul din partea persoanelor cărora le e prezentat etc.      

CSÎD: După cât timp poţi trage concluzia că o afacere nu este profitabilă?

C.B.: Depinde de afacere şi de cauza lipsei de profitabilitate: ideea în sine nu e bună, cererea nu este la nivelul aşteptărilor iniţiale, produsul/serviciul nu este la standardele aşteptate. Sunt multe cauze potenţiale care pot face o afacere “neprofitabilă”.

Însă orice afacere are nevoie de o anumită perioadă de promovare şi de atingere a pragului de rentabilitate sau al momentului în care “nu trebuie să mai aduci bani de acasă”. Minim 6 luni – perioadă pentru care planul de afaceri ar trebui să includă surse de autofinanţare; chiria spaţiului, utilităţile, salariile personalului, cheltuielile de marketing şi promovare tot trebuie plătite chiar dacă numărul clienţilor nu este suficient.        

Coafor sau spa?

Dacă analizăm două dintre domeniile în care implicarea feminină în afaceri este preponderentă observăm următoarele evoluţii:
 

1. Coafura şi alte activităţi de înfrumuseţare (2012 vs. 2008) scăderea cifrei de afaceri totale a domeniului cu -27% şi o rată a profitului de -18% în 2012 (cifre raportate fiscului, discutabile);

2. Activităţi de întreţinere corporală (2012 vs. 2008) scăderea cifrei de afaceri totale a domeniului cu -19% şi o rată a profitului de -21% în 2012.

În 2012, în ambele domenii analizate doar aproximativ 25% dintre firmele care furnizează aceste servicii au înregistrat profit. Cauzele sunt multiple – de la efectele crizei la săturarea pieţei şi caracterul discutabil al fiscalizării sectorului; indiferent de ponderea fiecărei cauze în rezultatul total, demararea unei afaceri în 2014 într-unul dintre aceste domenii trebuie bine fundamentată.

 
Urmărește CSID.ro pe Google News
Mădălina Drăgoi - Editor
 Senior Editor si Fashion Stylist Acum ceva timp, mă aflam la Atena, la o conferinţă internaţională despre frumuseţe şi industria de profil. În sală erau jurnaliste din toată Europa. Reprezentau în special presa glossy. Multe dintre ele erau parcă scoase din paginile revistelor pentru ...
citește mai mult
Cum să găseşti dragostea adevărată
Cum să găseşti dragostea adevărată
Recomandare video
Tratamentul personalizat în cancerul de sân