5 metode sănătoase de a gestiona stresul

Stresul ne afectează pe toţi; de fapt, este o reacţie naturală a creierului şi organismului nostru la solicitările sau factorii de stres la care suntem supuşi. Este însă important să învăţăm cum să gestionăm stresul pentru starea noastră de bine în general.
5 metode sănătoase de a gestiona stresul

Probabil cunoaşteţi pe cineva care trece printr-o situaţie stresantă. Poate vă confruntaţi chiar voi cu una acum şi căutaţi metode de a-i face faţă şi de a o gestiona. Stresul ne afectează pe toţi; de fapt, este o reacţie naturală a creierului şi organismului nostru la solicitările sau factorii de stres la care suntem supuşi. Este însă important să învăţăm cum să gestionăm stresul pentru starea noastră de bine în general.

Adevărul este că stresul nu e doar ceva negativ. De fapt, face parte din instinctul nostru de supravieţuire evolutiv, o modalitate de a ne apăra împotriva unor pericole sau ameninţări neaşteptate. Reacţia organismului nostru la stres ne ajută să fim mai vigilenţi, mai atenţi şi mai motivaţi. Cheia este de a gestiona stresul eficient. Dacă nu este controlat, stresul cronic ne poate afecta mental şi fizic.
David Heber, M.D., PhD, FACP, FASN – Preşedintele Institutului Herbalife Nutrition, ne prezintă 5 metode sănătoase de a gestiona stresul pentru starea noastră de bine.

Gestionaţi stresul printr-o alimentaţie sănătoasă

Sistemul nostru imunitar are nevoie de somn, sport şi alimentaţie bună în proporţii corespunzătoare. Din păcate, stresul pe termen lung poate duce la oboseală şi ne afectează negativ starea de spirit, fiind dificil să facem alegeri în favoarea unui stil de viaţă sănătos.
Multe persoane au tendinţa să mănânce prea mult din cauza stresului, apelând la alimente rapide şi confortabile, dar care adeseori sunt pline de grăsimi, sare şi zahăr. Iar dacă abuzaţi de cafea sau consumaţi cafeină seara pentru a vă stimula starea de spirit sau nivelul de energie, acest lucru poate avea un efect nedorit, perturbându-vă somnul.

Atenţia la ceea ce consumaţi, în special în situaţii stresante, vă poate ajuta să gestionaţi nivelurile de stres şi să schimbaţi modul în care răspundeţi la acesta.
Vă reamintesc câteva lucruri pentru o alimentaţie sănătoasă:

Evitaţi gustările fără noimă

Mâncarea de confort cu conţinut caloric ridicat poate stimula eliberarea anumitor substanţe chimice în creier care ne fac să ne simţim răsplătiţi, dar doar pe termen scurt. Acestea ne fac şi să dorim să mâncăm în continuare şi, într-un cerc vicios, consumul excesiv poate duce la creşterea în greutate, ceea ce sporeşte stresul psihologic. Dulciurile precum prăjiturile vă pot face să vă simţiţi bine pe moment, dar întotdeauna urmează o cădere psihică.
Dacă simţiţi nevoia de a consuma ceva, apelaţi la alimentele nutritive, cu coajă tare şi crocantă, care pot ajuta la eliberarea stresului, punând la muncă muşchii încleştaţi ai maxilarului. Printre alternativele mai bune pentru gustări se numără migdalele, alunele sau morcovii.

Mâncaţi regulat şi nu săriţi peste mese

Când sunteţi stresaţi, este uşor să amânaţi sau chiar să săriţi peste mese. Drept urmare, starea de spirit şi nivelurile de energie vor avea de suferit. Poate scădea glicemia, ceea ce creşte nivelul de stres. Dacă vă pierdeţi apetitul din cauza stresului, încercaţi să consumaţi des cantităţi mai mici de mâncare pe parcursul zilei.
De asemenea, momentul mesei trebuie să fie unul plăcut şi separat de muncă sau alte surse de stres. Nu este indicat să mâncaţi la birou în timp ce lucraţi sau să staţi pe telefon în timpul cinei. Faceţi-vă puţin timp să vă calmaţi şi să vă relaxaţi în timp ce mâncaţi. În acest fel, veţi consuma probabil mai puţin şi vă veţi bucura mai mult.

Gestionaţi stresul prin activităţi fizice

Indiferent dacă aveţi chef sau nu, sportul este un bun relaxant. Când faceţi sport, organismul eliberează endorfine care vă fac să vă simţiţi bine în mod natural. Pentru anumite persoane, exerciţiile mai simple, de intensitate redusă, precum yoga, Pilates sau o plimbare relaxantă în parc, sunt cel mai bun remediu împotriva stresului. Altele preferă exerciţiile de intensitate ridicată, cum ar fi alergarea de viteză sau de rezistenţă.
Indiferent de tipul de exerciţii care vă fac să vă simţiţi bine şi împliniţi, sunt şanse mari să le puteţi încerca acasă. Puteţi începe cu următoarele exerciţii simple: fandări, abdomene, genuflexiuni sau planşe în timp ce ascultaţi muzică sau vă uitaţi la TV.