Începe şcoala! Ce ne facem cu copiii somnoroşi?

Simplul fapt că aţi reuşit să stabiliţi ora de culcare a copilului nu înseamnă neapărat că lui îi va fi somn în fiecare seară în acelaşi moment. Dacă în anumite ocazii observaţi că nu e pregătit să meargă la culcare chiar dacă a sosit ora, îi mai puteţi administra un supliment de 10 minute cu lumina aprinsă, pentru ca el să poată citi, asculta casete cu poveşti sau cu muzică până când se va simţi suficient de obosit ca să se culce.
Începe şcoala! Ce ne facem cu copiii somnoroşi?

După ce copilul începe şcoala, rutina existentă, care include baia, schimbarea hainelor de zi, spălatul pe dinţi şi lectura unei poveşti trebuie să continue.

Probabil că ar fi bine să adăugaţi la aceasta o mică discuţie despre ziua care s-a încheiat. Aceasta ar fi unica oportunitate ivită în viaţa dumneavoastră aglomerată de a asculta ceea ce spune copilul; dacă el are anumite temeri, acum este momentul să aflaţi despre ce este vorba.

Simplul fapt că aţi reuşit să stabiliţi ora de culcare a copilului nu înseamnă neapărat că lui îi va fi somn în fiecare seară în acelaşi moment. Dacă în anumite ocazii observaţi că nu e pregătit să meargă la culcare chiar dacă a sosit ora, îi mai puteţi administra un supliment de 10 minute cu lumina aprinsă, pentru ca el să poată citi, asculta casete cu poveşti sau cu muzică până când se va simţi suficient de obosit ca să se culce.

Nu fiţi tentată să-i instalaţi în dormitor un televizor sau o consolă cu jocuri, fiindcă asta l-ar agita şi mai mult, întârziindu-i somnul. Într-o epocă în care copiii au la îndemână atâtea dispozitive electronice, ar fi ocazia ideală pentru a institui bunul obicei al cititului.

Studiile au demonstrat importanţa somnului de calitate şi au arătat legătura dintre acesta şi succesul la şcoală, un copil de vârstă şcolară care trebuie să fie trezit în fiecare dimineaţaă, mai ales dintr-un somn profund, şi care adesea e somnoros în timpul zilei, este privat de odihnă.

Motive pentru care copiii nu pot adormi

Dacă şcolarul dumneavoastră refuză să meargă la culcare, gândiţi-vă dacă motivul s-ar putea număra printre următoarele:

  • Este bine aleasă ora de culcare?

În cazul în care copilul se urcă în pat şi rămâne treaz mai mult de 10-15 minute, el ar putea deveni neliniştit, căzând pradă temerilor nocturne, adică nu va reuşi să adoarmă chiar dacă este obosit. Din ora la care coplul trebuie să se trezească pentru şcoală scădeţi numărul orelor de somn nocturn, apoi întrebaţi-vă dacă nu cumva se duce la culcare prea devreme pentru vârsta lui. Dacă răspunsul este afirmativ, lăsaţi-l să stea până mai târziu.
Ca de obicei, lăsaţi-vă ghidată de copilul dumneavoastră: căutaţi semnele care-i trădează oboseala (căscat, mişcări mai lente), apoi modificaţi ora de culcare pentru a o adapta la ritmul lui natural de somn

  • Televizorul

Pe copiii de vârstă şcolară îi poate surescita sau înfricoşa ceea ce văd la televizor sau la jocurile pe computer, iar acest lucru va afecta calitatea şi cantitatea somnului.
Un sondaj realizat pe 1300 de familii a concluzionat că 7 din 10 copii au propriul televizor, în timp ce 6 din 10 deţin o consolă pentru jocuri.
De asemenea, studiile demonstrează că micuţii care au televizor în dormitorul lor dorm mai puţin decât ceilalţi, comportamentul lor are de suferit, iar activitatea la şcoală este afectată. Un exemplu ar fi acesta: fără televizor în camera copilului.

Deşi uneori au o zi aglomerată şi obositoare, unii şcolari tot refuză să meargă la culcare la ora stabilită. Dacă şi copilul dumneavoastră face la fel, oare v-aţi gândit că poate este procupat de ceva în legătură cu şcoala? Probabil că a auzit ceva în curtea şcolii şi acest lucru îl îngrijorează. Poate l-a şicanat cineva? Ori l-a bruscat? Căutaţi un moment potrivit şi discutaţi cu el, întrebându-l cu mult tact dacă are ceva pe suflet.
Ţineţi cont şi de faptul că orice tensiuni legate de şcoală, ca şi cele de acasă, le pot provoca acestor copii refuzul de a merge la culcare, mai ales dacă între părinţi au loc anumite discuţii chiar atunci când copilul pleacă din mijlocul lor.

Soluţii pentru problemele de somn ale copiilor

Pentru a depăşi refuzul de a merge la culcare:

Stabiliţi o oră de culcare adecvată. Anunţaţi când se apropie această oră şi ce mai trebuie făcut în intervalul rămas până atunci. Oferiţi posibilitatea de alegere, de exemplu: “În 10 minute este ora de culcare. Vrei să te ajut să-ţi termini temele?”

Inventaţi o serie de ritualuri de culcare pentru a vă ajuta copilul să se liniştească. Parcurgeţi-le în aceeaşi ordine în fiecare seară, fără a vă grăbi şi fără a schimba prea multe lucruri. Când ritualul s-a încheiat, spuneţi clar acest lucru, precum şi faptul că e vremea de mers la culcare.

Stabiliţi clar cu copilul dumneavoastră că după încheierea ritualului de culcare va trebui să rămână în dormitorul lui şi că nu va mai putea ieşi de acolo. Vor exista momente când copilului nu  îi va fi somn sau nu va adormi imediat. Dacă e vorba de aşa ceva, lăsaţi-l să-şi petreacă timpul singur, jucându-se sau citind în camera sa până ce simte că poate adormi. Atenţionaţi-l însă că nu veţi mai reveni în cameră pentru a-i ţine companie şi că nu doriţi să vă cheme la el ulterior.

Sursa: Nopţi liniştite, Dr. Pat Spungin

Paula Rotaru
Paula Rotaru
A debutat în presa de sănătate în anul 2011, în redacția Farmacia Ta. Doi ani mai târziu intră în echipa Ce se întâmplă, Doctore?, alături de care este și astăzi. A scris peste 5.000 de articole în acest timp. Ține legătura cu medici din toate specialitățile și vă aduce zilnic ... citește mai mult
Cel mai nou articol Video:
Dr. Matei Bâră: radioterapia în cancerele digestive