Efectele adverse ale consumului excesiv de proteine

Excesul de proteine, specific dietei Atkins, Zone, Paleo sau ketogenică, poate avea consecinţe nefaste asupra sănătăţii tale, mai ales dacă urmezi un astfel de regim pe termen lung.
31.08.2020 | Paula Rotaru
Efectele adverse ale consumului excesiv de proteine

Proteinele sunt foarte importante în regimul alimentar, deoarece ajută la dezvoltarea şi menţinerea sănătăţii musculaturii şi a oaselor.

În plus, proteinele sporesc senzaţia de saţietate şi sprijină metabolismul, aspecte esenţiale în curele de slăbire.

Cu toate acestea, excesul de proteine, specific dietei Atkins, Zone, Paleo sau ketogenică, ar putea face mai mult rău decât bine.

Doza zilnică recomandată de proteine

Specialiştii recomandă să nu exagerăm cu proteinele şi să ne limităm la doza zilnică recomandată, adică minimum 10%, maximum 35% din caloriile zilnice consumate.

Potrivit Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară, necesarul zilnic de proteine se calculează în funcţie de vârstă, sex, greutatea corporală şi gradul de activitate, astfel:

  • Sugari, copii şi adolescenţi: între 0,83 şi 1,31 grame de proteine per kilogram greutate corporală
  • Adulţi, inclusiv vârstnici: 0,83 grame de proteine per kilogram greutate corporală
  • Gravide: consum suplimentar de 1 gram, 9 grame şi 28 de grame pe zi, în primul, al doilea şi, respectiv, al treilea trimestru de sarcină
  • Femeile care alăptează: consum suplimentar de 189 grame de proteine pe zi în primele 6 luni de alăptare, respectiv 13 grame de proteine după această perioadă

La ce riscuri te expui dacă urmezi o dietă bogată în proteine

Consumul excesiv de proteine, fie că sunt de origine animal, vegetală sau ambele, poate avea consecinţe nefaste asupra sănătăţii tale, mai ales dacă urmezi un astfel de regim pe termen lung.

Te poţi îngrăşa. Dietele care promovează consumul crescut de proteine ar putea avea succes, dar asta doar pe termen scurt. Excesul de proteine este depozitate, de regulă, sub formă de grăsime în corp, în timp ce aminoacizii sunt excretaţi, ceea ce duce, treptat, la creştere în greutate. Un studiu a arătat că îngrăşarea este deseori asociată cu dietele în care carbohidraţii sunt înlocuiţi cu proteine.

Îţi miroase urât gura. Excesul de proteine poate duce la cetoză, un proces metabolic prin care corpul trece de la consumul de zahăr, la consumul de grăsime, pentru a produce energie, fenomen care sporeşte producţia unor substanţe chimice care favorizează respiraţia urât mirositoare. Periajul dentar şi folosirea aţei dentare nu sunt de ajuns pentru a elimina acest disconfort. Creşterea consumului de apă, guma de mestecat şi spălatul mai des pe dinţi pot, în schimb, să amelioreze mirosul neplăcut al gurii.

Suferi frecvent de constipaţie sau diaree. Dietele bogate în proteine şi sărace în carbohidraţi şi fibre ar putea creşte riscul de constipaţie sau, din contră, de diaree. Persoanele care consumă multe produse lactate, carne de pui, de porc sau peşte constată frecvent că au tulburări gastrointestinale. Pentru a evita constipaţia şi diareea, se recomandă consumul a minimum 2 litri pe apă zilnic, evitarea prăjelilor şi a băuturilor care conţin cafeină şi includerea fibrelor în regimul alimentar (fructe, legume proaspete, cereale integrale).

Rinichii pot avea de suferit. Consumul excesiv de proteine ar putea agrava afecţiuni preexistente ale rinichilor, din cauza efortului intens pe care aceste organe trebuie să îl depună pentru a filtra toxinele şi azotul produs de aminoacizi. Un studiu a arătat că persoanele obeze care urmaseră timp de 2 ani o cură de slăbire bogată în proteine, dar săracă în carbohidraţi au prezentat valori enzimatice îngrijorătoare în comparaţie cu persoanele care urmaseră o dietă săracă în grăsimi. 

Risc crescut de cancer şi boli de inimă. Persoanele care consumă foarte multă carne roşie şi mezeluri procesate bogate în proteine şi colesterol se expun unui risc crescut de boli cardiovasculare şi cancer colorectal, de sân sau de prostată.

Exces de proteine, carenţă de calciu. Dietele bogate în proteine ar putea duce la carenţe de calciu în organism şi pot creşte riscul unor afecţiuni precum osteoporoza.

Cele mai bune surse de proteine

Este foarte important să consumi proteine de bună calitate şi în cantităţile recomandate. Surse sănătoase de proteine sunt carnea de pui, curcan, vită organică, peştele sălbatic, ouăle bio, lactatele naturale, fructele şi legumele proaspete şi cerealele integrale. Aşadar, pentru a slăbi şi a-ţi menţine sănătatea, consumă cu moderaţie câte puţin din toate şi fă cât mai multă mişcare!