Seminţe de mac: beneficii pentru inimă, digestie şi fertilitate

Iată câteva beneficii uluitoare ale seminţelor de mac.
Seminţe de mac: beneficii pentru inimă, digestie şi fertilitate
FOTO: shutterstock / Seminţe de mac: beneficii pentru inimă, digestie şi fertilitate
Timp de secole, macul a fost folosit ca plantă medicinală, fiind considerat un remediu tradiţional. Atât seminţele de mac, cât şi uleiul oferă numeroase beneficii pentru sănătate, de la tratarea durerilor de cap şi tusei, până la astm şi insomnie. Iată câteva beneficii uluitoare ale seminţelor de mac.

Sunt bogate în nutrienţi şi antioxidanţi

Similar altor seminţe, seminţele de mac sunt bogate în fibre, grăsimi vegetale şi numeroşi nutrienţi. 9 grame de seminţe de mac oferă:
  • Calorii: 46
  • Proteine: 1.6 grame
  • Grăsimi: 3.7 grame
  • Carbohidraţi: 2.5 grame
  • Fibre: 1.7 grame
  • Mangan: 26% din necesarul zilnic recomandat
  • Cupru: 16% din necesarul zilnic recomandat
  • Calciu: 10% din necesarul zilnic recomandat
  • Magneziu: 7% din necesarul zilnic recomandat
  • Fosfor: 6% din necesarul zilnic recomandat
  • Zinc: 6% din necesarul zilnic recomandat
  • Tiamină: 6% din necesarul zilnic recomandat
  • Fier: 5% din necesarul zilnic recomandat
Seminţele de mac sunt bogate în mangan, un element important pentru sănătatea oaselor şi coagularea sângelui. Acest mineral ajută organismul să utilizeze aminoacizii, grăsimile şi carbohidraţii. Totodată, seminţele pot fi presate la rece pentru a produce ulei de seminţe de mac care, la rândul său, este bogat în omega-6 şi omega-9. De asemenea, uleiul de seminţe de mac conţine şi cantităţi mici de omega-3 şi acid alfa-linolenic. 

Pot conţine compuşi care ameliorează durerea

Macul conţine morfină, codeină, tebaină şi alţi alcaloizi din opiu cunoscuţi pentru eliminarea durerii, calmare şi proprietăţi de inducere a somnului. Aceşti compuşi de cele mai multe ori se regăsesc în medicamente farmaceutice folosite în acest sens. 

Accelerează sănătatea inimii şi a pielii

Uleiul de seminţe de mac este bogat în grăsimi mononensaturate şi polinesaturate, care pot fi benefice pentru piele şi inimă. Cercetările sugerează că dietele bogate în grăsimi nesaturate pot reduce riscul de apariţie a infarctului şi a accidentului vascular cerebral cu până la 17%. Înlocuind grăsimile saturate din dietă cu cele nasaturate poate reprezenta chiar un avantaj. Să nu uităm că dietele bogate în omega-6 şi omega-3 pot crelte riscul de apariţie a bolilor şi inflamaţiilor. De asemenea, alte cercetări sugerează că grăsimile din seminţele de mac ajută la vindecarea rănilor şi prevenirea leziunilor atunci când uleiul de seminţe de mac este aplicat direct pe piele.

Alte beneficii

Seminţele de mac sunt uluitoare şi pentru digestie, sănătatea pielii şi părului şi tratează durerile de cap, tusea şi astmul.
  • Bune pentru digestie. Seminţele de mac sunt bogate în fibre, care ajută sănătatea tractului gastrointestinal şi reduc constipaţia.
  • Bune pentru fertilitate. Există cercetări care indică faptul că femeile care au consumat produse derivate din seminţe de mac au putut observa o îmbunătăţire a fertilităţii.