Pui sare multă în mâncare zilnic? Iată ce boli rişti!

Atunci când calculăm cantitatea de sare consumată într-o zi trebuie să ţinem cont că toate alimentele din comerţ sau de casă au sare în reţete: pâine, salamuri
17.08.2020 | Mădălina Drăgoi

Cu siguranţă aţi văzut măcar o singură dată (dacă nu aţi şi făcut acest gest) o persoană ce adaugă sare în mâncarea deja sărată. Micile particule de sare se scurg rapid în preparatele culinare şi din gustoase pentru unii devin şi mai gustoase. Până aici nimic rău, însă consumul exagerat de sare este asociat în multe cazuri cu probleme de sănătate precum hipertensiunea arterială. Pe termen lung, fără tratament specific şi în cocteil cu alţi factori sau afecţiuni hipertensiunea arterială pune viaţa în pericol. Am întrebat-o pe conferenţiar universitar dr. Elisabeta Bădilă, Preşedinte Grup de Lucru Hipertensiune Arterială, Societatea Română de Cardiologie de ce nu este bună multă sare în bucate.


CSÎD: Ce este hipertensiunea arterială?
Dr. Elisabeta Bădilă:
Hipertensiune înseamnă atunci când valorile tensiunii arteriale sistolice depăşesc valoarea de 140 mmHg şi valorile tensiunii arteriale diastolice sunt mai mari de 90 mmHg.

CSÎD: De ce nu este bună sarea pentru hipertensivi? Ce reacţie are în organism sarea?
Dr. Elisabeta Bădilă:
Pe termen scurt, în urma unei mese bogate în sare prin vasele de sânge şi artere poate să circule un volum mai mare de sânge. Aceasta poate duce la o creştere temporară a tensiunii arteriale. Potrivit datelor din studii, vârsta şi obezitatea pot amplifica acest efect al sării. Pe termen lung informaţiile analizate sugerează că o dietă bogată în sare creşte semnificativ tensiunea arterială.
De-a lungul timpului s-au acumulat dovezi convingătoare care arată că scăderea consumului de sare se asociază cu scăderea tensiunii arteriale sistolice şi diastolice atât la subiecţii hipertensivi, cât şi normotensivi, într-o manieră dependentă de doză. Un aport crescut de sare asociază risc de boală cardiovasculară şi accident vascular ischemic.

Românii consumă chiar şi de 4 ori mai multă sare decât cantitatea recomandată de medici

CSÎD: Câtă sare putem consuma într-o zi?
Dr. Elisabeta Bădilă:
Se consideră că aportul optim de sare din alimente este de sub 5 grame pe zi.
CSÎD: Românii sunt cunoscuţi că pun sare în mâncarea deja sărată?
Dr. Elisabeta Bădilă:
Românii consumă frecvent peste 20 de grame zilnic!

Gustul se reeducă, putem învăţa să apreciem mâncarea condimentată cu mirodenii

CSÎD: Cum să te dezveţi să mănânci sărat? De ce este aşa greu?
Dr. Elisabeta Bădilă:
Sarea este un condiment folosit ”să dea gust” ori aceasta ţine de obiceiurile gastronomice specifice unei zone, sau chiar ale unei familii. Gustul poate fi educat şi, din fericire, există multe alte mirodenii care pot da savoare mâncării. Important este ca în educaţia culinară a fiecărui pacient să nu existe obiceiul de a adăuga sare, ci acesta să  se obişnuiască cu gustul mâncării dat de legume şi de alte ingrediente folosite.

Sarea medicinală, o soluţie dar nu pentru toată lumea dependentă de ”sărat”

CSÎD: Din ce am observat, unele persoane pare că au un tic cu acest gest la masă, să folosească solniţa sau de exemplu să înmoaie ardeiul iute de 5, 6 ori în solniţă la o simplă ciorbă de fasole. Ce e de făcut?
Dr. Elisabeta Bădilă:
În situaţia în care pacientul nu se poate obişnui să nu adauge sare, se poate folosi sarea medicinală, cu menţiunea că aceasta poate aduce un supliment de potasiu care poate face rău mai ales la bolnavii cu insuficienţă renală. 

Conferenţiar universitar dr. Elisabeta Bădilă

dr Elisabeta Bădilă