Top 5 fructe cu mult zahăr. Dăunează ficatului și îngrașă, deci nu face excese!

19.05.2022

Fructele sunt recomandate pentru că au un conținut bogat de vitamine și alți nutrienți de care organismul are nevoie pentru a se menține sănătos. Cu toate astea, e important să le consumăm cu moderație deoarece conțin mult zahăr.

Nutriționistul Gianluca Mech ne explică cum putem obține necesarul zilnic de vitamine, îmbinând consumul de fructe cu cel de suplimente naturale:

Suplimentele nu înlocuiesc alimentația corectă și un stil de viață sănătos. E nevoie să consumăm fructe și legume pentru a beneficia de vitaminele și mineralele pe care acestea le conțin. Totuși, atunci când vine vorba despre fructe, trebuie să avem grijă la cantități.

Bineînțeles că oferta bogată de fructe din piață ne ademenește cu mirosuri îmbietoare, dar e important să fim conștienți că ele conțin zahăr. Este vorba despre zahăr natural, denumit fructoză. Nu e la fel de nociv ca zahărul procesat, evident, dar, consumat în exces, poate cauza probleme. De aceea, suplimentele naturale pot fi îmbinate cu consumul moderat de fructe pentru a obține necesarul zilnic de vitamine.

Atenție! Suplimentele alimentare nu trebuie să înlocuiască consumul de fructe și legume, ci doar să vină în completarea acestuia. De asemenea, suplimentele se iau la recomandarea medicului, care știe exact de ce aveți nevoie.

Fructele care conțin cel mai mult zahăr

Rodia

O porție generoasă de rodie, însemnând cam o cană de sâmburi delicioși, conține aproape 24 de grame de zahăr. E recomandat astfel să ne limităm la maximum o jumătate de porție.

Mango

Un mango conține aproximativ 23 de grame de zahăr, dar și două treimi din necesarul zilnic de vitamina C. Putem consuma jumătate de fruct și să îl îmbinăm cu suplimente naturale de vitamina C.

Cireșele

Sunt fructe de sezon și tuturor ne plac. Nu e însă indicat să mâncăm mai mult de jumătate de cană de cireșe. O jumătate de porție de cireșe conține circa 10 grame de zahăr.

Bananele

Când vorbim despre fructe cu un conținut ridicat de zahăr, nu putem să excludem bananele. O banană mică sau jumătate dintr-o banană mare conține aproximativ 12 grame de zahăr.

Portocale

O portocală conține cam 17 grame de zahăr. E totodată bogată în vitamina C și fibre. Putem să mâncăm o jumătate de portocală și să luăm suplimente naturale pentru a ajunge la necesarul zilnic de vitamine.

Porția corectă de fructe – maximum 500 de grame pe zi

Fructele sunt bune, dar cu măsură. Ca de altfel orice alt aliment, indiferent cât de sănătos ar fi! Consumate în exces, fructele pot avea efecte nocive asupra ficatului, din cauza fructozei care este greu de metabolizat.

Porția zilnică de fructe nu ar trebui să depășească 500 de grame. În caz contrar, fructoza din acestea favorizează creșterea colesterolului și a trigliceridelor, factor de risc major implicat în steatoza hepatică (ficatul gras). 

Când mâncăm fructe, toată fructoza se duce în ficat, iar capacitatea lui enzimatică e limitată (maximum 10-15 grame/zi).

Consumată în exces (peste 500 de grame de fructe/zi), fructoza ia calea metabolizării alcoolului și duce la grăsime abdominală, ficat steatozic și colesterol crescut.

Concluzia: fructele sunt un desert și se mănâncă cu măsură. Mestecate! Pentru că un pahar de suc conține apă și fructoza din 3 fructe, adică materie primă pentru grăsimea de pe burtă.

Recomandare video
Dr. Raluca Oprea: dieta echilibrată, primul pas în tratamentul ficatului gras