Din toamnă încep să se numere și carențele de vitamina D…

Testul de sânge ce determină cantitatea de vitamina D în sânge se numește 25-OH-Vitamina D.
Din toamnă încep să se numere și carențele de vitamina D...
foto Shutterstock

Cu cât temperaturile scad, cu atât ne îmbrăcăm mai mult și mai gros. Normal. Însă cu cât expunem mai puțină piele la soare (a nu se confunda cu băi de soare, nerecomandate nicicând) cu atât ajutăm mai puțin corpul să-și facă plinul de vitamina D. Așadar, chiar dacă vin zile friguroase și suntem în pandemie de coronavirus, nu vă feriți de razele blânde ale soarelui. În sezonul rece expunerea la soare este absolut necesară și recomandată. Așadar ieșiți zilnic în aer liber, în natură!

Auzim mereu vorbindu-se despre vitamina D, așa numită vitamina soarelui. Dar ce rol are în organism? Această vitamină este vitală pentru osteosinteza și menținerea nivelului optim de calciu și fosfor în sânge. De asemenea, ea ajută la absorbția calciului la nivel intestinal. Fiind conectată cu absorbția de calciu, este conectată deci și cu sănătatea oaselor. 

Faceți plimbări în aer liber și în sezonul rece și consumați pește

Toamna și iarna știm faptul că sinteza vitaminei D se realizează destul de puțin în această perioadă a anului, suprafețele de piele expuse fiind doar fața și mâinile. Izolarea la domiciliu, atât de specifică pandemiei de coronavirus, duce la scăderea aproape de zero a sintezei vitaminei D. Evident, în caz că vi se impune carantina din cauza COVID19, trebuie să respectați regula.

Pentru a vă asigura aportul de vitamina D măriți consumul de pește și preparate din pește. Expunerea directă la soare stimulează absorbția acesteia în organism. Pe cât posibil, expuneți și toamna o suprafața de piele mai mare la razele solare pentru a ajuta absorbția vitaminei D. Iarna, dacă doriți să luați suplimente alimentare cu vitamina D, consultați-vă cu medicul curant.

Cine riscă mai des deficit de vitamina D și ce consecințe apar

Pe lângă alimentația ce conține vitamina D, expunerea la soare, în cazul sintezei de vitamina D este importantă și vârsta, de sexul și  necesitățile metabolice ale fiecăruia dintre noi.

Dintre persoanele cu risc crescut pentru deficitul de vitamina D, medicii menționează copiii (ei sunt în creștere), dar și vârstnici care au afecțiuni cronice renale sau intestinale. Acest lucru favorizează apariția osteoporozei în cazul vârstnicilor sau a rahitismului în cazul copiilor.

Cum puteți afla dacă aveți un nivel optim al vitaminei D în organism?

Se face o analiză de sânge, la cerere sau la indicația medicului de familie. Mai exact, medicul vă va recomandat o analiză de laborator pentru a se determina cantitatea de vitamina D din organism. Aceasta se numește 25-OH-Vitamina D și determină rezerva de D din organism.

Mădălina Drăgoi
Mădălina Drăgoi

Acum ceva timp, mă aflam la Atena, la o conferinţă internaţională despre frumuseţe şi industria de profil. În sală erau jurnaliste din toată Europa. Reprezentau în special presa glossy.

Multe dintre ele erau parcă scoase din paginile revistelor pentru care lucrau atât din punct ... citește mai mult

Recomandare video
Cârnați la grătar cu legume și porumb copt