Aroma cafelei – ce se ascunde într-o ceașcă de cafea?

23.04.2021 | Redactia CSID
Aroma cafelei – ce se ascunde într-o ceașcă de cafea?
beneficii cafea

Aroma cafelei este printre primele zece cel mai ușor de recunoscut, iar 70%-75% din consumul ocazional de cafea se întamplă acasă, cafeaua fiind băutura principală pentru mai mult de jumătate din ocaziile de dimineață.

Cafeaua oferă un amestec complex de diferite arome, care produc împreună o gamă de experiențe senzoriale. Atunci când consumăm cafea, experiența senzorială completă se întinde pe întreaga perioadă a preparării până la consum. Poate începe cu aroma cafelei resimțită la deschiderea recipientului, la sugestiile vizuale observate atunci când preparăm cafeaua, inclusiv culoarea cafelei și prezența cremei sau a spumei cafelei.

Factori de care depinde aroma cafelei

Aroma cafelei provine din diferiți compuși volatili produși prin prăjirea cafelei. Uleiul din cafea, care reprezintă aproape 10% din boabele prăjite de cafea, generează mare parte din savoarea sa. Prăjirea declanșează o serie de procese în boabe, generând dezvoltarea compușilor volatili care contribuie la profilul aromatic.

Gradul de prăjire are impact asupra profilurilor aromatice. Studiile au sugerat că un nivel de prăjire mai slab prezervă notele de plante și fructe, în vreme ce aromele de fum și ars sunt sporite, iar aciditatea este redusă la boabele prăjite mai mult.

Aspectul vizual al cafelei și modul în care este prezentată poate juca de asemenea un rol important în experiența multi-senzorială și poate chiar avea un impact asupra gustului perceput al cafelei. Cercetările au sugerat că culoarea ceștii în care se servește poate avea un impact asupra percepției de gust al ceștii de cafea. De exemplu, într-un studiu a fost arătată o cană albă pentru a spori intensitatea cafelei și a fost descrisă ca mai puțin dulce comparativ cu cea servită într-o cană transparentă sau albastră.

Un alt studiu privind arta preparării latte a sugerat că o formă dreptunghiulară, comparativ cu o formă mai rotundă, influențează așteptările oamenilor cu privire la preferință, gustul amar și calitatea băuturii2. Subțierea consistenței cafelei a fost de asemenea asociată unei arome și savori mai slabe a cafelei.

Un studiu a sugerat că eliberarea salivei poate afecta experiența aromei, cu rezultate care diferă în funcție de metoda de preparare.

Ce conține o cană de cafea?

Cafeaua este unul dintre produsele cele mai studiate din lume, fiind subiectul a mii de studii științifice, la fel ca și cofeina. Un lucru este clar și anume că un consum moderat este benefic.

Cafeaua conține în mod natural o varietate de compuși inclusiv cofeina, antioxidanți și diterpeni. Aceștia contribuie nu doar la aroma unică a acesteia, dar și la mult cercetatele efecte fiziologice ale cafelei.

Cofeina este un compus activ farmacologic din cafea și un stimulent ușor al sistemului central nervos.  O cană normală de cafea oferă aproape 75-100 mg de cofeină.

Cafeaua conține în mod natural o varietate de compuși care prezintă proprietăți de antioxidare. Acestea includ acizi clorogenici și melanoidine, care contribuie la dezactivarea oxidanților

Cofeina este absorbită în organism în decurs de aproximativ 45 de minute după consum și atinge nivelul maxim în sânge, într-un interval de la 15 minute la 2 ore.

Surse de cofeină

– O cană (237 ml) de cafea preparată conține aproximativ 95 mg cofeină. Aceeași cantitate de cafea instant conține aproximativ 60 mg cofeină.

– Cafeaua decofeinizată conține aproximativ 4 mg cofeină.

– Un shot (44 ml) de espresso conține aproximativ 65 mg cofeină.

– O cană (237 ml) de ceai negru conțin aproximativ 47 mg cofeină. Ceaiul verde conține aproximativ 28 mg. Ceaiul decofeinizat conține 2 mg, iar cel pe bază de plante nu conține.

– O cutie de 350 ml coca-cola obișnuită sau dietetică conține aproximativ 40 mg cofeină. Aceeași cantitate de Mountain Dew conține 55 mg cofeină.

– 28 grame de ciocolată neagră conțin aproximativ 24 mg cofeină, în timp ce ciocolata cu lapte conține un sfert din cantitatea respectivă.

– Semințele de guarana conțin de aproximativ patru ori cantitatea de cofeină decât cea găsită în boabele de cafea. Unele băuturi care conțin acest extract de semințe pot conține până la 125 mg cofeină pe porție.

– Suplimentele de cofeină conțin aproximativ 200 mg pe comprimat, sau cantitatea din 2 căni de cafea.

Mai multe informații despre cafea regăsiți și pe site-ul Asociației Române a Cafelei.

Tags: