Obezitatea la copii: cauze şi reguli pentru prevenirea îngrăşării copiilor

Numărul copiilor supraponderali este în continuă creştere. Modificarea obişnuinţelor alimentare, considerabilă în ultimii 20-30 de ani, a contribuit, din păcate, la dezvoltarea acestui fenomen – obezitatea infantilă.
10.07.2020 | Autor: Paula Rotaru
Obezitatea la copii: cauze şi reguli pentru prevenirea îngrăşării copiilor

Peste 30% dintre copiii dn Statele Unite ale Americii sunt obezi sau supraponderali. Deşi în Europa cifrele nu sunt la fel de îngrijorătoare, numărul copiilor supraponderali este în continuă creştere. 

Modificarea obişnuinţelor alimentare, considerabilă în ultimii 20-30 de ani, a contribuit, din păcate, la dezvoltarea acestui fenomen – obezitatea infantilă.


TOP 5 cauze ale obezităţii infantile

Alimentaţia – un studiu recent condus de M.F. Rolland Cachera de la INSERM demonstreză că acei copii care înaintea vârstei de doi ani au ingerat prea multe proteine şi prea puţine lipide prezintă cea mai accentuată obezitate. 

De aceea, în primii ani de viaţă se recomandă un consum preponderent de lipide, nu de proteine. Obezitatea poate fi evitată, în consecinţă, prin diversificarea alimentaţiei începând cu luna a 5-a sau a 6-a de viaţă şi prin administrarea de lapte integral până la vârsta de doi ani. 

Pe măsură ce copilul creşte, alimentaţia bogată în lipide şi acizi graşi esenţiali, dar săracă în proteine, trebuie să se modifice, devenind săracă în lipide şi bogată în proteine şi glucide.

Din păcate, adesea se înregistrează situaţia inversă. Copiii mici primesc o hrană cu conţinut mare de proteine, iar cei mai mari mănâncă prea gras şi prea dulce: hamburgeri, cartofi prăjiţi, biscuiţi, floricele de porumb etc. şi au acces aproape permanent la frigider.

Televizorul – prezent în orice cămin, acesta favorizează alimentaţia compulsivă: copiii mănâncă, fără să-şi dea seama, pungi întregi de chipsuri sau de covrigei, în timp ce se uită la desene animate sau la emisiunea preferată.

Lipsa activităţii fizice – pierzând ore în şir în faţa televizorului, corpul arde mult mai puţine calorii decât atunci când facem mişcare. Înlocuind fotbalul sau mersul pe bicicletă cu desenele animate şi jocurile pe calculator, copiii tind să se îngraşe, la fel ca părinţii lor de altfel.

Lipsa de somn – hormonul de creştere intervine în procesul de eliminare a excesului de masă corporală grasă. El este secretat numai în timpul somului nocturn. În consecinţă, copiii care nu dorm sufiient pot înregistra un deficit al acestui hormon de creştere şi de… slăbire.

Părinţii excesiv de protectori – copiii singuri la părinţi sau cei proveniţi dintr-un cuplu divorţat sunt adesea mai cocoloşiţi decât ceilalţi. Inconştient, adulţii încearcă să compenseze sentimentul de frustare oferindu-le mâncare în cantitate excesivă. Primul gest al mamei faţă de copilul ei este aceal de a-l hrăni. Nu trebuie să confundăm însă ori să dăm copilului posibilitatea de a pune semnul egal între hrană şi dragoste.

Reguli pentru prevenirea obezităţii la copii

În primul şi în primul rând, informaţi-vă copilul, făcând pe profesorul nutriţionist, explicându-i acestuia care sunt dozele zilnice necesare de proteine, lipide, glucide, acizi graşi esenţiali, vitamine şi minerale. Şi, de ce nu, să concepeţi împreună tabele şi afişe pe care să le lipiţi la vedere, în bucătărie, chiar pe frigider!

Reabilitaţi: micul dejun, petnru a evita pofta de dulciuri de la ora 11. În meniu trebuie să figureze cerealele, fructele şi lactatele.

Limitaţi: bomboanele, prăjiturile, lactatele grase, hamburgerii, chipsurile, prăjelile, carnea grasă şi… televizorul. Pentru copil, dar şi pentru restul familiei!

Îndemnaţi: la practicarea unei activităţi fizice, cum ar fi mersul pe rol, practicarea artelor marţiale, dansul, tenisul de masă, ciclismul etc. Iar pentru a da un exemplu, de ce să nu mergeţi în fiecare sâmbătă dimineaţa cu toată familia la înot sau în parc cu bicicletele?

Evitaţi: cantina pe cât posibil. Adesea aici se servesc mâncăruri prea grase sau inadecvate gusturilor sale. Dacă nu locuiţi prea departe de grădiniţă sau de şcoală, aduceţi mai bine copilul acasă pentru prânz sau puneţi-i la pacheţel sandvişuri sănătoase şi fructe.

Înlocuiţi: dulciurile şi aluaturile de la gustare cu o felie de pâine integrală şi două pătrăţele de ciocolată neagră, o banană, o portocală sau un măr.

Beţi: atât cât cere organismul, dar numai apă! Băuturile răcoritoare nu sunt recomandate, deoarece obişnuiesc copilul cu gustul dulce.

Mâncaţi: la ore fixe şi evitaţi rontăielile între mese.