Dr. Tatiana Popescu: ”Copiii şi bătrânii riscă mai des deficit de vitamina D”

Cum ne asigurăm aportul de vitamina D? Ce alimente sunt bogate în vitamina D? Ce obiceiuri ne sunt de ajutor pentru a avea sufiecientă vitamina D în organism?
04.03.2020 | Autor: Mădălina Drăgoi
Dr. Tatiana Popescu: ”Copiii şi bătrânii riscă mai des deficit de vitamina D”
Dr. Tatiana Popescu: ”Copiii şi bătrânii riscă mai des deficit de vitamina D”, foto arhivă

O dată cu venirea primăverii, zilele s-au lungit şi trebuie să recunoaştem că suntem mult mai tentaţi să stăm ore în şir în aer liber. Excelent atât pentru psihic cât şi pentru a ne asigura aportul de vitamina D. Pe lângă expunerea la razele blânde ale soarelui ce trebuie să mai facem pentru a avea suficientă vitamina D? Cum putem fi siguri că nu ne lipseşte vitamina D din organism? Vine cu lămuriri medicul de familie Tatiana Popescu.

Despre vitamina D se vorbeşte mult mai ales că în sezonul rece, multe persoane nu stau suficient timp la soare şi nu au nici o alimentaţie echilibrată.

De ce este atât de importantă vitamina D în cantitate suficientă?

”Vitamina D are o importanţă uriaşă în osteosinteza şi menţinerea nivelului optim de calciu şi fosfor în sânge. De asemenea, ea ajută la absorbţia calciului la nivel intestinal.”
Ce se întâmplă dacă scade nivelul de vitamina D în organism? ”O scădere a nivelului de vitamina D duce inevitabil la utilizarea calciului din alte organe, cum ar fi oasele. Acest lucru favorizează apariţia osteoporozei în cazul vârstnicului sau la rahitism în cazul copiilor” explică dr. Tatiana Popescu.

Cum ne putem asigura că avem un aport corect de vitamina D în alimentaţie?

”În cazul vitaminei D, aceasta provine în special din consumul de peşte şi preparate din peşte” recomandă medicul de familie.
De ce este important să ne stăm în lumina soarelui? ”Expunerea directă la soare stimulează absorbţia acesteia în organism. Astfel, deoarece suprafaţa de piele expusă iarna şi chiar primăvara la razele solare este mică, absorbţia este limitată” a completat dr. Tatiana Popescu.

Cum putem afla concret valorile vitaminei D prezente în organism

Ce analize, teste indică o cantitate suficientă de vitamina D? ”Ca şi analiză de laborator pentru cantitatea de vitamina D din organism există 25-OH-cholecalciferol, metabolitul hepatic al vitaminei D sintetizate în piele” a explicat medicul de familie.

Când se poate recomanda suplimentarea dietei cu vitamina D?

”Se poate recomada în perioada sezonului rece administrarea de suplimente cu vitamina D, dar numai după ce vă consultaţi cu medicul dvs” avertizează medicul de familie.

Bătrânii şi copiii mai expuşi la dificit de vitamina D

Vitamina D, vitamina Soarelui, este legată de activităţile pe care le desfăşurăm afară. Cât de repede se instalează deficitul de D? ”Deficitul de vitamina D este strâns legat de expunerea la soare, dar mai depinde şi de vârstă, de sex şi de necesităţile metabolice ale fiecarei persoane în parte. Este binecunoscut rolul său în osteosinteză, astfel ca un deficit apare mai repede la un copil care se află în perioada de creştere sau la un vârstnic cu diverse boli cronice, ca cele renale sau intestinale” a completat dr. Popescu.