De ce nu este sănătos să prăjim alimentele? Explică dr. Ruxandra Constantina

Dr. Ruxandra Constantina explică de ce este bine să renunţăm la prăjirea alimentelor.
01.02.2021 | Mădălina Drăgoi
De ce nu este sănătos să prăjim alimentele? Explică dr. Ruxandra Constantina
Dr. Ruxandra Constantina

Să fim serioşi, de la mic la mare suntem atraşi de mâncarea prăjită. Gustul, textura şi aroma cărnii, legumelor, ouălor ce au făcut o baie în ulei fierbinte este de neegalat. Şi totuşi, prăjirea distruge elementele sănătoase dintr-un aliment şi dă naştere la compuşi de tipul grăsimilor trans vinovate în timp de apariţia unor afecţiuni cardiovasculare sau metabolice.

Dr. Ruxandra Constantina, medic specialist medicină de familie, medicină generală, apifitoterapie, explică de ce este bine să renunţăm la prăjire.

CSÎD: Se incriminează alimentele prăjite, dar ele sunt atât de apetisante. De ce nu este bună prăjirea?

Dr. Ruxandra Constantina: Orice aliment sănătos se transformă într-unul nesănătos prin prăjire. Deci se recomandă evitarea prăjirii, indiferent de tipul alimentului sau de natura lui (animală sau vegetală).

Prin prăjire apar grăsimi trans care pot duce la diabet și boli de inimă

CSÎD: Ce se transformă în timpul prăjirii?

Dr. Ruxandra Constantina: Prin prăjire, uleiurile vegetale se transformă în grăsimi trans, ce cresc riscul dezvoltării unor afecţiuni cardiovasculare şi metabolice. În urma prăjirii alimentelor de origine animală, bogate în proteine (carnea) sau produselor procesate (mezeluri, cârnaţi ce conţin nitriţi sau nitraţi), apar amine heterociclice, hidrocarburi aromatice policiclice şi nitrozamine, substanţe cu efect potenţial cancerigen.

CSÎD: Suntem iremediabil îndrăgostiţi de cartofii prăjiţi. Și de gogoşi, dacă stăm să analizăm postările de pe canalele social media din timpul autoizolării la domiciliu de la începutul pandemiei. De ce nu sunt sănătoase?

Dr. Ruxandra Constantina: Alimentele ce conţin amidon (cartofi, cereale, produse cu făină), prin prăjire, degajă acrilamidă, o substanţă cu acţiune carcinogenă. Se pare că efectul carcinogen este legat de cantitatea ingerată a acestor substanţe toxice.

Evitaţi produsele de patiserie

CSÎD: Ce grăsimi sunt de evitat?

Dr. Ruxandra Constantina: Aşa-numitele grăsimi „rele” sunt cele saturate (de origine animală) şi cele hidrogenate sau trans (uleiuri prăjite, margarina, produse de patiserie, snacksuri).

Contează şi cantitatea de grăsimi saturate consumată

CSÎD: De ce trebuie să evităm grăsimile saturate?

Dr. Ruxandra Constantina: Consumate regulat sau în cantităţi mari ele favorizează apariţia afecţiunilor cardiovasculare şi a diabetului de tip 2 (cresc colesterolul, rezistenţa la insulină şi inflamaţia), în special grasimile trans.

Dr. Ruxandra Constantina. Foto arhivă