Dieta scăzută în grăsimi sau carbohidraţi: care este mai bună pentru slăbit, arderea grăsmilor sau nivelul glicemiei?

Care sunt mai eficiente atunci când vrem să slăbim? Află ce spune specialistul.
Dieta scăzută în grăsimi sau carbohidraţi: care este mai bună pentru slăbit, arderea grăsmilor sau nivelul glicemiei?
FOTO: shutterstock / Dieta scăzută în grăsimi sau carbohidraţi: care este mai bună pentru slăbit, arderea grăsmilor sau nivelul glicemiei?
Care sunt mai eficiente atunci când vrem să slăbim: dietele cu conţinut scăzut de grăsimi sau dietele cu conţinut redus de carbohidraţi? Care sunt mai sănătoase? Nutriţionistul italian Gianluca Mech ne oferă răspunsul.
 
Mulţi oameni apelează la dietele cu conţinut scăzut de grăsimi pentru a-i ajuta să slăbească şi să stimuleze arderea grăsimilor. Cu toate acestea, cele mai recente studii arată că dietele cu conţinut scăzut de carbohidraţi pot fi la fel de eficiente. Mai ales că acestea accelerează slăbirea, reduc senzaţia de foame şi echilibrează nivelul glicemiei.

Diferenţele între cele două diete

Deşi ambele sunt menite să te ajute să slăbeşti, dietele cu conţinut scăzut de carbohidraţi şi cele cu conţinut scăzut de grăsimi sunt structurate diferit.

Dieta cu conţinut scăzut de carbohidraţi

 
De asemenea, există diete în care carbohidraţii reprezintă mai puţin de 26% din totalul caloriilor zilnice sau mai puţin de 130 de grame pe zi la o dietă de 2.000 de calorii.
 
Sau mai există şi dietele moderate, în care carbohidraţii reprezintă 26–44% din totalul caloriilor zilnice.
 
Reţineţi că dietele cu conţinut foarte redus de carbohidraţi sunt adesea ketogene. Asta înseamnă că restricţionează semnificativ aportul de carbohidraţi pentru a induce cetoza, o stare metabolică în care corpul foloseşte grăsimi pentru energie în loc de carbohidraţi.
 
În general, în aceste diete stăm departe de alimentele precum băuturile îndulcite cu zahăr, produsele de patiserie, bomboanele şi dulciurile, ori chiar şi sursele sănătoase de carbohidraţi, precum cerealele, legumele cu amidon, fructele bogate în carbohidraţi.
 
În acelaşi timp, aduc un aport de proteine şi grăsimi din surse sănătoase, precum peşte, carne, ouă, nuci, lactate bogate în grăsimi, uleiuri neprocesate şi legume fără amidon.

Dieta cu conţinut scăzut de grăsimi

„Dietele cu conţinut scăzut de grăsimi reprezintă limitarea aportului de grăsimi la mai puţin de 30% din totalul caloriilor zilnice.
 
Alimentele bogate în grăsimi precum uleiurile de gătit, untul, avocado, nucile, seminţe şi lactatele cu grăsimi complete sunt de obicei limitate sau interzise.
 
În schimb, se recomandă consumul de alimente cu conţinut scăzut de grăsimi, cum ar fi fructe, legume, cereale integrale, albuş de ou, leguminoase şi carne de pasăre. Uneori sunt permise alimentele reduse în grăsimi, precum iaurtul cu conţinut scăzut de grăsimi, laptele degresat şi carnea macră de vită sau porc.
 
Este important să reţineţi că unele produse cu conţinut redus de grăsimi, precum iaurtul, pot conţine zahăr sau îndulcitori artificiali”, explică nutriţionistul Gianluca Mech.

Ce dietă este mai bună pentru sănătate?

„Studii multiple au comparat efectele dietelor cu conţinut scăzut de carbohidraţi şi ale celor cu conşinut redus de grăsimi asupra pierderii în greutate, precum şi a mai multor alte aspecte ale sănătăţii”, adaugă Gianluca Mech. 

Ca să pierzi din greutate

„Majoritatea cercetărilor sugerează că dietele cu conţinut scăzut de carbohidraţi pot fi mai eficiente pentru pierderea în greutate pe termen scurt decât dietele cu conţinut scăzut de grăsimi.
 
Conform unui studiu efectuat pe 132 de persoane cu obezitate, cei care au urmat o dietă scăzută în carbohidraţi au pierdut de peste 3 ori mai mult în greutate decât cei care au urmat o dietă cu conţinut scăzut de grăsimi”, declară Gianluca Mech.

Pentru a arde grăsimile

„Majoritatea studiilor indică faptul că dietele cu conţinut scăzut de carbohidraţi sunt mai benefice pentru eliminarea grăsimii. În special dacă vorbim despre stratul de grăsime din zona abdomenului”, este de părere nutriţionistul Gianluca Mech.

Foamea şi pofta de mâncare

„Studiile arată, în general, că dietele cu conţinut scăzut de proteine şi carbohidraţi reduc senzaţia de foame şi îmbunătăţesc starea de spirit. Cel puţin în comparaţie cu dietele cu conţinut scăzut de grăsimi. Asta le face mai uşor de ţinut pe termen lung”, spune Gianluca Mech.

Nivelurile glicemiei

„Nivelurile scăzute de zahăr din sânge pot creşte senzaţia de foame şi pot provoca reacţii adverse grave, cum ar fi tremuratul sau oboseala. Limitarea aportului de carbohidraţi ajută la controlul nivelului de zahăr din sânge.
 
Un studiu efectuat pe 56 de persoane cu diabet zaharat de tip 2 a stabilit că o dietă scăzută în carbohidraţi este mai eficientă decât una săracă în grăsimi. Atât din punct de vedere al nivelurilor glicemiei, cât şi din punct de vedere al scăderii în greutate”, dezvăluie Gianluca Mech.

Concluzii

„Dietele cu conţinut scăzut de grăsimi sunt extrem de populare. Cu toate acestea, dietele cu conţinut scăzut de carbohidraţi pot fi mai eficiente. Conform studiilor mai sus menţionate, ele accelerează arderea grăsimilor, reduc senzaţia de foame şi reglează nivelul zahărului din sânge. Totuşi, este cu siguranţă nevoie de mai multe studii privind efectele pe termen lung ale fiecărei diete.
 
Indiferent dacă alegeţi o dietă cu conţinut scăzut de carbohidraţi sau cu conţinut scăzut de grăsimi, reţineţi că respectarea unui model de alimentaţie pe termen lung este cheia succesului. Atât pentru o greutate ideală, cât şi pentru o sănătate de fier”, spune nutriţionistul Gianluca Mech.