De ce e bine să eviţi fructoza, diferenţa între glucoză şi fructoză

Fructoza nu numai că oferă un nivel mai scăzut de saţietate decât glucoza, un alt zahăr simplu, dar stimulează sistemul de recompensă din creier într-o măsură mai mică, spun cercetătorii.
De ce e bine să eviţi fructoza, diferenţa între glucoză şi fructoză

Fructoza este un carbohidrat simplu care se găseşte în mod natural în miere şi fructe.

Un nou studiu de la Universitatea din Basel sugerează un motiv pentru care mulţi oameni consideră că e dificil să-şi reducă apetitul pentru produsele care conţin acest ingredient.

Fructoza nu numai că oferă un nivel mai scăzut de saţietate decât glucoza, un alt zahăr simplu, dar stimulează sistemul de recompensă din creier într-o măsură mai mică, spun cercetătorii.

Papilele gustative nu pot distinge între cele trei zaharuri simple – fructoză, glucoză şi zaharoză – dar corpul nostru poate.

Deşi furnizează aceeaşi cantitate de energie pe gram, fiecare zahăr este procesat de către organism într-un mod diferit. Hipotalamusul este cel care ajută la reglarea semnalelor legate de foame care implică un număr de hormoni, inclusiv insulina, leptina şi grelina. Studiile au arătat faptul că la 15 minute după ce consumăm glucoza în decurs de 15 minute, activitatea din zona creierului în care e implicată recompensa şi dorinţa de hrană devine suprimată, ceea ce duce la sentimentul de saţietate.

Corpul uman procesează diferit fructoza de glucoză

Glucoza este foarte uşor de folosit şi digerat pentru corpul nostru. Ea circulă în sânge şi atunci când nivelurile de concentrare devin prea mari este secretată insulina pentru a facilita intrarea glucozei în celule, astfel încât aceasta va servi drept energie. Aproape toate celulele din corpul nostru, de la cele din creier până la cele din degetul mic utilizează glucoza. Cea mai mare parte din aceasta este consumată foarte rapid de către metabolism.

Prin comparaţie, fructoza parcurge o cale mai dificilă prin corp. În loc de absorbţie rapidă, ficatul este împovărat cu metabolizarea ei.

Cea mai simplă ilustrare a diferenţei dintre cele două zaharuri este aceasta: când mănânci 120 de calorii de glucoză, mai puţin de o calorie este stocată sub formă de grăsime, afirmă Dr. Mercola pentru MedicalDaily.com. Cu toate acestea, dacă veţi mânca 120 de calorii de fructoză, 40 dintre acestea vor fi stocate sub formă de grăsime.

Analizând rezultatele unui studiu, fructoza pare a fi în mod clar zahărul inferior. În comparaţie cu glucoza, aceasta a fost mai puţin eficace în stârnirea sentimentelor de saţietate şi stimularea sistemului de recompense din creier.

Din ce în ce mai mult, cercetătorii găsesc dovezi pentru a susţine ideea conform căreia fructoza manufacturată contribuie la o sănătate precară sub formă de obezitate, diabet, boli de ficat gras şi gută.