Cum să faci cumpărături când vrei să slăbeşti

Dr. Şerban Damian, specialist în Nutriţie Sportivă, oferă 8 recomandări pentru cumpărături mai sănătoase, dacă vrei să scazi în greutate!
05.08.2020 |
Cum să faci cumpărături când vrei să slăbeşti

Ai pornit la cumpărături cu gândul de a lua piept de pui şi broccoli, dar când ieşi din supermarket te trezeşti că ai pungile pline cu biscuiţi, ciocolată şi suc. Ţi se întâmplă şi ţie asta când îţi propui să slăbeşti? Iată câteva recomandări pentru cumpărături mai sănătoase, dacă vrei să scazi în greutate!

1. Propune-ţi să faci alegeri mai bune, nu perfecte

Priveşte slăbitul ca fiind un proces pe termen lung, ce include şi deprinderea de obiceiuri sănătoase de consum.

Alimentaţia echilibrată înseamnă flexibilitate şi adaptare, nu perfecţiune!

Concentrează-te pe a face alegeri mai bune, în loc să vrei să ai o dietă „perfectă”. Este important ca alimentaţia ta să cuprindă carbohidraţi, proteine şi grăsimi de bună calitate.

Faptul că vrei să slăbeşti nu înseamnă că nu poţi să te tratezi cu câte o bucăţică de ciocolată din când în când; doar să nu exagerezi cu cantităţile.

2. Fă o listă şi respect-o

În primul rând, vezi ce alimente ai la dispoziţie în cămară şi frigider. Gândeşte-te ce ai vrea să mănânci în perioada următoare şi fă-ţi un meniu, măcar în linii mari.

Dacă ai nevoie de inspiraţie, la Superfit îţi oferim recomandări de meniuri personalizate pentru slăbit.

În al doilea rând, notează ingredientele care îţi lipsesc şi pe care vrei să le achiziţionezi. Creează o listă de cumpărături, pe hârtie sau în telefon, pe care să o actualizezi pe măsură ce observi că s-a terminat un anume produs.

E de preferat să notezi alimentele în ordinea în care le găseşti în supermarket, ca să câştigi timp la magazin.

Idee de listă de cumpărături

  • Fructe şi legume, proaspete şi congelate
  • Leguminoase uscate sau la conservă (fasole, linte, năut etc.).
  • Paste, orez, quinoa, hrişcă, bulgur, cous-cous
  • Cereale simple (fulgi de ovăz, porumb, grâu)
  • Conserve de mazăre, fasole păstăi sau porumb
  • Conserve de peşte (ton, sardine, macrou, hering)
  • Lactate: iaurt, brânzeturi, lapte
  • Carne slabă şi peşte
  • Ouă
  • Pâine integrală sau crackers
  • Suc de roşii/ roşii pasate
  • Măsline
  • Seminţe şi nuci
  • Fructe uscate (stafide, curmale, smochine, prune etc.)
  • Condimente şi ierburi aromatice

3. Nu merge la cumpărături înfometat

Cel mai bine este să faci cumpărăturile de alimente după ce ai mâncat sau eşti sătul. Altfel, foarte probabil nu vei avea răbdare să citeşti ingredientele şi să alegi cu atenţie produsele şi vei fi tentat să îţi umpli coşul cu (mai multe) alimente calorice, în funcţie de poftele de moment.

4. Evită cumpărăturile când eşti stresat, anxios sau obosit

În aceste condiţii creşte riscul de a face alegeri impulsive şi de a folosi cumpărăturile ca „terapie” pentru a-ţi calma stările neplăcute. Mai ales dacă eşti predispus la mâncatul emoţional, vei căuta să te alini cu dulciuri sau produse de tip fast-food, alegeri nu tocmai inspirate când vrei să slăbeşti.

Învaţă să-ţi identifici emoţiile şi să răspunzi la ele în alt fel decât cu mâncare (o plimbare, o conversaţie cu cineva, exerciţii de respiraţie etc).

5. Citeşte eticheta cu ingrediente

Lista de ingrediente şi valori nutriţionale de pe fiecare produs reprezintă un reper mai potrivit pentru cumpărături sănătoase decât desenele şi promisiunile de pe ambalaj.

Citeşte de fiecare dată ingredientele alimentelor, indiferent de cât de bine sună titlurile scrise cu litere mari.

6. Atenţie la alimentele promovate ca fiind „sănătoase”, low fat, de dietă, vegane, fără gluten!

Acestea pot conţine ingrediente ce nu sunt neapărat de ajutor când vrei să slăbeşti, mai ales dacă le consumi în cantităţi foarte mari, în ideea că oricum sunt sănătoase.

Deşi lasă impresia că sunt dietetice, pot fi la fel de calorice precum corespondentele lor obişnuite. „Fără grăsimi” s-ar putea să însemne mai mult zahăr sau sare, pentru a da un gust plăcut alimentului respectiv.

Din nou, vezi eticheta cu ingrediente şi informaţii nutriţionale!

7. Ocoleşte zonele „sensibile” din supermarketuri

Evită raionul cu dulciuri sau de patiserie. Chiar dacă îţi propui doar să te uiţi, mirosurile apetisante şi promoţiile pot fi foarte convingătoare!

8. Alege produse integrale, cât mai simple

Preferă alimentele de bază, de tipul fulgi de cereale, orez, linte, mazăre etc. Poţi cumpăra şi conserve, pentru zilele când eşti pe fugă şi nu ai timp să găteşti, dar verifică ingredientele.

De asemenea, fructele şi legumele congelate au un conţinut nutriţional similar cu cele proaspete, fiind o opţiune bună.

Evită semipreparatele, sosurile şi dressingurile, care adaugă multe calorii şi nu neapărat nutrienţi. Dacă ai timp, mergi în piaţă pentru a te aproviziona cu fructe şi legume proaspete, de sezon.

Ai nevoie de ajutor la slăbit? Te aşteptăm la Centrul Superfit din Bucureşti, unde vei slăbi sănătos sub îndrumarea unui medic nutriţionist şi vei învăţa şi să-ţi menţii greutatea potrivită pe termen lung!

Cel mai nou articol Video: