Antioxidanţii: prietenii tăi cei mai buni!

Cele mai bune rezultate în studiile de cercetare s-au realizat prin administrarea animalelor de laborator de diete sărace în calorii, dar bogate în nutrimente antioxidante, cu alte cuvinte, exact ceea ce au nevoie şi nimic mai mult.
Autor: Iulia Pocol
Antioxidanţii: prietenii tăi cei mai buni!

Probabil ai aflat deja că încetinirea procesului de îmbătrânire nu mai este un mister. Cele mai bune rezultate în studiile de cercetare s-au realizat prin administrarea animalelor de laborator de diete sărace în calorii, dar bogate în nutrimente antioxidante, cu alte cuvinte, exact ceea ce au nevoie şi nimic mai mult.

Acestea reduc „stresul oxidativ” şi asigură o maximă protecţie antioxidantă. Animalele hrănite în acest fel nu numai că trăiesc cu 40% mai mult, dar sunt şi mult mai active pe tot timpul vieţii. Deşi studiile pe termen lung nu s-au terminat, există motive să presupună că aceleaşi principii se pot aplica şi la oameni.

Mâncând mai mulţi antioxidanţi de-a lungul vieţii, poţi învinge creşterea tensiunii arteriale odată cu înaintarea în vârstă. În cadrul unui studiu, o autoritate în domeniu a descoperit că tensiunea arterială a bărbaţilor care au luat cele mai mari doze de vitamina C şi betacaroten o perioadă mai mare de zece ani nu a crescut la fel de mult ca aceea a bărbaţilor care au luat cele mai mici doze din aceleaşi vitamine.

Diferenţa, deşi mică, s-a tradus într-o reducere cu 6% a deceselor cauzate de accidente vasculare cerebrale, cu 4% a celor cauzate de boli de inimă şi cu 3% pentru restul cauzelor.

Vitamina C pare să aibă un efect puternic în special în menţinerea tensiunii arteriale la un nivel coborât, potrivit unor dovezi de netăgăduit. Numeroase studii arată că tensiunea arterială este mai mare în cazul celor care ingrerează o cantitate redusă de vitamina C.

Persoanele care au reuşit să-şi procure zilnic vitamina C conţinută într-o portocală (70mg) au înregistrat în medie o creştere cu 11 unităţi a tensiunii sistolice şi cu şase unităţi a tensiunii diastolice, comparativ cu cele care au beneficiat de mai mai multă vitamina C. În general, nivelurile scăzute ale vitaminei C au mărit tensiunea sistolică cu 16% şi pe cea diastolică cu 9%. Mai mult, 1000 mg de vitamina C zilnic au redus semnificativ tensiunea arterială.

Organismul produce radicali liberi, substanţe responsabile cu îmbătrânire, dar în acelaşi timp produce şi antioxidanţi capabili să menţină echilibrul. Din păcate, oamenii sunt expuşi zilnic la surse de creare a radicalilor liberi suplimentar, corpul nu reuşeşte să facă faţă acestor agresori şi, în consecinţă, apar bolile. Pentru a lupta cu aceşti agresori, ar trebui să ne ferim de poluare, tutun, stres şi să ne ajutăm corpul consumând alimente care conţin antioxidanţi.

Radicalii liberi sunt substanţe responsabile cu accelerarea îmbătrânirii şi cresc riscul apariţiei bolilor; pentru a lupta împotriva lor ai nevoie de ajutorul acestor „prieteni” antioxidanţi pe care îi poţi lua din diverse alimente. Aşadar, ai grijă să mănânci citrice care conţin vitamina C, precum: grepfruit, minole, portocale şi lămâi.

Organism ferit de afecţiuni grave

Dacă alegi să urmezi un stil de viaţă sănătos, sunt convinsă că poţi să împiedici apariţia multor afecţiuni grave. Iată câteva repere care te vor ajuta în demersul tău:

  • Mănâncă cinci sau mai multe porţii de fructe şi legume pe zi deoarece conţin agenţi puternici care stopează şi încetinesc evoluţia unei boli copleşitoare. Sunt studii care au descoperit că fructele şi legumele micşorează riscul de afecţiuni incurabile cu 50%, chiar şi în cazul persoanelor în vârstă.
  • Bea ceai, e plin de antioxidanţi. Ai grijă să îl prepari corect!
  • Consumă mai puţină carne roşie.
  • Ar fi bine să reduci şi consumul de grăsime animală saturată.
  • Fii prudentă cu alcoolul.
  • Mănâncă mai multă proteină de soia din făina sau laptele de soia, tofu şi cereale integrale.