12 alimente care pot fi toxice dacă nu le consumi corespunzător

Natura a lansat „mici capcane” la care, dacă nu suntem atenţi, putem avea de suferit. Iată cum alimente prietenoase cu sănătatea şi dieta, precum merele, cireşele sau ciupercile pot deveni fatale pentru noi.
08.06.2020 | Autor: Raluca Neagu

Consumul de fructe şi legume este recomandat pentru o viaţă sănătoasă, un sistem imunitar puternic şi pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor sau menţinerea în formă a unui adult. Cu toate acestea, natura a lansat „mici capcane” la care, dacă nu suntem atenţi, putem avea de suferit. Iată cum alimente prietenoase cu sănătatea şi dieta, precum merele, cireşele sau ciupercile pot deveni fatale pentru noi.

Sâmburii anumitor fructe pot fi otrăvitori.

Nu degeaba unele fructe conţin părţi dure. Este semnalul că nu trebuie consumate, rolul lor fiind doar cel de a păstra germenul plantei. Iată câteva exemple de sâmburi care trebuie evitaţi.

Sâmburii de cireşe

Bobiţa dură din centrul cireşelor este plină de acid prusic, cunoscut şi sub numele de cianură, care este otrăvitoare. Totuşi, s-a stabilit că este nevoie de până la 35.000 de sâmburi zdrobiţi pentru ca cianura din interiorul lor să devină fatală, o cantitate care este practic, imposibil de ingerat. Încercaţi să nu zdrobiţi sâmburii de cireşe, iar dacă înghiţiţi unul accidental, nu vă face griji, trece intact prin tractul intestinal şi îl puteţi elimina cu uşurinţă.

Sâmburii de mere

Seminţele de mere au, de asemenea, cianură, aşa că evitaţi consumarea lor. Din fericire, seminţele de mere au un înveliş protector care împiedică cianura să intre în sistemul digestive, dacă le consumaţi accidental. Dar este bine să fiţi atenţi, chiar şi în doze mici, cianura poate provoca respiraţie rapidă, convulsii şi eventual moarte.

Boabe de soc

Boabele de soc sunt foarte bune pentru a prepara sirop, gem, dulceţuri şi se folosesc în  suplimentele pentru a  stimula sistemul imunitar şi a trata simptomele de răceală sau gripa sau constipaţie. Dar consumul de fructe necoapte sau ingeratul accidental de frunze de soc poate avea efecte severe. Fructele necoapte şi frunzele socului conţin atât lectină, cât şi cianură, două substanţe chimice care pot provoca greaţă, vărsături şi diaree.

Atenţie la ce legume crude consumaţi

Cartofi verzi

Frunzele, mugurii şi tulpinile subterane (tuberculii) de cartofi conţin o substanţă toxică numită glicocalaloid, care face cartoful să pară verde atunci când este expus la lumină, este deteriorat sau îmbătrâneşte. Consumul cartofilor cu un conţinut ridicat de glicalcalaloid poate provoca greaţă, diaree, confuzie, dureri de cap şi chiar deces.

Boabele crude de fasole roşie

Dintre toate soiurile de fasole, boabele de fasole roşie au cea mai mare concentraţie de lectine – o toxină care vă poate da dureri de stomac, stări vomitive sau diaree. Doar 4-5 boabe de fasole roşie crudă pot provoca aceste reacţii adverse, motiv pentru care trebuie să fierbeţi fasolea foarte bine înainte de a o mânca, de preferat în cât mai multe ape.

Ciupercile comestibile sunt uşor de confundat cu cele otrăvitoare

Ciupercile fac parte din gama alimentelor complete, cu mulţi nutrienţi. Se mai numesc şi carnea pădurii, prin aportul proteic pe care îl au. Cu toate acestea, ar trebui să aveţi grijă la anumite ciuperci din sălbăticie. Două tipuri sunt deosebit de dăunătoare – capacul morţii (Amanita phalloides) şi îngerul distrugător (Amanita virosa). Mâncarea acestor ciuperci sălbatice poate provoca dureri abdominale, diaree şi vărsături, deshidratare, sete intensă, insuficienţă hepatică, comă şi moarte. Deşi majoritatea ciupercilor otrăvitoare se diferenţiază prin aspectul colorat, aceste două soiuri pot fi uşor confundate cu ciupercile comestibile, pentru că nu ies în evidenţă prin colorit.

Frunze de rubarbă

Rubarba este folosită pentru diferite dulceţuri, preparate dulci sau siropuri, dar se întrebuinţează exclusiv tulpina. Frunzele de rubarbă trebuie eliminate, deoarece conţin acid oxalic, care se leagă de calciu şi îngreunează absorbţia acestuia în organism. În cazul copiilor,  ingerarea de Frunze de rubarbă încetineşte dezvoltarea sistemului osos, iar adulţii riscă dezvoltarea pietrelor la rinichi, probleme de coagulare a sângelui, vărsături, diaree şi comă.

Fructe şi condimente care pot fi periculoase

Migdalele amare

Ambele tipuri de migdale – amare şi dulci – au amigdalină, un compus chimic care se poate transforma în cianură, dar migdalele amare au de departe cele mai ridicate niveluri. Migdalele dulci sunt sigure pentru consum, dar consumul de migdale amare netratate poate provoca crampe, greaţă şi diaree.

Carambola sau fructul stea

Dacă aveţi boli renale, eliminaţi aceste fructe din dieta. Rinichii sănătoşi pot filtra toxinele din acest fruct dulce, dar pentru persoanele cu rinichii afectaţi, toxina se blochează în organism şi poate provoca confuzie mentală, convulsii şi moarte.

Caju crud

Când cumpăraţi caju crud din magazin, trebuie să ştiţi că acesta a fost, totuşi, tratat termic la aburi, pentru a elimina o toxină numită uruşiol. Uruşiolul este aceeaşi toxină pe care o găseşti în iedera otrăvitoare. Consumul de caju crud din surse nesigure poate provoca o reacţie alergică care poate fi fatală.

Mango

La fel ca şi caju crud, coaja şi frunzele de fructului de mango conţin toxina din iedera otrăvitoare. Dacă sunteţi alergic la iedera otrăvitoare, mai ales dacă acea alergie este severă, consumul de mango necurăţat de coajă poate provoca o reacţie severă cu umflături, erupţii cutanate şi chiar probleme respiratorii grave.

Nucşoară

Acest condiment adaugă o aromă plăcută de nucă atunci când o adăugaţi în cantităţi mici la produsele preparate termic. Consumată în exces, nucşoara poate cauza mari probleme. 2 linguriţe de nucşoară pot fi toxice pentru corp, din cauza miristicinei, un ulei care poate provoca halucinaţii, somnolenţă, ameţeli, confuzie şi convulsii.

Pentru siguranţa dumneavoastră, cel mai bine este să consumaţi produse din surse sigure, alimente nealterate şi să preparaţi foarte bine legumele care nu sunt destinate consumului crud.
 

Cel mai nou articol Video: