Dr. Claudia Homor, Sanador: Importanța vitaminei D pentru sănătate

Importanța vitaminei D pentru sănătate ne este explicată de un medic.
05.05.2021 | Neagu Raluca

Medicul endocrinolog Claudia Homor ne-a explicat pe îndelete importanța vitaminei D pentru buna funcționare a organismului nostru.

Ce este vitamina D

„Vitamina D este considerată un hormon deoarece ea este prezentă la nivelul epidermei în rezența unei cantități adecvate de lumină ultravioletă și acționează la distanță în alte țesuturi ale organismului”, a precizat mediul endocrinolog Claudia Homor.

Importanța vitaminei D pentru sănătate

Vitamina D este esențială pentru sănătătatea mușchilor și a oaselor, favorizând absorbția calciului la nivel intestinal și, astfel, contribuind la mineralizarea osului nou format. Prinicpala funcție a vitaminei D în organism este de a regla echilibrul calciului și fosforului – homeostazia fosfo-calcică – alături de parahormoni acționând pe țesuturi țintă precum intestinul, osul, rinichiul. Vtamina D are și efecte neoplazice, cunoscându-se beneficiile împotriva unor anumite tipuri de cancer, dar și efecte imunostimulatoare.Ea contribuie la producția și secreția anumitor hormoni, precum insulina, parahormonul prolactina, la proliferarea anumitor tipuri celulare, precum celulele osoase. De asemenea are rol și în modularea contractilității miocardice și a tonusului vascular.

Sursele de vitamina D

Principala sursă de vitamina D este sinteza la nivelul pielii sub acțiunea razelor solare care devine care devine eficientă din luna martie până în luna septembrie. Însă, pentru a se obține un nivel optim de vitamina D este necesară o expunere constantă, periodică, timp de măcar 30 de minute zilnic a pielii de la nivelul feței, mâinilor, antebrațelor și gambelor. O expunere prelungită la plajă timp de o săptămână nu ne ajută cu sinteza vitaminei D pentru un an întreg. Este necesară expunerea constantă, zilnică în perioda martie-septembrie de minimum o jumătate de oră.

Sursele alimentare ale vitaminei D sunt: pești grași precum somon, hering, ton, uleiul din ficat de cod, anumite cereale îmbogățite cu vitamina D.

Doza optimă de vitamina D

Părerile au oscilat în funcție de studiile recente. Se recomandă o doză între 800 unități/zi și 2000 de unități, uneori chiar 4000 de unități zilnice. Este nevoie să facem o dozare a vitaminei D și apoi, în funcție de rezultatul analizelor, să aflăm dozajul vitaminei D.

Tags: