Vitamina care poate ameliora anxietatea și depresia. În ce alimente o găsești

22.07.2022
Vitamina care poate ameliora anxietatea și depresia. În ce alimente o găsești
Sursa foto: Shutterstock

Vitamina B6 ar putea juca un rol important în ameliorarea simptomelor de depresie și anxietate, arată un nou studiu al cercetătorilor britanici. 

Anxietatea, depresie și tulburările afective în general pot apărea la orice vârstă. Potrivit datelor Institutului Național pentru Sănătate Mintală, peste 30% dintre adulți și tot cam atâția adolescenți (13-18 ani) se confruntă cu tulburarea de anxietate. De asemenea, peste 8% dintre persoanele adulte au trecut printr-un episod depresiv în anul 2020, arată același raport.

Pentru astfel de probleme există varianta psihoterapiei sau a medicamentelor, sau o combinație între acestea. Cele mai prescrise medicamente pentru anxietate sau depresie sunt benzodiazepinele, buspirona, inhibitorii de recaptare ai serotoninei și antidepresivele triciclice (TCA), toate având însă diverse reacții adverse, de la pierderi de memorie până la dependență de acestea.

Persoanele cu anxietate sau depresie apelează uneori și la plante medicinale cum ar fi ceaiul de valeriană sau ashwagandha, cu eficiență mai mult sau mai puțin dovedită, în funcție de modul în care răspunde fiecare la astfel de remedii.

Recent însă, o echipă de cercetători de la Universitatea Reading din Marea Britanie a vrut să descopere dacă două vitamine pot influența apariția sau ameliorarea anxietății ori depresiei. Cele două vitamine studiate au fost vitamina B6 și vitamina B12, numită și vitamina memoriei.

Vitamina B6 ar putea avea efect calmant

Mai precis, cercetătorii au împărțit cei 478 de participanți în 3 grupuri: unul a primit suplimente cu vitamina B6 (100 mg – față de 1,7 mg cât este doza zilnică recomandată), unul suplimente cu vitamina B12 (1.000 mcg – față de 2,4 mcg cât este doza zilnică recomandată), iar celălalt a primit pastile placebo, timp de 30 de zile.

Oamenii de știință au evaluat participanții înainte și după ce au luat suplimentele respective (inclusiv pe cele placebo) folosindu-se de scala SCAARED (Psychometrics of the Screen For Adult Anxiety Related Disorders) și de chestionarul MFQ.

Rezultatele au fost publicate ulterior în jurnalul Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental.

Pe scurt, concluzia savanților este că grupul care a primit vitamina B6 a înregistrat scoruri mai bune la testele efectuate. Iar motivul ar putea fi stimularea unui neurotransmițător numit GABA (acid gamma-aminobutiric), care are rolul de a calma stările specifice anxietății și depresiei.

„Buna funcționare a creierului se bazează pe un echilibru fragil între neurotransmițătorii care transmit informații”, spune profesorul David Field, autorul principal al studiului.

Dacă studii clinice ulterioare vor confirma aceste rezultate, am putea avea parte, în viitor, de un tratament foarte accesibil și lipsit de riscuri pentru anxietate și depresie, respectiv suplimentele cu vitamina B6.

Până va exista însă această certitudine și vom putea spune adio medicamentelor uzuale, putem adopta o dietă echilibrată, care să conțină din belșug alimente bogate în această vitamină, cum ar fi tonul, somonul, năutul, carnea de pui, ficatul, bananele, portocalele, cerealele fortificate, pepenele și verdețurile.

Sursa: medicalnewstoday.com

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru
Paula Rotaru
Senior Editor, [email protected] S-a alăturat echipei Ce se întâmplă, Doctore? în anul 2013. În timp, CSID a devenit a doua sa familie, care cuprinde o mână de oameni pasionați de scris și preocupați ... citește mai mult
Recomandare video
Acneea juvenilă: cum se îngrijește corect pielea cu acnee