Vaccinul anti-COVID-19 afectează menstruația?

Mai multe femei din SUA au povestit pe Twitter că după ce s-au vaccinat cu vaccinul anti-COVID-19 au observat schimbări ale ciclului menstrual.
12.04.2021 | Redactia CSID
Vaccinul anti-COVID-19 afectează menstruația?
Foto: shutterstock

Vaccinul anti-COVID-19 vine cu multe efecte adverse (perfect normale) precum febra, durerile musculare și stările de oboseală, așadar este normal ca temporar să observi câteva schimbări și în privința ciclului menstrual. În primul rând, nu există niciun motiv pentru care să nu te vaccinezi atunci când ești la menstruație. Nici CDC și nici Colegiul American de Obstretică și Ginecologie nu menționează că ar fi un motiv pentru care să amâni vaccinarea, dar legat de modul în care vaccinul poate afecta se vorbește destul de des în social media. Multe femei își spun povestea pe Twitter după vaccinare, menționând că printre efecte au observat și că ciclul menstrual este mai abundent față de cum era înainte de primele doze făcute cu vaccinul Moderna.

Vaccinul anti-COVID-19 afectează ciclul menstrual?

Nu există cercetări care să aibă în vedere dacă vaccinul anti-COVID-19 are sau nu efecte asupra ciclului menstrual. CDC are un sistem în care poți raporta efectele secundare pe care le experimentezi în urma vaccinării, iar în acest sens multe femei au menționat că se confruntă cu un ciclu menstrua abundent, crampe menstruale dureroase și un ciclu neregulat.

Experții sunt de părere că durerile menstruale pot fi perfect normale, dar în privința fluxului este mai greu de explicat. În urma unui studiu la care au luat parte 233 de femei care au fost diagnosticate cu COVID-19, au fost raportate schimbări menstruale. Din 177 dintre paciente, 25% au înregistrat schimbări în volumul menstrual, 20% au înregistrat o sângerare mai mică decât de obicei, iar 19% au înregistrat un ciclu menstrual mai lung, arată studiul publicat în jurnalul Reproductive BioMedicine Online, în luna ianuarie.

Există posibilitatea și ca stresul să joace un rol important, deoarece și acesta produce schimbări în privința menstruației. Ciclul menstrual este influențat de mai mulți factori, inclusiv stresul, lipsa somnului, exercițiile fizice și medicamentația.

Ce se întâmplă dacă după vaccinare apar schimbări ale ciclului menstrual?

În primul rând, nu te panica. Poate fi o simplă coincidență ca schimbările să apară la scurt timp după ce te-ai vaccinat. Dacă acestea persistă, cere sfatul unui medic. Ulterior acesta va evalua situația, va cere un set de analize sau un examen ginecologic.