Mănâncă în fiecare zi un castravete murat. Iată de ce!

Castraveţii muraţi nu numai că au un gust grozav şi ne satisfac poftele din miezul nopţii, dar şi contribuie la menţinerea stării de sănătate mintale.
  • Actualizat:
Mănâncă în fiecare zi un castravete murat. Iată de ce!

Castraveţii muraţi nu numai că au un gust grozav şi ne satisfac poftele din miezul nopţii, dar şi contribuie la menţinerea stării de sănătate mintale, scrie Smithsonianmag.com.

Murăturile sunt alimente fermentate, deci conţin probiotice, bacterii bune care ajută la menţinerea tranzitului intestinal. Mai departe, acest aspect contribuie, spun psihologii de la Universitatea din Maryland, Statele Unite, la ameliorarea simptomelor de anxietate.

Totodată, murăturile, dar nu numai, ajută la reducerea nivelului de stres şi pot chiar să întărească sistemul imunitar.

Concluziile lor se bazează pe răspunsurile a 710 persoane, care au completat un chestionar ce cuprindea întrebări legate de consumul, pe o perioadă de 30 de zile, a diverse alimente şi băuturi fermentate, printre care castraveţi muraţi, varză şi alte legume murate, vin, bere, cidru, iaurt, kefir, brânzeturi etc.

Te vindeci de timiditate şi stres cu… castraveţi muraţi

Specialiştii au constatat că există o strânsă legătură între consumul de alimente bogate în probiotice şi nivelul de anxietate resimţit. În cazul subiecţilor care, la începutul experimentului, prezentau o stare anxioasă, s-a observat o reducere a anxietăţii la finalul cercetării, ca urmare a consumului de murături şi alte alimente fermentate. Totodată, participanţii au devenit mai optimişti şi mai puţin nervoşi.

Deşi oamenii de ştiinţă nu au o explicaţie clară asupra acestui fenomen, e posibil ca microbiomul – populaţia de microorganisme şi bacterii care trăiesc în mod natural în intestine – să  fie implicat în această ecuaţie.
Studii efectuate anterior pe animale de laborator au relevat că sistemul digestiv sănătos, în special bacteriile bune care populează intestinele, poate avea un impact semnificativ asupra stării de bine.

„Cercetările pe şoareci ne-au arătat că probioticele din alimente contribuie la menţinerea stării psihice: animalele au prezentat o tendinţă de ameliorare a depresiei şi anxietătii. E ca şi cum le-am fi administrat antidepresive”, spune Matthew  Hilimire, psiholog şi coautor al studiului.

Aceste bacterii „bune” pot creşte nivelul unei substanţe chimice din creier numită GABA, care are rolul de a controla reacţiile anxioase. De asemenea, această substanţă imită acţiunea bonzodiazepinelor, medicamente care sunt utilizate de regulă pentru înlăturarea anxietăţii şi sedare.

„Mi se pare fascinant modul în care microorganismele din intestine influeţează atât de mult mintea”, a adăugat Hilimire.

Deşi cercetătorii sunt încântaţi de această descoperire – poate şi un pic surprinşi –, mai sunt necesare studii suplimentare, de mare amploare, care să demonstreze cu certitudine că probioticele pot avea acelaşi efect precum antidepresivele.

Concluziile studiului au fost publicate în revista ştiinţifică Psychiatry Research.

Paula Rotaru - Senior Editor