Inflamațiile, mutațiile genetice și leucemia. Studiul Oxford care oferă noi perspective în tratamentul cancerului

Foto: Shutterstock

Cercetătorii de la Universitatea Oxford au realizat o descoperire uluitoare care ar putea revoluționa tratamentul cancerului. Studiul lor, publicat recent în revista Nature Genetics, a dezvăluit impactul surprinzător al inflamației persistente asupra dezvoltării cancerului în celulele stem sanguine cu mutații p53, cunoscute sub numele de „gardian al genomului”.

Citește și: 5 semne ale inflamației care indică existența unei boli. Ce afecțiuni provoacă inflamații în corp

Impactul mutațiilor TP53 asupra dezvoltării cancerului

Proteina p53, generată de gena TP53, este esențială în prevenirea cancerului prin declanșarea apoptozei, un proces prin care celulele „se autodistrug” pentru a preveni proliferarea celulelor deteriorate. Cu toate acestea, mutațiile genetice pot face ca proteina p53 să devină ineficientă, permițând celulelor lezate să se dividă necontrolat și să contribuie la dezvoltarea cancerului.

Până la 50-60% din cazurile de cancer la oameni implică mutații ale genei TP53, iar celulele stem hematopoietice (CSH) cu astfel de mutații sunt asociate cu leucemia acută mieloidă (LAM), o formă gravă de cancer de sânge.

Studiul a investigat efectul inflamației cronice asupra progresiei cancerului. Echipa de cercetători a folosit o tehnică numită TARGET-seq pentru a investiga efectele mutațiilor TP53 asupra progresiei cancerului.

Rezultatele au arătat că celulele TP53 cu mutații prezentau o activare semnificativ mai mare a genelor legate de inflamație. Mai mult, aceste celule s-au multiplicat mai rapid atunci când au fost expuse la stimuli inflamatori, în comparație cu CSH-urile sănătoase. De asemenea, s-a constatat că CSH-urile cu mutații au produs mai puține celule albe și au fost mai „rezistente” la moartea celulară indusă de inflamație.

Noi perspective pentru tratamentul leucemiei

Cercetătoarea Alba Rodriguez-Meira, co-autor al studiului, a subliniat că aceste descoperiri deschid noi perspective în înțelegerea modului în care defectele genetice și inflamația contribuie la dezvoltarea cancerului. De asemenea, această cercetare ar putea să conducă la dezvoltarea unor abordări terapeutice inovatoare pentru tratarea leucemiei cu mutații TP53 și a altor tipuri de cancer.

Autorul principal al cercetării, Adam Mead, a subliniat că legătura dintre inflamație și evoluția genetică în cancer are implicații largi și că provocarea constă în identificarea modalităților prin care se poate interveni pentru a trata sau preveni mai eficient inflamația asociată cu progresul cancerului.

Această descoperire promițătoare ar putea reprezenta un pas important în această direcție și ar putea avea un impact semnificativ asupra viitoarelor modalități de tratament pentru cancer.

Paula Rotaru - Senior Editor