Ce beneficiu ar putea avea un strop de lapte în cafea?

Poate laptele în cafea să reducă inflamațiile din organismul uman și, prin urmare, să încetinească procesul de îmbătrânire?
  • Actualizat:
Ce beneficiu ar putea avea un strop de lapte în cafea?
Envato

Cafeaua, dincolo de efectele sale stimulante, este o sursă importantă de polifenoli care la rândul lor sunt renumiți pentru diminuarea stresului oxidativ ce apare în mod natural, ceea ce poate duce la reducerea inflamațiilor din corp și, prin urmare, la încetinirea procesului de îmbătrânire. Însă, ce se întâmplă când adăugăm și un strop de lapte în cafea?

Unul dintre motivele pentru care alimentele derivate din plante ar putea oferi beneficii pentru sănătate, cum ar fi protecția împotriva cancerelor, bolilor coronariene și inflamației, este prezența polifenolilor în structura lor.

Acidul cafeic, pe care îl regăsim și în făina de floarea soarelui, inhibă oxidarea lipoproteinelor ce acționează asemenea colesterolului având capacitatea de a bloca vasele de sânge.

Inhibarea oxidării lipoproteinelor duce totodată și la inhibarea efectului și, altfel spus, reduce riscul bolilor cardiovasculare.

Cum interacționează polifenolii din cafea cu laptele?

Un grup de cercetători din Copenhaga, Danemarca, care a analizat anterior efectul legăturii dintre polifenoli și proteinele din carne, lapte sau bere –, au decis de curând să investigheze și unul dintre cele mai consumate produse de pe planetă, cafeaua.

Cerecetarea a avut ca premisă inițială explicarea efectelor pe care le-ar putea avea comunicarea dintre acest tip specific de polifenol (găsit în cafea) și aminoacidul cisteină, asupra inflamației din celule, rezultatele fiind publicat în Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Citește și: De ce e bine să bei cafea când e frig afară? Efectul benefic pe care puțini îl știu

„Deja șiam că polifenolii reacționează la proteinele din diferite tipuri de alimente, inclusiv produse din carne, condimente, lapte, extract de ceai verde, bere”, a declarat profesor Marianne Nissen Lund, autorul principal al studiului.

Pentru că polifenolii din cafea au o structută mai simplă decât, de exemplu, cei din ceaiul verde, este cu atât mai ușor de investigat, prin intermediul analizelor chimice, existența și efectul pe care îl produc.

Deși mecanismele din spatele acestei interacțiuni nu sunt încă pe deplin înțelese, oamenii de știință au toate motivele să creadă că polifenolii pot ajuta la atenuarea răspunsului imunitar prin reducerea inflamației.

În urma experimentelor efectuate in vitro, folosind linii celulare derivate de la șoareci, cercetătorii danezi au descoperit că, în momentul când cisteina (în cantități mari în produsele lactate) este corelată cu polifenolii, răspunsul inflamator este redus.

Analizând totodată și ARN-ul (moleculă analoagă cu cea a unui fir de ADN, implicată în transcrierea ADN-ului) prezent în aceste celule, cercetătorii au descoperit că genele implicate în răspunsul inflamator au fost reglate descendent atunci când cisteina a interacționat cu polifenolii.

Cercetările continuă pentru cei cu intoleranță la lactoză

Următorii pași în ceea ce privește studiul realizat de către cercetătorii din Danemarca au în vedere teste suplimentare in vitro care să îi ajute să înțeleagă mai bine reacția organismului uman la consumul de lapte.

Stiind deja că reacția dintre proteine și polifenoli crește efectele antiinflamatorii, există un drum nou pentru explorarea acestor informații în alimente în general.

Între timp, până la descoperirea unor mecanisme care să rezolve problemele inflamatorii ale persoanelor cu intoleranță la lactoză sau la proteina cazeină din produsele lactate,  cei vizați fie evită complet produsele lactate, fie caută surse alternative de calciu și alți nutrienți necesari organismului.

Sursă: https://www.medicalnewstoday.com/