Cât de sănătos este somonul de crescătorie

Hrana oferită somonului de crescătorie este din ce în ce mai hipocalorică, motiv pentru care nivelul de acizi graşi Omega 3 este din ce în ce mai scăzut.
Cât de sănătos este somonul de crescătorie

Somonul este un peşte des recomandat de nutriţionişti într-un regim alimentar echilibrat, datorită numeroşilor săi nutrienţi, însă câţi dintre aceştia se regăsesc în peştele de crescătorie, care ajunge în galantarele supermarketurilor?

Potrivit bbc, nivelul de acizi graşi Omega 3 din somonul de crescătorie a scăzut aproape la jumătate în ultimii cinci ani. Altfel spus, mâncăm un peşte care nu este nici pe departe atât de benefic precum susţin medicii nutriţionişti.

Studiul care a relevat acest fapt aparţine cercetătorilor de la Universitatea Stirling, care susţin că reducerea semnificativă a nutrienţilor din somonul de crescătorie este cauzată de hrana pe care o primesc peştii.

Cu cât hrana somonului este mai bogată în peşte gras, cu atât nivelul de acizi graşi Omega 3 este mai crescut. Iar cercetările arată că, în urmă cu câţiva ani, somnul de crescătorie era hrănit cu 80% peşte gras, iar acum doar cu 20%.

Nivelul de acizi graşi Omega 3, redus la jumătate în doar 5 ani

„O porţie de somon de 130 de grame oferea, acum aproximativ cinci ani, 3.5 grame de acizi graşi Omega 3, adică doza recomandată pentru o săptămână. Acum însă, cantitatea s-a redus semnificativ, fiind necesar consumul a două porţii de somon de crescătorie pentru a beneficia de aceeaşi cantitate de acizi graşi”, explică profesorul Douglas Tocher, autorul studiului.

Acelaşi specialist adaugă totuşi că somonul rămâne în continuare o sursă bogată de acizi graşi Omega 3 şi îl recomandă pentru beneficiile nutriţionale pe care le aduce.

„Somonul de crescătorie este cea mai bună metodă de a introduce Omega 3 în dietă. Ceilalţi peşti au un conţinut mult mai redus de Omega 3, inclusiv somonul sălbatic,” a precizat Tocher.

Specialiştii se tem însă că, în mai puţin de 10 ani,  nivelul scăzut de acizi graşi din somon ar putea deveni o problemă.

„Dacă nu se va face nimic, conţinutul de Omega 3 va scădea în continuare,” avertizează Tocher.

Somonul de crescătorie, forţat să intre „la dietă”

Hrana oferită somonului de crescătorie este din ce în ce mai hipocalorică, din cauza economiei la anşoa, despre care crescătorii spun că ar fi mult prea scump.

O alternativă la somonul bogat în Omega 3  ar putea fi uleiul extras din algele marine sau plantarea seminţelor de rapiţă modificate genetic, astfel încât acestea să ofere o cantitate mai mare de acizi graşi Omega 3 decât somonul.

Rămâne însă întrebarea: vor accepta consumatorii aceste alimente în dieta lor şi, dacă da, cu ce efecte adverse?

În afară de somon, alte surse bogate în acizi graşi Omega 3 sunt: verziturile (spanac, varza kale), boabele de soia, tofu, nucile, ouăle, uleiul din seminţe de rapiţă şi cel de in.