Efectul celei de-a doua mese sau de ce nu ar trebui să ne grăbim să sărim peste micul dejun

Efectul celei de-a doua mese sau de ce nu ar trebui să ne grăbim să sărim peste micul dejun

„Efectul celei de-a doua mese” este un concept creat în 1982 de către dr. David J. Jenkins de la Universitatea din Toronto și înseamnă că masa consumată prima dată afectează răspunsul glicemic al mesei ulterioare.

De ce nu ar trebui să sărim peste micul dejun

Cu toții am auzit expresia „micul dejun este cea mai importantă masă”, dar fie din obișnuință, fie în lumina tredului de post intermitent, multe persoane aleg să sară peste micul dejun. Mai puțin cunoscut este faptul că atunci când nu mâncăm micul dejun, acest lucru conduce la creșterea glicemiei după masa de prânz și cea de seara, predispunându-ne astfel la dezvoltarea diabetului de tip 2.

„Efectul celei de-a doua mese” este fenomenul în care dacă se omite micul dejun, va avea loc o creștere mai mare a glucozei la prânz, decât dacă pentru aceeași masă ați fi luat micul dejun. Altfel spus, mâncând micul dejun vă asigură un răspuns mai scăzut al glucozei la prânz. Merită menționat faptul că tipul micului dejun este de asemenea important. Cel mai benefic este să se consume un mic dejun bogat în proteine (minim 15 g proteine), cu carbohidrati cu index glicemic scăzut, în asociere cu vegetale.

O altă parte interesantă a efectului celei de-a doua mese vine pentru cei care doresc să facă exerciții după amiază: rata de glucoză utilizată pentru sinteza glicogenului muscular după prânz este cu aproximativ 50% mai mare în decurs de 2 ore de la prânz și cu 100% mai mare în decurs de 5 ore de la prânz, atunci când a fost consumat micul dejun. Acesta este un factor crucial dacă doriți să vă pregătiți pentru exerciții fizice după amiaza, deoarece vă îmbunătățește considerabil capacitatea de a stoca glicogen, pregătindu-vă mai bine depozitele de combustibil pentru antrenamente.

Un alt aspect al acestui comportament alimentar este rolul pe care îl are atât în buna gestionare glicemiilor la pacienții cu diabet, dar în prevenția diabetului. Cercetările au rafinat ipoteza micului dejun, astfel că un studiu pe o populație franceză, publicat în 2023 în Jurnalul Internațional de Epidemiologie, sugerează că momentul celei mai importante mese din zi ar putea avea un impact profund asupra sănătății. Cercetarea dezvăluie o conexiune între a mânca micul dejun devreme și un risc cu 59% mai mic de a dezvolta diabet. Ei au stabilit că riscul de a dezvolta diabet a fost semnificativ mai mare în rândul participanților care au luat micul dejun în mod regulat după ora 9 a.m., comparativ cu cei care au luat micul dejun înainte de ora 8 a.m.

Aceste constatări provoacă noțiunile convenționale despre obiceiurile legate de micul dejun și alte tendințe alimentare, cum ar fi postul intermitent.

Citește și: 4 idei de mic dejun bogat în proteine pentru energie pe tot parcursul zilei

Dr. Grigorina Mirofan, Medic Specialist Diabet, Nutriție și Boli metabolice

FOTO: Shutterstock

Urmărește CSID.ro pe Google News
Alice Moisescu - Web-Editor
Ambițioasă, consecventă și iubitoare de frumos, așa cum se descrie chiar ea, Alice este consultant de imagine. Și dacă în adolescență era fascinată de mănușile sau pălăriile bunicii și se inconjura de reviste precum Vogue, Marie Claire sau Harper’s Bazaar, ei bine... acum Alice este ...
citește mai mult
Dr. Grigorina Mirofan - Medic Specialist Diabet, Nutriție și Boli metabolice
Dr. Grigorina Mirofan este Medic Specialist Diabet, Nutriție și Boli metabolice. Educație 2022: Program de Masterat în Nutrition Science la Karolinska Institute în Suedia, Stockholm 2020: Școala de Vară NnedPro - Nutriție Umană Aplicată - Cambridge Research, Education and Training ...
citește mai mult
Recomandare video
Biorezonanța Asyra: cum funcționează și ce beneficii are