Dopamina și serotonina, la cote maxime, în 3 pași!

Obiceiurile zilnice pe care le avem și rutina pot afecta dopamina și serotonina, așadar iată cum să îmbunătățești nivelul lor în creier.
24.04.2021 | Alexandra Necsoiu
Dopamina și serotonina, la cote maxime, în 3 pași!
Foto: shutterstock

Numeroși hormoni ne influențează emoțiile și dispoziția, iar doi dintre aceștia sunt dopamina și serotonina, importanți pentru fericire. Obiceiurile zilnice pe care le avem și rutina pot afecta nivelul acestora și modul în care ne simțim.

Dopamina și serotonina funcționează ca neurotransmițători în creier și ajută neuronii să comunice unul cu celălalt. Serotonina, de exemplu, reglează dispoziția și fericirea și este activă în special în două regiuni asociate procesului emoțional și controlului: amigdala cerebrală și cortex prefrontal dorsolateral. Dopamina este implicată în plăcere, motivație, învățare și memorie. Atunci când ne ancorăm într-o activitate care presupune o recompensă sau este asociată fericirii, dopamina joacă rolul de a intensifica ceea ce simțim.

Stresul, genetica și fluctuațiile hormonale pot afecta dopamina și serotonina din creier, iar inflamațiile pot încetini producția și activarea de enzime care le ajută să se divizeze rapid. Din fericire, există câteva strategiii care te pot ajuta să optimizezi dopamina și serotonina, dar și dispoziția pe care o ai.

Cum să sporești dopamina și serotonina

Stabilește un program de somn

Există o conexiune puternică între serotonină și ritmul circadian. Dereglările din sistemul serotoninei, precum o schimbare în producția hormonală produsă de stres, poate da peste cap ceasul biologic, iar astfel începi să te confrunți cu tulburări de somn. Ajută însă dacă îți formezi un program și anume să începi să te trezești și să te culci zilnic la aceeași oră.

Echilibrează-ți creierul

Activitatea fizică s-a dovedit a fi eficientă împotriva depresiei și reglării dispoziției, ceea ce înseamnă că ajută la stimularea eliminării dopaminei și serotoninei. Pentru beneficii mai mari, adaugă în rutina ta antrenamentele de forță și cele cardio. Cercetările arată că această combinație este mult mai eficientă împotriva depresiei.

Nu uita de probiotice

În urma unui studiu s-a descoperit că probioticele ajută la îmbunătățirea simptomelor depresiei, iar asta pentru că între creier și tractul gastrointestinal există o conexiune. Afecțiunile care duc la depresie, precum stresul cronic, pot compromite sănătatea tractului gastrointestinal și permit substanțelor inflamatorii să ajută în creier, iar astfel ți se schimbă dispoziția.