Consumul de alcool și kilogramele în plus: de ce ne îngrășăm?

Experții au descoperit o legătură între consumul de alcool și greutate, așadar, este acest obicei vinovat pentru kilogramele în plus sau nu?
03.09.2021
Consumul de alcool și kilogramele în plus: de ce ne îngrășăm?
Foto: pexels

Dacă încerci să menții o greutate optimă, primul lucru pe care trebuie să-l ai în vedere este ceea ce mănânci cu regularitate și mai ales să analizezi dacă alimentația ta este corectă din punct de vedere nutrițional. Dar aici nu intră în ecuație doar mâncarea, ci și băuturile pe care le consumăm, în special băuturile care conțin alcool. Experții au descoperit o legătură între consumul de alcool și greutate, așadar, este acest obicei vinovat pentru kilogramele în plus sau nu?

Consumul de alcool și „burta de la bere”

Cu siguranță ai auzit de „caloriile goale” când se vorbește de alcool. Asta înseamnă că organismul poate transforma caloriile din alcool în energie, dar totodată aceste calorii conțin nutrienți și minerale care nu aduc niciun beneficiu. Alcoolul nu este procesat de organism ca alți nutrienți dn alimente. Mai exact, sistemul digestiv lucrează din greu pentru a-l elimina din organism și prioritizează eliminarea alcoolului în detrimentul altor nutrienți. Dacă ești la masă și consumi și băuturi alcoolice, nutrienții din mâncare scad semnificativ pentru că organismul se preocupă de eliminarea alcoolului din corp.

În mod normal, carbohidrații sunt prima alegere a organismului când vine vorba de digestie pentru energie, dar când se consumă alcool acest aspect se schimbă radical. Organismul recunoaște alcoolul ca pe o componentă toxică și oprește accesul ca alți macronutrienți depozitați să fie eliminați (carbohidrați, proteine și grăsimi), prioritar pentru ardere fiind alcoolul.

Mulți bărbați se confruntă cu acea burtă apărută din cauza berii, iar asta pentru că băuturile alcoolice cresc depozitele de grăsime din jurul stomacului. Există un mic procent de calorii regăsite în alcool care sunt transformate în grăsimi. Principalul efect al alcoolului este de a reduce cantitatea de grăsimi din organism care pot fi arse pentru mai multă energie. Practic, în acel moment metabolismul de oprește, iar astfel apare creșterea în greutate.

Alcoolul este bogat în calorii

În general, alcoolul conține foarte multe calorii. Proteinele și carbohidrații au 4 calorii pe gram, grăsimile 9, iar alcoolul 7. Atunci când amesteci sucurile naturale, sucurile carbogazoase, siropurile, frișca sau laptele de cocos cu caloriile din alcool, aceste băuturi devin bombe calorice. Gândește-te la un cocktail pina colada sau margarita cât zahăr adăugat conține și grăsimi.

Dacă totuși vrei să consumi alcool și să-ți menții silueta sunt recomandate opțiunile scăzute în calorii, iar printre acestea putem aminti de berile cu mai puțin alcool, vinul roșu sec sau vinul alb sec care au undeva la 120 de calorii per pahar. De asemenea, vodka cu suc poate ajunge la 133 de calorii.

Consumul de alcool te dereglează hormonal

Hormonii joacă un rol crucian în funcționarea sănătoasă a țesuturilor și organelor. Atunci când sistemul hormonal funcționează corespunzător, cantitatea potrivită de hormoni este eliminată la timpul potrivit, iar țesuturile din corp răspund acestor mesaje. Oamenii de știință încă încearcă să-și dea seama cu exactitate ce înseamnă mai exact o canitate mare de alcool pentru a crește nivelul de cortizol, asociat creșterii în greutate.

Nu ai un somn de calitate

Consumatorii de alcool nu au parte de un somn de calitate, având în vedere că alcoolul are efecte sedative, acesta induce starea de relaxare și somnolență, dar nu înseamnă că odată ajuns în pat vei reuși să dormi bine, mai ales când consumi în exces. Aici amintim de calitatea somnului și durata lui, pentru că există situații în care te poți confrunta cu simptomele insomniei.

Apare senzația de foame

După câteva băuturi simți că stomacul îți cere de mâncare, nu? De cele mai multe ori, apar poftele pentru alimente bogate în carbohidrați. Cercetătorii au mai descoperit și că alcoolul afectează o zonă a creierului care controlează apetitul și intensifică senzația de foame, în special după o zi în care ai băut. În urma unui studiu s-a descoperit că celulele nervoase din hipotalamus sunt activate de înfometare care poate fi stimulată de alcool. Pizza și burgeri în meniu, corect?

În privința consumului moderat de alcool se recomandă ca femeile să nu bea mai mult de o băutură pe zi și bărbații nu mai mult de două băuturi pe zi. Consumul în exces a fost asociat cu riscul de cancer, boli cardiovasculare, boli mentale și demență, arată CDC.

Alexandra Necsoiu
Alexandra Necsoiu

ALEXANDRA NECŞOIU, Web-Editor, alexandra.necsoiu@m.ro

Este absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi deţine o diplomă de master în Producţie Multimedia şi Audio-Video. Iubeşte să ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Dr. Silvia Chiotoroiu: tratamentul modern pentru cataractă