Articulațiile: cum le protejăm în sezonul rece. Cosmin Baciu, medic ortoped: „Suplimentele alimentare ajută, dar nu pot face minuni“

Cosmin Baciu, medic ortoped, ne vorbește despre cum ne putem îngriji articulațiile în sezonul rece.
20.10.2021
Articulațiile: cum le protejăm în sezonul rece. Cosmin Baciu, medic ortoped: „Suplimentele alimentare ajută, dar nu pot face minuni“
Articulațiile: cum le protejăm în sezonul rece. Cosmin Baciu, medic ortoped: „Suplimentele alimentare ajută, dar nu pot face minuni“

Motivul exact al accentuării durerilor articulare în sezonul rece nu este întocmai foarte cunoscut, dar durerea este o certitudine în cazul pacienților care se confruntă cu afecțiuni ale acestor zone. Deși sunt studii care susțin că scăderea temperaturii ambientale produce modificări circulatorii locale și creșterea vâscozității lichidului articular care se manifestă prin senzația de articulații rigide, sunt cercetători care susțin că nu temperaturile scazute sunt principala cauză a accentuării simptomatologiei articulare, ci variațiile de presiune atmosferică.

„Se considera că presiunea atmosferică scăzută ar genera dureri articulare deoarece ar permite ţesuturilor să se inflameze. Există studii care arată că durerea se accentuează cu fiecare 10°C mai puţin, dar ȋn special când este asociată cu presiune atmosferică scăzută. O altă cauză ar fi efectul pe care ȋl are frigul asupra muşchilor, o sensibilitate care este supărătoare chiar şi la persoanele sănătoase“, explică medicul ortoped Cosmin Baciu.

Pacientul cu dureri articulare trebuie să se prezinte la medicul ortoped pentru consultație. În funcție de intensitatea, caracterul durerii și momentul apariției, acesta îl va îndruma către investigații specifice în vederea stabilirii unui diagnostic precis.

Cauzele durerilor articulare sunt multiple. Pot fi cauzate de traumatisme sau boli cronice degenerative/autoimune/infecțioase/ inflamatorii care pot afecta elementele din componența unei articulații: capsula articulației, cartilajul, membrana sinovială, teaca tendoanelor.

Printre factorii ce contribuie la apariția problemelor articulare se numară: înaintarea în vârstă (cartilajele se subțiază în timp), accidentările, chiar și cele aparent ușoare, inflamațiile, greutatea în exces și pierderea masei musculare.

Cum ne protejăm articulațiile în sezonul rece

Cel mai eficient mod de a preveni intensificărea durerilor articulare este evitarea pe cât posibil a frigului și a umidității crescute. Din punctul de vedere al dietei, se recomandă o alimentație variată, bogată în fibre și săracă în grăsimi, care să asigure scăderea în greutate, având în vedere faptul că obezitatea este un factor agravant în artroze.

„În sezonul rece articulațiile trebuie protejate de temperaturile scăzute prin garderobă adaptată sezonului, masaj terapeutic, fizio și kinetoterapie într-un centru de specialitate care tratează și pregătește articulațiile pentru temperaturilor scăzute“, recomandă Cosmin Baciu, medic primar ortoped.

 Sfaturi utile din partea medicului pentru articulațiile sănătoase

  • Folosiţi ȋmbrăcăminte adecvată, de preferat „ȋn straturi”.
  • Se recomandă plimbările ȋn aer liber in zilele insorite pentru a absorbi vitamina D al cărei deficit se corelează cu manifestări clinice severe ale artritei reumatoide şi a altor boli reumatice. Nivelul seric scăzut al vitaminei D se asociază de asemenea cu sensibilitate la durere şi cu creşterea riscului de osteoporoză.
  • Kinetoterapia ȋn interior şi hidrokinetoterapia sunt recomandate doar după un consult la medicul de specialitate. Se va ȋncepe cu exercţii uşoare, ulterior se sporeşte timpul şi intensitatea antrenamentului ȋn funcţie de modul ȋn care corpul răspunde.
  • Aplicarea căldurii asupra articulaţiilor trebuie făcută cu precauţie şi sub ȋndrumarea unui medic.
  • Masajul cu ulei de camfor ameliorează durerile articulare.
  • În sezonul rece, din cauza sedentarismului şi a regimului alimentar, greutatea corporală are tendinţa de a creşte. Pe de altă parte se ştie că obezitatea este un factor de risc pentru apariţia şi agravarea gonartrozei, spondilozei lombare şi nu numai. Acestea sunt motive ȋn plus pentru menţinerea greutăţii corporale optime.
  • În acest anotimp dieta ar trebui să cuprindă o alimentatie echilibrata şi hrănitoare. Următoarele alimente ar trebui să facă parte din regimul alimentar din timpul iernii: laptele şi produsele lactate (smântănă, unt, miere cu lapte rece), ulei, leguminoase (mai puţin pacienţii cu hiperuricemie), cereale (porumb, orez), legume (vinete, conopida, varza, cartofi dulci, morcovi, spanac, ghimbir uscat), fructe uscate, fructe de sezon (mere, portocale).

Tratament

Tratamentul este diferit în funcție de diagnostic, putând varia de la cel medicamentos și de recuperare, până la intervențiile chirurgicale de protezare și reconstrucție articulară. Specilaistul nu recomandă automedicația, cu precădere excesul de antiinflamatoare.

„Tratamentul antiinflamator este o soluție temporară a durerilor articulare și nu trebuie să depășească 10-14 zile pe lună, acesta având efecte adverse gastro-intestinale și hepatice“, avertizează medicul.

Administrarea suplimentelor alimentare ca remediu al durerilor articulare

„Suplimentele alimentare ajută, dar nu pot face minuni. Au efecte ușor antialgice și antiinflamatoare dar nu au efecte reparatorii sau regenerative. Colagenul, principala proteină de structură a organismului, este întalnit în toate structurile osteo-articulare. Varianta de colagen din flacoanele care se comercializează în farmacii s-a dovedit a avea un efect favorabil asupra durerilor articulare dar nu sunt studii care să arate o regenerare a cartilajului“, explică Cosmin Baciu.

Specialistul recomandă terapia de recuperare și întreținere pacienților cu afecțiuni articulare și celor care vor să prevină apariția acestui tip de afecțiuni.

Cum menținem articulațiile sănătoase

Mișcarea

Mersul pe jos zilnic, în ritm alert, nu numai ca îți păstrează oasele și articulațiile în formă, dar îți poate schimba radical starea fizică și tonusul. Exercițiile fizice ușoare sunt recomandate și persoanelor care suferă deja de dureri articulare, pentru că ajută la refacerea tonusului muscular și permit o mai bună mobilitate a articulațiilor.

Grija la alimentație

Alimentele de sezon, bogate îm vitamine, calciu și magneziu întrețin articulațiile. Redu pe cât posibil consumul de zahăr și de carbohidrați rafinați.

Cel puțin 8 ore de somn

În timpul somnului are loc relaxarea articulațiilor. De asemenea, evită să stai perioade îndelungate în aceleași poziții, mai ales dacă lucrezi la birou.

Nu uitați de masaj sau fizioterapie

Un masaj executat corect relaxează mușchii și articulațiile, iar sedințele de fizioterapie ajută la refacerea tonusului muscular și la reducerea inflamațiilor articulare.

„Recomand evitarea accidentelor prin purtarea de echipamente adecvate în praticarea sporturilor și luarea măsurilor de protecție în cazul domeniilor de activitate unde există risc de accidentări. Pentru întreținerea articulațiilor cu probleme se pot efectua periodic infiltrații intraarticulare cu acid hialuronic sau ultrafiltrat plasmatic(PRP)“, completează medicul Cosmin Baciu.

Cel mai nou articol Video:
Îmbunătățirea vieții sexuale prin sport. Cum ne ajută exercițiile kegel?