Alimentele cu cel mai bun indice glicemic pentru copii!

Înainte de a da copilului ceva cu adevărat gustos şi asta zilnic, ţineţi cont de un indicator internaţional care vă spune cât de tare îi stresaţi pancreasul cu acel preparat. Simplist, secreţia pancreasului este limitată şi, cu cât se consumă mai repede prin glucide cu absorbţie rapidă, cu atât apare mai repede diabetul zaharat.
Alimentele cu cel mai bun indice glicemic pentru copii!

Înainte de a da copilului ceva cu adevărat gustos şi asta zilnic, ţineţi cont de un indicator internaţional care vă spune cât de tare îi stresaţi pancreasul cu acel preparat.

Simplist, secreţia pancreasului este limitată şi, cu cât se consumă mai repede prin glucide cu absorbţie rapidă, cu atât apare mai repede diabetul zaharat.

 

 

Vreau să-i ofer copilului cea mai bună hrană! Ce faceţi ca să respectaţi această necesitate? Controlaţi provenienţa alimentelor, preparaţi mâncarea în casă, după ce v-aţi informat suficient de mult ca să nu faceţi greşeli alimentare. Mai mult, verificaţi procentul grăsimilor saturate dintr-un aliment. Grăsimile saturate sunt cele care pot determina începutul aterosclerozei la vârste tinere.

Şi trebuie să verificaţi indicele glicemic. Despre ce vorbim mai exact? Indicele glicemic înseamnă o simplă măsurătoare a glucozei (zahărului din sânge). Timpul în care creşte nivelul acestui zahăr, după ce mâncaţi diferite alimente, se numeşte indice glicemic.

Spre exemplu, indicele glicemic al glucozei este 100. Pe de altă parte, indicele glicemic estimează câte grame de carbohidraţi cu absorbţie rapidă (totalul carbohidraţilor minus fibrele unui aliment) se regăsesc în dieta zilnică a unei persoane. Este vorba de fapt despre glucoza pură. Indicele glicemic diferă dacă alimentul este crud (IG mic) vs. preparat termic (IG mare). Diferă dacă este consumat ca atare (IG mic), sau dacă este transformat într-un piure (IG mare).

Salată orientală vs. cartofi prăjiţi vs. Piure

Să luăm exemplul unui cartof. Dacă îl coaceţi în coajă sau îl fierbeţi în coajă, 100 de grame de cartof înseamnă 80 de kilocalorii şi indice glicemic mic. Acest cartof copt în coajă, plus într-o salată de verdeţuri, aşadar o salată orientală, înseamnă indice glicemic scăzut şi puţine calorii. Este o mâncare potrivită pentru un copil. Dar 100 de grame de cartofi prăjiţi în ulei înseamnă 500 de kilocalorii plus indice glicemic crescut.

Aşadar nu e un meniu potrivită pentru copil. Şi nu vă autoamăgiţi cu faptul că, dacă fierbeţi cartoful şi nu îl prăjiţi sau îl transformaţi într-un piure, mâncaţi un aliment care nu stresează pancreasul copilului. Ba îl stresează şi are indice glicemic crescut pentru că prin mărunţire creşte indicele glicemic. În copilărie, regula consumării corecte a unui piure – de cartof, de mazăre, de morcov – este să puneţi alături o salată de frunze sau de rădăcinoase. O altă regulă este să vă învăţaţi copii să mănânce fructe crude, cu tot cu coajă.

Şi a treia regulă împortantă în privinţa indicelui glicemic este să îi învăţaţi pe cei mici să consume pâine integrală în defavoarei celei albe. O puteţi combina cu orice legumă, cu orice leguminoasă, dar şi cu brânză. Iar când le faceţi o mâncărică din boabe (fasole, mazăre, linte năut), acestea trebuie să rămână ca atare. Este o diferenţă uriaşă din perspectiva indicelui glicemic între iahnia de fasole (deci boabele ca atare) şi fasolea bătută (boabele zdrobite şi mixate cu ulei).

Laptele e cel mai bun!

Alt aliment cu un indice glicemic scăzut este laptele. Cum se explică atâta vreme cât conţine glucide, dar nu şi fibre? Unui mamifer nou-născut nu trebuie să îi fie stresat pancreasul, iar natura a făcut posibil acest lucru. Şi din acest motiv, laptele e potrivit pentru copii. Rezumând, indice glicemic scăzut au legumele, fructele, consumate ca atare, şi laptele.

De ce e rău indicele glicemic ridicat?

Potrivit nutriţioniştilor, alimentele cu indice glicemic ridicat determină creşterea bruscă a glicemiei, produc tulburări ale nivelului de insulină, care la rândul ei produce poftă de mâncare exagerată şi modificarea capacităţii organismului de a depozita grăsimile. Apreciaţi dumneavoastră cum sunt aceste mecanisme pentru un copil. În timpul copilăriei, depozitatea grăsimii este mai periculoasă decât în perioada adultă. Grăsimea se contituie şi ca organ endocrin de care copilul nu are nevoie şi care influenţează toate celelalte lanţuri endocrine.

Alimente destinate consumului zilnic

Indice glicemic scăzut se situează între 0 şi 35. Iar aceste alimente sunt recomandate consumului zilnic.

IG 35: portocale, prune, mere, piersici, ţelină, iaurt.

IG 30: brânză proaspătă, morcovi, mandarine, lapte degresat, pere, grepfruit, roşii.

IG 25: făină de soia, cireşe, căpşuni, zmeură, seminţe de dovleac.

IG 20: suc de lămâie fără zahăr, cacao.

IG 15: spanac, dovlecei, ardei, măsline, salată verde, soia, varză, broccoli, conopidă, castravete, ceapă, ciuperci, nuci, migdale, arahide, germeni de grâu.

IG 5: oţet, condimente.

IG 0: carne de vită, de pui, ceai, fructe de mare.

Autor: Ioana Georgescu

Fertilizarea in vitro, viitorul omenirii?
Fertilizarea in vitro, viitorul omenirii?