Cum putem preveni boli grave printr-o alimentație echilibrată?

17.10.2022
Cum putem preveni boli grave printr-o alimentație echilibrată?

Bolile cardiovasculare și diabetul zaharat se numără printre cele mai frecvente probleme de sănătate la nivel mondial, afecțiunile cardiace reprezentând și principala cauză de deces. Aceste boli grave au un factor de risc comun, cu impact puternic în declanșarea lor – stilul de viață nesănătos, caracterizat prin sedentarism și o alimentație bogată în dulciuri și grăsimi. Prin urmare, putem reduce ușor riscul de îmbolnăvire dacă adoptăm o dietă echilibrată și dacă facem mișcare în fiecare zi.

Stilul de viață

Meniul nostru zilnic trebuie să fie cât mai sărac în grăsimi, mai ales în grăsimi saturate, care provin în principal din surse de origine animală. De asemenea, este important să evităm dulciurile concentrate, care cresc nu doar glicemia – și astfel riscul de diabet – ci și trigliceridele, care, în timp, pot duce la ateroscleroză și, astfel, la boli cardiovasculare.

Sportul este și el esențial și, oricât am fi de ocupați, trebuie să facem efort fizic cel puțin jumătate de oră pe zi, explică dr. Doru Negru, medic primar Diabet, Boli de Nutriție și Metabolice la clinica SANADOR:

Păcatul nostru cel mare este că nu alergăm destul. În condițiile în care, pentru animalul numit om, așa cum a hotărât mama-natură sau bunul Dumnezeu când ne-a făcut vânători-culegători, efortul fizic normal nu-l fac decât sportivii de performanță, care aleargă 40 de kilometri pe zi. Deci, pe lângă o dietă pe cât posibil săracă în grăsimi animale, mai este nevoie și de altceva: efort fizic. Prin efort fizic se ard grăsimile, deci scad trigliceridele și cresc valorile colesterolului bun (HDL-colesterolul).

Alimentația și colesterolul

Prin urmare, dacă pentru scăderea colesterolului „rău” (LDL-colesterol) este necesar tratament medicamentos cu statine, ca să reducem valorile trigliceridelor și să creștem valorile colesterolului „bun” este suficient să facem cât mai multă mișcare și să ne hrănim sănătos.

HDL-colesterolul se sintetizează în ficat în urma consumului de alimente bogate în grăsimi sănătoase (pește gras de tipul somonului, cu conținut crescut de Omega 3 și Omega 6, nuci, toate tipurile de semințe, avocado, ulei de măsline, fasole) și ajută la buna funcționare a organismului. HDL-colesterolul protejează vasele de sânge împotriva îngroșării pereților și a îngustării lumenului, prevenind astfel instalarea aterosclerozei, definită ca depunerea de plăci ateromatoase pe vasele de sânge și, implicit a posibilelor complicații ale acesteia: boala arterială periferică, insuficiența renală cronică, hipertensiunea, boala arterială coronariană (angină stabilă, instabilă, infarctul miocardic acut, decesul cardiac subit), accidentele ischemice tranzitorii (AIT) ori accidentul vascular cerebral (AVC).

Nu contează doar calitatea alimentelor consumate, ci și cantitatea. Ideal ar fi să ne ridicăm de la masă înainte de a ne sătura, pentru că astfel ne vom menține greutatea optimă în funcție de vârstă și înălțime și putem preveni instalarea diabetului de tip 2 sau prediabetul (valori ușor mai crescute ale glicemiei), după cum explică dr. Doru Negru:

În ultimă instanță, prediabetul acesta, să-i zicem, înseamnă intoxicație cronică voluntară cu mâncare la un sedentar. Și ca să fim cinstiți, aceasta este boala noastră, a tuturor. În regnul animal, din care facem parte, sațietatea este o excepție, iar foamea este normală.

Formarea țesutului adipos (straturile de grăsime) supune organismul la un consum mare de insulină, hormon secretat pentru a scădea nivelul de zahăr din sânge. La un pacient obez sau supraponderal, pancreasul, fiind suprasolicitat, nu mai poate produce suficientă insulină și astfel apare diabetul de tip 2.

În concluzie, pentru a preveni apariția diabetului și a bolilor cardiovasculare este important să facem zilnic sport și să consumăm, în cantități moderate, alimente bogate în nutrienți esențiali (vitamine, minerale, proteine, grăsimi nesaturate). Un stil de viață sănătos trebuie să includă însă și un control medical anual, pentru monitorizarea valorilor colesterolului, glicemiei și trigliceridelor.

La clinicile SANDOR, pacienții se pot adresa secției de Diabet, nutriție și boli metabolice pentru consultații și sfaturi legate de nutriție și de adoptarea unui stil de viață sănătos. De asemenea, ei pot beneficia de serviciile unui medic de familie și de efectuarea unui set complet de analize. Laboratorul clinicii este dotat cu aparatură modernă, care oferă rezultate rapide și precise, iar echipa medicală este formată din specialiști cu vastă experiență.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Recomandare video
Acneea juvenilă: cum se îngrijește corect pielea cu acnee
Recomandări: