Sfatul psihologului: cum să ţii sub control anxietatea cauzată de coronavirus

În acest context tulburător prin care trece întreaga omenire, este foarte uşor să te laşi pradă sentimentelor de frică şi de panică.
09.03.2020 | Autor: Paula Rotaru
Sfatul psihologului: cum să ţii sub control anxietatea cauzată de coronavirus

Pe măsură ce infecţia cu noul coronavirus se extinde pe suprafaţa planetei, tot mai mulţi oameni se confruntă cu anxietate şi sentimente de panică. Iar lucrurile nu stau mai bine în România, unde se estimează că aproximativ 20% dintre oameni se confruntă cu diverse tulburări psihologice, de la depresie până la anxietate, tulburare bipolară sau atacuri de panică. În acest context tulburător prin care trece întreaga omenire, este foarte uşor să te laşi pradă sentimentelor de frică şi de panică.

Însă există anumite strategii care te pot ajuta să îţi menţii mintea limpede şi care te pot feri de episoadele acute de anxietate.

Dr. Ellisa Epel, psiholog la Universitatea din San Fracisco, oferă câteva sfaturi pentru a ţine sub control anxietatea cauzată de posibila pandemie a coronavisului.

Deşi anxietatea poate fi de folos în anumite situaţii, ajutându-ne să fim mai precauţi, în cazul persoanelor care au un istoric de anxietate şi atacuri de panică, există riscul ca aceste sentimente să fie exacerbate şi să se instaleze panica în adevăratul sens în cuvântului.

„Vestea bună este că această anxietate generalizată ne poate determina să facem schimbări majore în ceea ce priveşte educaţia sanitară – mulţi învăţăm abia acum să ne spălăm corect pe mâini şi suntem mult mai atenţi la persoanele din jurul nostru. Anxietatea poate duce la comportamente preventive şi de asigurare, iar acestea, la rândul lor, pot reduce sentimentul de teamă”, spune medicul.

Cu toate acestea, dacă ameninţarea este necunoscută, aşa cum este cazul coronavirusului, despre care nu se cunosc foarte multe detalii şi nici nu există tratamente, „anxietatea ne poate acapara şi suntem tentaţi să exagerăm consecinţele, efectiv paralizându-ne capacitatea de a reacţiona. În special persoanele cu anxietate preexistentă sunt vulnerabile la acest tip de comportament”, adaugă dr. Epel.

Atunci când intrăm în starea de panică, noi suferim, copiii noştri suferă, suntem mai predispuşi greşelilor şi  putem lua decizii iraţionale.

Panica poate duce la cumpărarea compulsivă de măşti de protecţie, geluri dezinfectante, conserve, hârtie igienică, alimente şi alte produse care în scurt timp nu se vor mai găsi în stocurile marilor magazine sau în farmacii, iar acest lucru nu duce decât la amplificarea sentimentului de panică.

De asemenea, se amplifică sentimentul de xenofobie faţă de anumite categorii de persoane, despre care se consideră că sunt vinovate de răspândirea coronavirusului.

Pentru a evita astfel de situaţii, este indicat să limitezi cât de mult posibil timpul petrecut pe reţelele de socializare şi privitul la televizor, unde există o multitudine de informaţii contradictorii, alarmante sau chiar false, care pot „alimenta” sentimentul de panică şi anxietate. În schimb, este recomandat să te informezi doar din sursele oficiale: Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Ministerul Sănătăţii şi Centrele pentru Controlul şi Prevenţia Bolilor (CDC).

În final, ţine cont de sfaturile acestor instituţii pentru a preveni îmbolnăvirea: spălă-te frecvent pe mâini cu apă şi săpun, stai acasă dacă nu te simţi bine, evită aglomeraţia şi persoanele care prezintă simptome ale unei infecţii respiratorii acute, mănâncă sănătos, odihneşte-te şi sună la 112 dacă suspectezi că ai simptome specifice infecţiei cu noul coronavirus şi ai călătorit recent într-o ţară unde au fost confirmate cazuri de coronavirus

Nu mai puţin important este să ţii legătura cu medicul tău psihoterapeut, dacă urmezi deja un tratament pentru anxietate. Acesta îţi va oferi mai multe sfaturi utile pentru a depăşi această stare de panică.