Cum învăţăm eficient? Explicaţiile psihologului Laura Maria Cojocaru

Învatarea este asimilarea sistematică de cunoştinţe şi deprinderi într-un anumit domeniu, cu scopul dobândirii unei experienţe care să ne ducă mai sigur la atingerea obiectivelor dorite
Cum învăţăm eficient? Explicaţiile psihologului Laura Maria Cojocaru

Învatarea este asimilarea sistematică de cunoştinţe şi deprinderi într-un anumit domeniu, cu scopul dobândirii unei experienţe care să ne ducă mai sigur la atingerea obiectivelor dorite. În acelaşi timp, învăţarea reprezintă procesul prin care se naşte o acţiune nouă sau se modifică în mod favorabil una mai veche că răspuns la o situaţie sau informaţie date.
Pe scurt, învăţarea este un proces care ne permite să creştem, să evoluăm, să trăim viaţă pe care ne-o dorim.

În opinia cunoscutului psiholog Laura Maria Cojocaru, preşedintele şi fondatorul Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI), există 2 mari modalităţi prin care oamenii aleg instinctiv sau intenţionat să înveţe: prin studiu individual sau prin intermediul studiului de grup.

Avantajele studiului individual sunt multiple, dar cele mai importante dintre ele sunt: îţi alegi singur ce, cât şi cum înveţi, poţi întrerupe oricând procesul învăţării fără să intervi în procesul de învăţare al altcuiva sau este foarte bun atunci când te afli la etapă de exersare cu scopul stabilizării informaţiei şi deprinderilor nou învăţate.

De cealaltă parte, specialistul crede că sunt cel puţin 7 factori favorizanţi ai învăţării în grupuri, şi anume:

  1. Înveţi din experienţa altora deoarece, una dintre formele cele mai obişnuite şi eficiente de învăţare, este observarea acţiunii celorlalţi în găsirea soluţiilor şi rezolvarea problemelor.
  2. Îţi este stimulată apariţia unor idei noi ca rezultat al interacţiunii cumulative, deoarece fiecare membru are oportunitatea de a dezvolta ideile celuilalt.
  3. Înţelegi mai repede şi mai uşor unde poţi aduce îmbunătăţiri informaţiei şi abilităţilor tale deoarece ne este mai uşor să observăm unde au ceilalţi ceva de îmbunătăţit decât unde avem noi, deci ne putem ajuta/susţine unii pe alţii.
  4. Realizarea sarcinilor este stimulată şi îmbunătăţită în prezenţa celorlalţi, creşte motivaţia de a te ţine de ceea ce ţi-ai propus.
  5. Resursele grupului (de informaţie, memorie, sintetizare, stocare, atenţie, experienţă, prioritizare, planificare, strategii etc.) sunt mai bogate decât în caz individual.
  6. Cresc şansele ca printre membrii grupului să găsescă cineva o soluţie/idee care să ţi se potrivească.
  7. Indiferent cine, ce şi cât face în grup, rezultatul general al grupului va fi mai precis decât al individului şi pot beneficia de el toţi membrii grupului.

Există o variantă ideală de a învăţa?

Variantă ideală de a învăţa nu există, deoarece se mulează pe caracteristicile fiecărei persoane, dar o variantă eficientă implică îmbinarea în mod echilibrat în procesul de învăţare a celor 2 modalităţi: individuală şi de grup. Acest echilibru asigură o mai bună informare, un acces mai rapid la resurse, o capacitate mai mare de aplicabilitate, o viziune mai amplă asupra oportunităţilor. Astfel, avem şanse crescute de a avea o viaţă prosperă pe cele 3 mari planuri ale vieţii: sănătate, relaţii, finanţe”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru.

Cel mai nou articol Video:
Conf. univ. dr. Cristian Surcel: adenom versus cancer de prostată