Când colegii de muncă devin “medicamente”

Ia zeci de oameni din medii, pana la urma vieti, diferite, baga si niste seminte de zazanie intre ei cu salarii, promovari, proiecte de top, prime, restructurari etc., si pune-i sa se aiba ca fratii de birou.
Autor: Andra Nastase
Când colegii de muncă devin “medicamente”

Mereu m-a deranjat cuvântul “coleg”, mi s-a părut prea rece şi necuprinzător pentru ce înseamnă de fapt persoana în cauză. Omul lângă care ajungem să ne petrecem mai multe ore pe zi decât cele cu partenerul, care ajunge să ne cunoască dintr-o privire, care te poate înălţa sau îngropa cu un singur cuvânt.

Colegialitatea asta nu e treabă uşoară. Ia zeci de oameni din medii, până la urmă vieţi, diferite, bagă şi nişte seminţe de zâzanie între ei cu salarii, promovări, proiecte de top, prime, restructurări etc., şi pune-i să se aibă ca fraţii de birou.
Unul va cânta tot timpul şi le va călca pe nervi pe ele, care vor bârfi toată ziua şi îi vor exaspera pe ei care vor vâna mereu greşelile celor din birourile alăturate, ca să i le poată expune şefului. Colega brunetă din stânga se văicăreşte mereu, blondul înalt din fundul încăperii le cere tuturor bani de împrumut şi apoi este lovit de amnezie, roşcata de acolo, de lângă creţul acela, este înceată la muncă şi tipicară. N-a zis nimeni că este simplu. Însă, când începem să ne cunoaştem oamenii de lângă, cu bune şi rele, şi înţelegem că şi cu ei construim o relaţie ca şi cu cei de acasă, lucrurile se pot schimba în bine. Sau în şi mai bine.

Ce are colegialitatea cu longevitatea?

Păi are, pentru că un studiu publicat în “Journal of Health Psychology” şi semnat de cercetătorii din Tel Aviv, Israel spune că relaţia cu tovarăşii de lucru are un impact asupra riscului nostru de mortalitate. Şi-au studiat teoria pe mai multe grupuri de persoane, dar cel în cazul căruia s-a adeverit cel mai tare a fost cel cu persoanele între 38 şi 43 de ani.

Potrivit specialiştilor, suportul social – care putem spune că reprezintă până la urmă consecinţa integrării noastre într-un grup – este un predictor bun al riscului privind toate cauzele mortalităţii. Pentru concluziile cercetării, israelienii au urmărit peste 800 de angajaţi, vreme de 20 de ani, din 1988 până în 2008.

După interviuri, chestionare şi observări atente desfăşurate pe zeci de ani, cercetătorii au descoperit că deşi oamenii se plângeau des de necazuri cu şefii, faptul că aveau colegi susţinători, îi ajuta ca aceste probleme să nu le afecteze sănătatea.

O atmosferă cordială la locul de muncă nu ne face aşadar numai creativitatea şi productivitatea să crească, ci ne şi protejează de toate bolile profesionale despre care am mai scris şi, din păcate, vom mai scrie.