Să vină bebe pentru că mâncăm ce trebuie!

Vreţi să deveniţi părinţi, iar acest lucru nu este tocmai o misiune uşoară, având în vedere că infertilitatea tulbură existenţa multor cupluri? Atunci faceţi din fiecare masă a zilei un adevărat cocteil de substanţe benefice concepţiei. Şi renunţaţi la obiceiurile nesănătoase.
Autor: Andreea Groza
Să vină bebe pentru că mâncăm ce trebuie!

Vreţi să deveniţi părinţi, iar acest lucru nu este tocmai o misiune uşoară, având în vedere că infertilitatea tulbură existenţa multor cupluri? Atunci faceţi din fiecare masă a zilei un adevărat cocteil de substanţe benefice concepţiei. Şi renunţaţi la obiceiurile nesănătoase.

Astăzi, se cunosc bine factorii care ţin de stilul nostru de viaţă şi care ar putea avea un impact asupra capacităţii femeilor de a rămâne însărcinate: vârsta, fumatul, consumul de alcool, greutatea excesivă. Nici bărbaţii nu sunt scutiţi de impactul unor obiceiuri nesănătoase şi de investigaţii amănunţite atunci când îşi doresc să devină taţi, iar sarcina întârzie să apară.

Până la diagnosticul de infertilitate a cuplului (după 3 ani de încercări de a obţine o sarcină pe cale naturală), medicii fac o serie de recomandări cu privire la modul de viaţă. Şi nu puţine sunt cazurile în care introducerea unor alimente noi în dietă şi câteva kilograme în minus au făcut minuni în rândul celor care îşi doreau cu ardoare să devină mămici.

Mai nou, studiile efectuate în Danemarca au identificat cazuri în care probabilitatea de sarcină a fost redusă cu 50% la femeile care au consumat 5 sau mai multe ceşti cu cafea pe zi, de la începutul tratamentului de fertilizare. În cadrul unui alt studiu efectuat pe un lot de 18.000 de femei, dornice să conceapă bebeluşi, cercetătorii au depistat o corelaţie între consumul de multivitamine şi diminuarea problemelor de ovulaţie.

Suplimentele pot fi de folos

Multe persoane pun astăzi semnul “egal” între sarcină şi suplimentarea cu acid folic. Medicii sunt de părere că toate femeile care îşi doresc să aducă pe lume un copil ar trebui să consume aproximativ 400 de micrograme de acid folic zilnic, nu numai pentru a diminua considerabil riscul de malformaţii la nivelul sistemului neurologic al bebeluşului, dar şi pentru că acidul folic, alături de alte vitamine din complexul B, ajută organismul să producă suficiente hematii (celulele roşii ale sângelui).

Mai mult, atât acidul folic, cât şi zincul sunt factori importanţi pentru sinteza ADN-ului şi a ARN-ului chiar din prima săptămână de existenţă a embrionului, când se formează tubul neural. Cât despre zinc, acesta este recomandat atât femeilor, cât şi bărbaţilor care îşi doresc un copil. La femei, contribuie la stimularea ovulaţiei, iar la bărbaţi, îmbunătăţeşte calitatea spermei şi producţia de testosteron. Specialiştii recomandă femeilor administrarea a 8 mg de zinc în fiecare zi, iar bărbaţilor 11 mg.

Surse excelente de zinc sunt stridiile, fructele de mare, somonul, sardinele, dar şi carnea de vită, de pui, lactatele, nucile, ouăle, cerealele integrale, fasolea şi seminţele diverse, precum migdalele. Trecând la antioxidanţi, substanţe recunoscute ca aliaţi redutabili împotriva compuşilor toxici care se produc sau ajung în organism, administrarea lor ca suplimente alimentare trebuie făcută cu precauţie la femeile dornice să devină mame. Însă coenzima Q10 s-a dovedit a fi un bun stimulent al fertilităţii în urma unor experimente efectuate pe cobai. Prezenţa acestui antioxidant, precursor al enzimelor implicate în metabolismul celular din organism, asigură o mai bună funcţionare a acestuia, iar dozele recomandate adulţilor ajung până la 200 mg zilnic.  

Alimentaţia şi rolul ei crucial
Antioxidanţii naturali, adică vitaminele A, C, E şi seleniul, din fructe şi legume, ar trebui consumaţi de orice persoană de sex masculin pentru că păstrează sănătatea spermatozoizilor, conservându-le calităţile, necesare pentru fecundarea ovulului. Vitamina A se găseşte în legume verzi din familia cruciferelor (broccoli), morcovi, ardei gras, roşii şi caise.

Vitamina C este, de asemenea, importantă pentru rezistenţa şi mobilitatea spermatozoizilor, aceasta putând fi găsită în legumele crocante, suc de portocale, roşii, grepfrut, broccoli. Vitalitatea spermatozoizilor este asigurată şi de vitamina E, prezentă în uleiurile vegetale, de la cel de măsline la cele de grâu, struguri, dovleac, dar şi în avocado. Ultimul, dar nu cel din urmă, seleniul este un element prezent în peşte şi în fructele de mare.

Cercetările au arătat că rodiile, strugurii negri şi vinul roşu conţin resveratrol, care creşte atât cantitatea de spermă, dar şi calitatea acesteia. Seminţele de dovleac conţin o doză sănătoasă de zinc, esenţial pentru o spermă de bună calitate, dar şi acizi graşi Omega 3, care stimulează fluxul sangvin în zona organelor genitale şi îmbunătăţesc funcţionarea acestora. Cât priveşte aportul de fier, unii medici recomandă femeilor predispuse către anemie, cure care pot dura de la 2 săptămâni la 2-3 luni, de 18 mg de fier pe zi, alături de 1.000 mg de vitamina C, care stimulează producţia de hemoglobină, componentă care transportă oxigenul în sânge.

Carenţele de fier din organism privează ţesuturile şi organele de oxigenul necesar pentru a funcţiona normal şi pot afecta fertilitatea. Atenţie, însă, limitaţi-vă la aceste cure în perioada în care vă doriţi o sarcină şi opriţi administrarea fierului dacă valorile sideremiei sunt bune. Aceasta pentru că abuzul de fier poate influenţa tranzitul intestinal şi poate duce la instalarea constipaţiei. Şi optaţi pentru sursele naturale de fier: spanac, ficat de pasăre, salate verzi etc.

Fertilitate din Extremul Orient
Fructele exotice asiatice precum goji sau noni au devenit aproape peste noapte vedetele universului de sănătate în Europa şi America. În medicina chineză, astfel de fructe sunt folosite încă din Antichitate, ajutând atât la reglarea problemelor hormonale legate de infertilitate, cât şi la menţinerea unui organism tânăr.

Astăzi, s-au creat adevărate industrii în jurul acestora, iar goji şi noni se găsesc în comerţ uscate, sub formă de sucuri sau pulbere. Astfel, pot fi strecurate uşor în salate de fructe, iaurt cu cereale, shake-uri cu lapte integral, de orez sau de soia sau în multe alte preparate.