Bebeluşul tău doarme suficient? Învaţă să-i creezi rutina de somn!

Când vine vorba de copii, somnul poate fi o sarcină dificil de dus la bun sfârşit. Studiile efectuate pe copiii din şcolile elementare din SUA au evidenţiat faptul că aproape 40% dintre ei aveau diferite tipuri de probleme legate de somn: 15% dintre copii refuzau să meargă la culcare, iar 10% sufereau de somnolenţă în timpul zilei.
Bebeluşul tău doarme suficient? Învaţă să-i creezi rutina de somn!

Când vine vorba de copii, somnul poate fi o sarcină dificil de dus la bun sfârşit. Studiile efectuate pe copiii din şcolile elementare din SUA au evidenţiat faptul că aproape 40% dintre ei aveau diferite tipuri de probleme legate de somn: 15% dintre copii refuzau să meargă la culcare, iar 10% sufereau de somnolenţă în timpul zilei.

Copiii se plâng rareori de probleme legate de somn, prin urmare părinţii ar putea să nu-şi dea seama dacă ei dorm suficient sau nu. Anumiţi experţi în tulburările de somn au emis teorii conform cărora copiii care nu dorm suficient caută o anumită stimulare mai puternică în timpul zilei, deoarece îşi petrec mai puţin timp dormind noaptea.

Astfel, creierul lor este activ un interval mai scurt de timp. Acest lucru se poate observa urmărind implicarea copilului în activităţi care solicită atenţia celorlalţi.

Semne ale lipsei de somn

Următorul comportament este tipic pentru copilul care suferă de o privare cronică de somn:

  • Când călătoreşte cu maşina, adoarme aproape întotdeauna
  • În fiecare dimineaţă, trebuie să fie trezit de cineva – adeseori cu dificultate
  • Pare excesiv de obosit, mofturos, irascibil, agresiv, excesiv de sensibil şi hiperactiv
  • Cateodată se confruntă în timpul zilei cu dificultăţi de gândire
  • In anumite nopţi „cade” de oboseală mult mai devreme decât ora lui obişnuită
  • Invăţătorul lui vă spune că pare somnoros (sau chiar adoarme) la şcoală.

Copilul tău doarme suficient dacă:

  • Adoarme în 15-30 de minute după ce s-a culcat în pat
  • Se trezeşte uşor la ora la care trebuie să se trezească
  • Se trezeşte fără a avea nevoie de un intermediar
  • Este absolut treaz şi vioi întreaga zi

Creează o rutină previzibilă înainte de a merge la culcare!

Primul an de viaţă este momentul optim pentru a crea un program regulat de activităţi diurne şi de mers la culcare. Elementele esenţiale sunt consecvenţa şi previzibilitatea. Atunci când începeţi o rutină copilul dumneavoastră se va obişnui să anticipeze umătoarele etape, adesea chiar va fi deosebit de încântat la auzul apei care curge în cadă. Aceasta este cheia: rutina trebuie să fie ceva plăcut şi să ajute copilul să anticipeze cu plăcere momentul când va adormi.

Pentru copiii mai mari, începe rutina anunţându-i că mai sunt 10 minute până la ora de culcare, aşadar vor trebui să încheie orice activitate. Ritualul care va urma ar trebui să includă o baie, îmbrăcatul pijamalei, cititul dintr-o carte ilustrată, apoi o îmbrăţişare scurtă înainte de urarea „noapte bună”, după care părăsiţi camera.

Scopul este acela de a-l învăţa pe copil că ora de culcare este ceva plăcut, la fel ca şi în cazul adulţilor.

Momentul începerii rutinei şi transformarea ei într-un set de obiceiuri bune de culcare depinde de vârsta copilului. În primele luni, e bine să trataţi copiii născuţi prematur corespunzător datei la care ar fi trebuit să se nască natural.

Iată câţiva indicatori pentru diferite vârste şi stadii:

Nou-născuţii:

  • Copiii nou-născuţi dorm cea mai mare parte a zilei, iar perioadele de veghe apar atât pe timpul zilei, cât şi noaptea. Stomacul unui copil este foarte mic, iar laptele se digeră uşor, astfel încât el se va trezi adesea pentru a primi hrană.
  • În primele trei luni de viaţă, bebeluşii dorm între 10 şi 18 ore pe zi, media fiind de 15-16 ore. În toată această perioadă, totalul timpului în care dorm noaptea se măreşte, în timp ce somnul din timpul zilei scade în mod constant.
  • Dacă îi veţi acorda o atenţie mărită, veţi începe să recunoaşteţi obiceiurile de somn ale copilului şi veţi putea identifica semnele de somnolenţă.

Bebeluşii: de la 3 la 12 luni

  • De la 3 luni şi până la 1 an, totalul orelor de somn se situează în medie între 14.5-15 ore într-o perioadă de 24 de ore. În mod obişnuit, bebeluşii dorm între 9 şi 11 ore noaptea, iar în timpul zilei dorm de două sau trei ori.
  • Nu-i oferiţi copilului mâncare solidă înainte de a împlini 6 luni, în speranţa că aşa va dormi mai mult. Nu va avea efect!
  • Aceasta este o etapă importantă pentru a-i forma copilului dumneavoastră obiceiuri sănătoase legate de somn. Aveţi grijă ca el să adoarmă în pătuţul lui, nu în braţele dumneavoastră, în patul dumneavoastră sau altundeva în casă. Nu încurajaţi obiceiuri de dormit care vă impun prezenţa lângă copil până când adoarme.
  • Faceţi întuneric în dormitorul lui, păstraţi liniştea şi aveţi grijă ca temperatura mediului ambiant să nu fie prea mare.

Copiii mai mari de 1 an:

  • De la 6 la 3 ani, copiii au tendinţa să adoarmă între 10 şi 14 ore pe zi. Deşi vor exista inevitabil şi excepţii de la regulă, un copil de 3 ani ar trebui să aibă o rutină previzibilă şi regulată pe timpul nopţii, ar trebui să doarmă toată noaptea fără întrerupere şi să se trezească odihnit, proaspăt şi pregătit să înceapă o nouă zi.
  • La un moment dat, în cel de-al doilea an de viaţă, se renunţă la repriza de somn de dimineaţă.

„Nopţi liniştite”, Dr. Pat Spungin

Tags:
Iulia Pocol
Iulia Pocol

De mai bine de o săptămână, scriu şi rescriu acest text. Am înţeles că trebuie să pară profesionist, dar să nu vă sperie.

Sincer, la 20 de ani, nu aş putea spune că experienţa mă recomandă şi nici că sănătatea era interesul meu principal.

Totuşi, nu pot să nu ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Ce este atașamentul și cum îți influențează viața