Tot ce ai vrut sa stii despre metabolism

O cura de slabire implica mult mai mult decat eliminarea din alimentatie a dulciurilor sau frecventarea unei sali de sport de doua ori pe saptamana.
Tot ce ai vrut sa stii despre metabolism
Tot ce ai vrut sa stii despre metabolism

O cura de slabire implica mult mai mult decat eliminarea din alimentatie a dulciurilor sau frecventarea unei sali de sport de doua ori pe saptamana. Cel mai important este sa intelegi modul in care functioneaza metabolismul, pentru ca el este cel care “gestioneaza” caloriile, adica esenta dietelor pentru slabit. Iata cateva raspunsuri la cele mai frecvente intrebari legate de metabolism:

Metabolismul devine tot mai lent pe masura ce ne impunem tot mai multe restrictii alimentare?
Da. Acesta este si motivul pentru care infometarea nu functioneaza atunci cand vrem sa slabim. Daca o persoana incepe sa consume mai putin de 1200 de calorii pe zi, metabolismului va arde mai putin pentru a face fata resurselor insuficiente. In prezent exista o serie de polemici in privinta cantitatii de calorii minime pe care ar trebui sa o consumam fara sa intervenim asupra ritmului metabolic, oamenii de stiinta osciland intre 1000 si 1200 de calorii.

Numarul meselor zilnice are vreun impact asupra ratei metabolismului?
Nu, insa are efect asupra senzatiei de satietate si asupra resurselor de energie de care dispune organismul. Potrivit unui studiu aparut in British Journal of Nutrition, sapte mese pe zi au acelasi impact asupra metabolismului ca si doua mese. In plus, se pare ca gustarile dese stabilizeaza nivelul glucozei in sange care, in cele din urma, stavileste senzatia de foame. In concluzie, cea mai buna cale de mentinere a metabolismului in forma maxima este pastrarea unui nivelul constant al glucozei si insulinei in sange cu ajutorul meselor scurte si dese.

Exercitiile fizice intense sunt de preferat celor moderate, deoarece accelereaza arderile?
Parerea medicilor este ca da. Dupa terminarea unei sesiuni de miscare, organismul va pastra un ritm accelerat de ardere a caloriilor, pret de cateva ore. Citand un studiu norvegian din 2003, acest fenomen – cunoscut sub numele de efect post-antrenament – are consecinte directe asupra metabolismului, si este cu atat mai intens, cu cat exercitiile sunt mai solicitante.

Practic, daca esti interesta sa arzi cat mai multe calorii, intensitatea conteaza mai mult decat durata cand vine vorba despre sport. Dupa o serie de exercitii care ti-au solicitat la maximum muschii, efectul post-antrenament insumeaza arderi de circa 15 – 20% din totalul caloriilor consumate pe timpul antrenamentului. In cazul unor exercitii moderate, rata arderilor ar atinge abia 10%.

Spre exemplu, daca faci 30 de minute de aerobic, arzi 400 de calorii in tipul exersarii si inca 60-80 de calorii pe ora, dupa, ca efect post-antrenament. In schimb, daca mergi timp de o ora, arzi 500 de calorii, iar ca efect post-antrenament se mai consuma inca 50 de calorii pe fiecare ora.

Suplimentele naturale accelereaza metabolismul?
Unele dintre ele da, insa nu te baza pe aceasta informatie, intrucat ea nu este suficient testata pana in prezent. Ceaiul verde si cafeina, spre exemplu, sunt singurele produse care au constituit pana acum obiectul unor studii in domeniul nutritiei. Intr-un numar din 2007 al revistei Obesity, se mentiona ca bauturile pe baza de ceai verde, cafeina si calciu, consumate de trei ori pe zi, sporesc arderile cu circa 4,6%*.

Cercetatorii de la SupplementWatch, Utah, recomanda ceaiul verde, cafeina si Vitamina B1 in controlul metabolismului. ”Principalul beneficiu al acestor substante nu este acela ca accelereaza metabolismul, ci ca previn dereglarile atunci cand se inregistreaza scaderi in greutate.”

(*) = in cazul persoanelor tinere si sanatoase.

Exista alimente care accelereaza arderile metabolice?

Nu. “Nu exista niciun aliment-minune care, o data ajuns in stomac, sa inceapa sa arda calorii”, conform nutritionistilor de la University of Virginia. Cu toate acestea s-ar putea spune ca exista unele alimente al caror proces de digestie consuma o oarecare cantitate de calorii si participa la intarirea ratei metabolismului. Fenomenul, denumit “efect termic”, este cel mai adesea intalnit in cazul proteinelor, iar apoi in cel al carbohidratilor.

Grasimile nu au aproape niciun efect termic.
Aici este de mentionat ca, in vreme ce acizii grasi Omega 3 ar putea accelera intr-o mica masura metabolismul, grasimile saturate incetinesc rata acestuia.
In starea lor naturala, legumele, fructele si cerealele, sunt digerate mai greu, fiind nevoie de o perioada mai lunga pentru a fi complet mistuite de sucurile gastrice. Prin comparatie cu cele procesate, alimentele naturale solicita circa 10-20 de calorii in plus pentru a ca organismul sa le proceseze in totalitate. Nu te lasa inselata insa de aceste cifre, pentru a slabi numarul caloriilor arse trebuie sa il depaseasca pe cel al caloriilor consumate, iar alimentele procesate, in special cele cu continut crescut de zahat, au un aport semnificativ de calorii.

Citeste si Aerobicul scade apetitul

 

 

Andra Nastase
Andra Nastase

Nascuta intr-o familie cu bunici iscusite la gatit, din ale caror maini ieseau prajituri demne de Cartea Recordurilor categoria Gusturi Divine, inzestrata cu un metabolism extrem de capricios, a se citi lenes, si indragostita de tot ce inseamna delicatesa pe lumea asta, Pofticioasa ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Ce este atașamentul și cum îți influențează viața