Cum ajutăm sistemul imunitar la trecerea de la un anotimp la altul

Din umbră, imunitatea coordonează un întreg arsenal de apărare indispensabil sănătăţii. Iată mai jos câteva reguli esenţiale care vă pot ajuta să susţineţi sistemul imunitar la trecerea de la sezonul rece la sezonul cald.
Cum ajutăm sistemul imunitar la trecerea de la un anotimp la altul

Schimbările de anotimp şi fluctuaţiile bruşte de temperatură ne pot afecta serios imunitatea, dezechilibrând întregul organism.
Pe acest fond de slăbiciune a sistemului imunitar, pot apărea o serie de viroze respiratorii sau pneumonii, bronşite şi sinuzite, cardiacii se pot confrunta cu oscilaţii ale tensiunii, iar persoanele meteosensibile pot manifesta adesea stări de indispoziţie, scăderea capacităţii de concentrare, insomnii sau chiar cu depresie. Iar acestea sunt doar câteva dintre provocările cu care se confruntă organismul nostru în această perioadă. 

Din umbră, imunitatea coordonează un întreg arsenal de apărare indispensabil sănătăţii. Ca în orice sistem defensiv, cheia succesului stă în buna pregătire şi în relaţionarea perfectă dintre factorii implicaţi. Iată mai jos câteva reguli esenţiale care vă pot ajuta să susţineţi sistemul imunitar la trecerea de la sezonul rece la sezonul cald, putând astfel preveni o serie de probleme de sănătate.

1. Evaluaţi-vă starea de sănătate minimum o dată pe an

“Organismul este carenţat când iese din iarnă şi uşor obosit după perioada verii, de aceea ar trebui ca măcar o dată pe an, ideal primăvara, să mergem la medic şi să ne verificăm starea de sănătate. Examenul clinic va releva care sunt carenţele şi unde putem să acţionăm.” ne recomandă Valeria Herdea, medic primar, medicină de familie – profil pediatrie şi preşedinte al Asociaţiei Române pentru Educaţie Pediatrică.

2. Urmaţi un regim alimentar echilibrat

O alimentaţie de calitate contribuie la întărirea barierelor de apărare a organismului. Optaţi pentru mese bogate în proteine, legume şi fructe şi evitaţi prăjelile, grăsimile, excesul de sare şi mai ales dulciurile. Zahărul slăbeşte acţiunea sistemului imunitar aproape instantaneu, întrucât creşte nivelul glicemiei din sânge putând  duce la apariţia a numeroase probleme de sănătate.

3. Nu neglijaţi orele de somn

Studiile arată că un program haotic de somn afectează sistemul imunitar. Astfel, dacă va doriţi să treceţi peste zilele capricioase de la finalul iernii fără a contacta vreo răceală – dormiţi cele opt ore în fiecare noapte. Copiii până la 10 ani au nevoie de 10-13 ore de somn pentru buna funcţionare a sistemului imunitar. Somnul permite celulelor nervoase să se odihnească, iar corpului să se refacă.

4. Menţineţi-vă echilibrul emoţional

Stresul e un factor-cheie în dezechilibrarea sistemului imunitar, înfluenţându-ne atât sănătatea fizică, cât şi cea mentală. Deşi este imposibil să eliminăm stresul din viaţa noastră, cu siguranţă acesta poate fi redus. Evitaţi situaţiile stresante şi acordaţi mare atenţie stării de spirit. Depresia influenţează negativ imunitatea, de aceea încercaţi să trataţi cu mare responsabilitate orice tulburare psihologică.

5. Alocaţi 30 de minute zilnic activităţilor sportive

Mişcarea este un element esenţial pentru sănătatea noastră, iar practicarea unui sport organizat, conştient şi constant ne ajută să ne menţinem sănătoşi şi în formă şi oferă un bun sprijin pentru sistemul imunitar. Sportul diminuează şi unii factori cu impact negativ asupra imunităţii, precum stresul, depresia şi anxietatea. În plus, persoanele care fac mişcare sunt mult mai puţin predispuse la îmbolnăviri.

6. Apelaţi la soluţii naturale pentru modularea sistemului imunitar

Vitaminele, mineralele, acizii graşi Omega-3, probioticele, anumite plante, extractele biologice contribuie la modularea imunităţii, la creşterea capacităţii de luptă a organismului cu agenţii patogeni, la reducerea episoadelor de boală şi buna reglare a mecanismelor de apărare.

Optaţi întotdeauna pentru produse cu ingrediente de calitate, care oferă biodisponibilitate crescută. 

“Dacă avem carenţe, e important să ne modificăm stilul de viaţă:  să ne alimentăm corect, să ne hidratăm, să facem mişcare, să nu stăm în mediu poluat şi să luăm suplimente care să le corecteze. Dacă de exemplu, avem lipsa de calciu putem să ne schimbăm alimentaţia, dar poate nu e suficient, poate unii nu tolerează laptele şi atunci putem apela la un produs natural cu calciu, ideal în asociere cu vitamina C, cu un produs cu fier sau vitamina D. Dacă ne lipseşte fierul, pe care nu îl luăm doar din alimentaţie, precum carnea sau peştele, îl putem lua de asemenea dintr-un supliment alimentar cu fier.
Există câteva caracteristici importante pe care trebuie să le aibă un supliment alimentar de calitate pentru stimularea imunităţii: are nevoie să fie standardizat, verificat foarte bine, să aibă în spate dovezi ştiinţifice, cercetări, studii la nivel de vârstă, să fie pure, sursa de prelevare să fie una foarte curată,” a adăugat doamna doctor Valeria Herdea, medic primar, medicină de familie – profil pediatrie.

Sursa material: SECOM