Diareea alergătorului: simptome, cauze, prevenție, tratament rapid și eficient

Diareea alergătorului poate fi evitată printr-o alimentație adecvată sau tratată rapid cu un medicament pe bază de loperamidă.
28.01.2021 | Autor: Paula Rotaru
Diareea alergătorului: simptome, cauze, prevenție, tratament rapid și eficient

Te gândești să scapi de kilogramele în plus făcând jogging în aer liber? Te felicităm! Alergarea este cel mai complex și eficient antrenament pentru scăderea în greutate și menținerea stării generale de sănătate.

Pe lângă echipamentul sportiv mai mult decât necesar, ai nevoie și de o mică trusă de ajutor, în cazul în care apar problemele gastrointestinale.

Nu puține sunt cazurile când amatori sau atleți foarte bine pregătiți se confruntă pe traseul de alergare cu simptome care pot ruina antrenamentul, precum:

Din ce cauză apare diareea alergătorului

Cauzele „diareei alergătorului”, așa cum a fost numit acest sindrom, pot fi diverse, pornind de la mișcările repetitive din timpul alergatului până la secreția excesivă a hormonilor de stres, reducerea fluxului sanguin către tractul gastrointestinal, sindromul intestinului iritabil, intoleranța la lactoză sau la gluten, lipsa hidratării adecvate sau consumul, înainte de antrenament, al unor alimente bogate în fibre și grăsimi.

Simptomele neplăcute apar de regulă pe parcursul traseului și pot persista câteva ore ulterior, dar nu mai mult de 24 de ore.

În caz contrar, cel mai probabil diareea este de origine virală sau bacteriană – mai ales dacă persistă peste 48 de ore și este însoțită de febră peste 38 de grade și sânge sau mucus în scaun.

Cum poți preveni diareea alergătorului?

Din fericire, există metode prin care poți identifica posibilele cauze și ține sub control „diareea alergătorului”.

Primul pas: atenție la alimentație!

Dacă ieși la o alergare ușoară, de 30-40 de minute, nici măcar nu este nevoie să mănânci cu 2-3 ore înainte. Alergarea ușoară de dimineață poate fi făcută chiar și pe stomacul gol, fiind chiar indicat să mănânci micul dejun după antrenament, pentru refacere.

În schimb, dacă plănuiești o ședință de alergare mai lungă, de peste 60 de minute, este de preferat să mănânci bine cu 2-4 ore înainte (maximum 400 de calorii), ca să ai suficientă energie, dar grijă mare ce alimente alegi. Focusează-te pe carbohidrați simpli – banane, lapte (cu sau fără lactoză, în funcție de caz) sau iaurt cu ovăz, batoane cu miere, covrigi cu unt de arahide sau de migdale, orez, carne de curcan la grătar, morcovi, pâine prăjită cu felii de avocado.

În ceea ce privește alimentele și băuturile de evitat, trece pe listă următoarele: cafeaua, energizantele, sucurile sau ceaiurile cu cafeină (au efect diuretic), alcoolul, dulciurile, îndulcitorii artificiali, guma de mestecat, leguminoasele (linte, fasole, mazăre), broccoli, anghinarea, merele, perele, brânza, carnea roșie, mezelurile, alimentele picante.

Un alt aspect la care trebuie să fii atent: echipamentul! Poartă haine care nu sunt foarte strâmte, în special în zona abdominală, deoarece pot împiedica fluxul sanguin către tractul digestiv și astfel apar simptome precum crampele sau diareea.

Tratament de urgență pentru diareea alergătorului

În cazul apariției unei tulburări gastrointestinale în timpul alergării, ce poți face pe moment pentru a scăpa de simptomele digestive, în special diareea? Simplu: ține întotdeauna la îndemână un produs antidiareic pe bază de loperamidă.

Această substanță reduce hiperactivitatea motilității intestinale și ajută organismul să absoarbă mai multă apă și electroliți din intestin.

De asemenea, loperamida inhibă producția de acetilcolină și prostaglandine (substanțe care reduc mișcările peristaltice), mărind astfel timpul de tranzit intestinal. Totodată, crește tonusul sfincterului anal, prin aceasta reducând incontinența și nevoia imperioasă de a defeca.

În situația în care diareea persistă mai mult de 48 de ore și apar și alte simptome – febră, scaune închise la culoare, cu urme de sânge sau mucus, palpitații, dureri de cap, amețeală, senzație de leșin etc. –, cel mai bine este să te adresezi unui medic pentru o consultație.