Năutul – sănătate curată

Nu ai auzit de prea multe ori de el şi nu ţi se pare că ar fi un aliment de nelipsit din dieta ta zilnică pentru că - deşi este un aliment bătrân şi cu tradiţie - în cultura românească actuală nu a primit un loc de cinste.
Năutul – sănătate curată

Nu ai auzit de prea multe ori de el şi nu ţi se pare că ar fi un aliment de nelipsit din dieta ta zilnică pentru că – deşi este un aliment bătrân şi cu tradiţie – în cultura românească actuală nu a primit un loc de cinste.

Cu toate acestea, năutul are o valoare deosebită şi ar fi benefic ca de azi să-l treci pe lista ta de priorităţi culinare: bogat în săruri minerale, vitamine şi proteine, poate fi un substitut ideal pentru proteinele din carne.

Deşi în trecut era recunoscut ca fiind un produs utilizat de clasele sărace din Egipt, Atena şi Roma, mulţi dintre nobilii vremurilor savurau totuşi, din când în când şi cu mare plăcere, o mâncare delicioasă de năut.

Astăzi, năutul este foarte apreciat în India şi în ţările musulmane, dar şi în Italia (în special Sicilia) şi Spania. În Europa, această leguminoasă a devenit apreciată datorită deschiderii europenilor către experienţele culinare exotice şi, în acelaşi timp, din dorinţa de a găsi o alternativă la proteinele din carne.

Pe lângă conţinutul de proteine vegetale, minerale, cum ar fi potasiu, magneziu, fosfor, calciu, seleniu sau de oligoelemente (oxid de fibre), năutul are în structura sa fibre insolubile, extrem de benefice pentru combaterea constipaţiei şi pentru controlul poftei de mâncare, producând rapid senzaţia de saturaţie. Aceste fibre nu sunt absorbite în intestine. Se umflă în prezenţa apei şi curăţă intestinele.

Consumul de năut reduce nivelul colesterolului rău din sânge, prevenind astfel şi afecţiunile cardiovasculare.

Cum poţi prepara boabele de năut?

Poţi folosi boabele de năut fie în salate, fie sub forma unor preparate cum ar fi: houmus (piure de năut), falafel (piure de năut prăjit) sau couscous (cu boabe întregi de năut). Dacă nu sunt deja preparate, boabele de năut trebuie lăsate la înmuiat (în apă) timp de 12 ore. Apoi se scurg şi se usucă bine, după care poţi începe să le pregăteşti la foc mic.

În unele părţi, boabele de năut se folosesc sub formă de făină pentru obţinerea produselor de panificaţie: Italia, Iran, India, Afganistan (făina de năut este folosită la prepararea biscuiţilor).