Cum să învingi o viroză banală sau gravă

Iulia Vasilache, farmacist primar, ne-a vorbit despre modurile prin care putem învinge o viroză, fie ea banală sau gravă.
11.03.2020 |
Cum să învingi o viroză banală sau gravă
Cum să învingi o viroză banală sau gravă

De obicei sistemul imunitar este singurul capabil să învingă acest tip de infecţii. Un sistem imunitar echilibrat are toate instrumentele şi arsenalul necesar pentru a duce o astfel de luptă. Tratamentele nu fac decât să reducă simptomele, dar adevărata luptă o duce sistemul nostru imunitar.

Ce putem face noi?

Să ajutăm sistemul imunitar să funcţioneze mai bine. Pregăteşte-ţi organismul din timp să facă faţă infecţiei în cazul în care aceasta ar apărea. Cum facem asta?

1. Aveţi grijă de tubul digestiv. Se ştie că 80% din sistemul  imunitar este localizat în intestine. Există trilioane de bacterii benefice în intestinele dumneavoastră care vă ajută să luptaţi împotriva bolilor şi să absorbiţi nutrienţii. Menţinerea acestei populaţii sănătoase şi puternice este extrem de importantă în lupta cu virozele. Aduceţi zilnic prin alimentaţie probiotice consumând iaurturi, murături de casă, varză murată şi usturoi.

2. Nu îngreunaţi sistemul imunitar prin alimente care fac ravagii în întreg organismul: produse fast food, alimente supraprocesate, pline de aditivi de zahăr şi de grăsimi saturate. Acestea slăbesc foarte mult mecanismele noastre de apărare. Reduceţi zahărul şi produsele bogate în zahăr. Nu uitaţi că fructele şi legumele sunt cele care aduc o bogăţie de nutrienţi de care sistemul imunitar are nevoie să se manifeste optim.

3. Folosiţi suplimente cheie care aduc un aport substanţial în fortificarea sistemului imunitar.

Cele mai studiate sunt Curcuminul şi Vitamina C. Profesorul în biochimie si biologie moleculară, Chaerul Anwar Nidom, de la Universitatea Surabaya Airlangga din Indonezia, este un expert în domeniul gripei aviare. Echipa sa de cercetare a reuşit să identifice un anumit tip de virus gripal, originar din Guangdong, China, ce afectează păsările de curte din Indonezia. Deşi nu există încă studii privind efectele curcuminei asupra coronavirus COVID-19, totuşi profesorul Nidom afirmă că prin acţiunea antiinflamatorie a curcuminei ar putea fi diminuate efectele produse de eliberarea citokinelor pro-inflamatorii la nivelul ţesuturilor infectate. Astfel, spune el, curcuminul ar putea fi folosit ca un susţinător al organismului împotriva infecţiei cu noul virus.

Un alt studiu, publicat în 2018, arată efectul antiviral al curcuminei asupra coronavirusului enteric, prin inhibarea sintezei moleculelor de ARN viral (catenă negativă) şi suprimarea replicarii virale prin stimularea productiei de interferon (ISG) şi citokine.

Este necesară o atenţie sporită în alegerea suplimentului cu extract de curcumin. Cea mai mare parte a curcuminei administrate oral nu ajunge niciodată în sânge, deoarece este slab absorbită, din intestin fiind eliminata direct. În plus, curcumina prelevată în sânge este metabolizată rapid, conjugată în ficat şi excretată în fecale.  

Singura forma concentrată a extractului standardizat de Curcuma Longa, cu 95% curcuminoide, este Curcumin Lipozomal 95%.

Dublul strat fosfolipidic funcţionează ca o barieră ce protejează conţinutul lipozomilor de degradarea metabolică sau non-metabolică, astfel încât substanţa activă încapsulată nu poate fi inactivată de sucurile digestive, enzime, floră intestinală etc., iar absorbţia este asigurată până la 99% direct în celulele organismului.

Un alt nutrient recomandat oficial inclusiv de către Guvernul din Shanghai, China, pentru  tratarea virusului COVID-19 este o cantitate mare de vitamina C administrată intravenos.

Singura formă similară administrării intravenoase, care face posibilă prezenţa vitaminei C in concentraţii mari la nivel plasmatic este Vitamina C sub formă lipozomală.

Se cunoaşte, la nivel mondial, că vitamina C are un rol esenţial în stimularea imunitatii, iar studiile efectuate au arătat că doze mari de vitamina C pot preveni, scurta şi atenua stările infecţioase.

Proprietăţile farmacocinetice ale lipozomilor asigură o absorbţie intestinală şi o biodisponibilitate mult superioară formelor de condiţionare clasică (tablete, capsule), atât pentru medicamente, cât şi pentru suplimentele nutriţionale.

4. Hidrataţi-vă suficient

Hidratarea devine esenţială mai ales atunci când eşti bolnav. Lichidele nu numai că transportă substanţele nutritive la locul bolii, ci şi favorizează eliminarea toxinelor

5.Fumatul. Veste proastă pentru fumători!

Nu veţi avea niciodată capacitatea maximă de a lupta cu virozele, atâta vreme cât obosiţi sistemul imunitar prin inhalarea de substanţe nocive. Fumatul impactează negativ atât imunitatea dobândită cât şi pe cea înnăscută. În plus, poate duce la dezvoltarea de răspunsuri imune patologice. Din păcate, fumatul este o plăcere care costă mult!

6.Stresaţi-vă doar pentru ce merită, dar pe termen scurt!

Stresul, în special stresul cronic, ne face foarte vulnerabili în faţa infectiilor şi a bolilor. Cortizolul eliberat în contextele stresante prelungite inhibă sistemului imunitar. Găsiţi metode să ieşiţi din cercul vicios al îngijorărilor care aproape întotdeauna au soluţii.

7.Dormiţi cât de mult se poate!

Somnul nu este doar pentru odihnă, ci are un real rol terapeutic. Studiile arată că lipsa somnului slăbeşte foarte mult sistemul imunitar, reducând activitatea celulelor T, ce sunt piese cheie în apărarea imunitară. Somnul suficient asigură resursele şi răgazul pentru activarea sistemelor reparatorii şi de vindecare a organismului.

8.Respectaţi măsurile de prevenţie

În perioadele cu risc crescut de viroze este recomandat ca, alături de măsurile de prevenţie, principala preocupare să fie consolidarea sistemului imunitar printr-o alimentaţie adecvată şi suplimente cu nutrienţi-cheie precum Lipozomal Curcumin 95% şi Lipozomal Vitamina C care acţionează sinergic ca modulatori ai imunităţii şi susţinători ai întregului organism.

Farmacist primar Iulia Vasilache