Colagenul: e bun sau nu pentru sănătatea noastră?

Află totul despre colagen, ce este colagenul, când trebuie să iei colagen şi care sunt adevărurile şi miturile despre această substanţă din corp.
Colagenul: e bun sau nu pentru sănătatea noastră?

Vreme de multe secole, femeile din China au perceput colagenul – o proteină care leagă ţesuturile din corp – sub forma unei fântâni a tinereţii, consumând în mod obişnuit alimente precum picioare de porc, aripioare de rechin şi piele de măgar, în speranţa că vor preveni îmbătrânirea. În Statele Unite, colagenul a devenit cel mai cunoscut în anii ’80 ca un material scump injectabil pentru a obţine buze pline şi pentru a netezi liniile fine. În ultimii ani, oamenii de ştiinţă au reuşit să descopere diverse modalităţi de a face colagenul cât mai consumabil, însă este acesta un lucru pozitiv?

Recomandările care ne apar pe Instagram de la celebrităţi precum Kourtney Kardashian (care îşi începe ziua cu o băutură caldă de colagen) au devenit din ce în ce mai frecvente. În 2020, numai în Statele Unite, consumatorii ar trebui să cheltuiască 293 milioane dolari pentru suplimente de colagen, potrivit companiei de cercetare de piaţă Nutrition Business Journal. La nivel global, întrucât colagenul îşi croieşte drum în tot mai multe alimente şi băuturi, urmează să ajungă la 6,5 miliarde de dolari până în 2025. În ciuda popularităţii sale, rămân întrebări despre cât de bine funcţionează şi cât de sigur este pentru sănătatea noastră.

Colagenul: „schela” corpului

Colagenul este adesea numit schela corpului. Dermatologii consideră colagenul ca fiind una dintre substanţele de bază de care are nevoie corpul nostru.

Colagenul reprezintă aproximativ 75% din greutatea pielii, oferind un volum care menţine aspectul tânăr şi atenuează semnificativ liniile fine. Este bogat şi în aminoacizii prolină şi glicină, care ajută la repararea tendoanelor, oaselor şi articulaţiilor.

Pe măsură ce îmbătrânim, colagenul se descompune mai repede decât s-ar putea înlocui, spun dermatologii, menţionând şi faptul că începem să pierdem aproximativ 1% din colagen pe an odată cu atingerea vârstei de 25 de ani şi 30% în timpul primilor 5 ani de menopauză.

Injectarea colagenului a favorizat multe practici medicale de îngrijire a pielii, deoarece nu durează la fel de mult timp precum alte materiale de umplere şi nu are tendinţa de a provoca reacţii alergice.

Ca sursă de proteine, colagenul face o treabă excelentă, oferind mai multe proteine şi calorii decât alte surse, dar conţinând totodată mai puţin sodiu şi zahăr. Oamenii de ştiinţă găsesc o serie de dovezi care sugerează că ar putea îmbunătăţi compoziţia corpului, sănătatea articulaţiilor şi ratele de vindecare.

Colagenul: ce spun studiile

Un studiu recent efectuat pe 53 de bărbaţi în vârstă, care sufereau pierderi de muşchi cauzate de îmbătrânire, a constatat că cei cărora li s-au administrat 15 grame de colagen zilnic, pe lângă ridicarea greutăţilor de trei ori pe săptămână timp de 3 luni, au dobândit semnificativ mai mulţi muşchi şi au pierdut mai multă grăsime decât cei care au ridicat doar greutăţi.

Se mai cunoaşte despre colagen şi faptul că acţionează ca un tratament puternic al rănilor, capabil să oprească sângerarea, să refacă celulele imunitare ale pielii şi să stimuleze formarea de noi vase de sânge. Un studiu efectuat pe 89 de pacienţi cu ulceraţii sub presiune a constatat faptul că celor care au luat suplimente de colagen de trei ori pe zi timp de 8 săptămâni li s-au vindecat rănile de două ori mai repede.

Cu toate că cercetările sunt mixte, mai multe studii au reuşit să demonstreze cu adevărat faptul că suplimentele de colagen ajută la durerile de artrită şi la durerile articulare legate de sport.

În anul 2016 a fost interzisă utilizarea fragmentelor de animal în realizarea suplimentelor alimentare, ca urmare a faptului că foarte multe animale erau infectate cu diverse bacterii. Cu toate acestea, gelatina – o sursă cheie de colagen – a fost scutită de interdicţie, atât timp cât se fabrică folosind practici specifice industriei.

Deoarece suplimentele alimentare variază foarte mult în calitate şi în general nu sunt reglementate la fel de riguros precum medicamentele, unii medici dermatologi sau nutriţionişti preferă ca pacienţii săi să obţină colagenul din alimente naturale, folosind oase de la pui, peşte sau vită.


Colagenul: cum alegi cele mai bune suplimente

Specialiştii spun că multe dintre îngrijorările exprimate cu privire la suplimentele de colagen pot fi înlăturate alegând înţelept. Caută companii care îşi obţin oasele şi ţesuturile din surse adecvate (medii în care animalele nu au fost crescute în cuşti) şi fără antibiotice. Caută un brand de încredere cu o etichetă pe care este specificat: NSF sau USP. Nu uita să consulţi şi site-ul web al companiei pentru a vedea exact care sunt procesele cu ajutorul cărora lucrează.

Bicarbonat de sodiu: beneficii
Bicarbonat de sodiu: beneficii
Cel mai nou articol Video: