Fructele si legumele din alimentaţia copiilor

Medicul nutritionist Serban Damian ne-a raspuns catorva intrebari pe tema fructelor, legumelor si sucurilor naturale din alimentatia copiilor.
Fructele si legumele din alimentaţia copiilor

Medicul nutritionist Serban Damian ne-a raspuns catorva intrebari pe tema fructelor, legumelor si sucurilor naturale din alimentatia copiilor:

Ce inseamna legumele si fructele pentru alimentatia copiilor?

În alimentaţia copiilor, aportul de legume şi fructe este absolut necesar, fiind principala sursă de carbohidraţi, dar şi de minerale şi vitamine. Pe lângă aceasta, fructele şi legumele reprezintă o sursă importantă de apă, care completează aportul de lichide zilnic, precum şi de fibre, absolut necesare pentru buna funcţionare a tubului digestiv. Nu toţi copiii iubesc fructele şi legumele. În acest caz, un pahar de mousse sau suc 100% natural poate înlocui o porţie de fructe şi legume dintr-o zi.

Cate fructe si legume ar trebui sa consume zilnic copii? 

Cantitatea variază în funcţie de vârstă, iar la copiii mai mare intră în ecuaţie şi nivelul de efort fizic. Dacă la începuturile diversificării vorbim de câteva linguriţe de suc de fructe sau piure de fructe sau legume, un copil şcolar are nevoie de minim 5 porţii de fructe şi legume, adică undeva la 400-500 grame pe zi. Copiii mai activi, care practică un sport, au necesităţi mai mari, care trebuie individualizate pentru fiecare în parte.

Care e pericolul la care-i expunem pe copii daca nu le furnizam destule fructe si legume in alimentatie?

Consumul insuficient de fructe şi legume pe perioade lungi de timp, precum şi monotonia în consumul acestora pot conduce la carenţe de vitamine şi minerale, care mai departe pot genera o gamă foarte largă de probleme de sănătate. Cel mai frecvent ne întâlnim cu imunitate scăzută, îmbolnăviri frecvente (mai ales probleme respiratorii), stare de oboseală permanentă, apatie etc. Aceste carenţe pot fi uşor prevenite printr-un aport corect de fructe şi legume; în cazul copiilor mofturoşi se poate recurge la utilizarea de sucuri naturale de fructe.

Pentru multi parinti e mai usor sa convinga un copil sa consume un suc natural de fructe/legume decat sa le manance pe acestea. Cat de departe putem merge cu aceasta inlocuire pentru o alimentatie corecta?

În principiu, din cele 5 porţii zilnice (adică minimul necesar) putem înlocui o porţie cu un suc natural, mousse sau smoothie. Asta în medie, pentru că nu este nicio problemă dacă într-o zi îi oferim copilului 2 porţii de mousse sau smoothie, mai ales că acestea aduc şi fibre.

Cand este recomandat sa le oferim sucuri 100% naturale copiilor si care este cantitatea maxima pe care ar trebui s-o consume pe zi?

De preferat între mese, nu foarte departe de o masă mai consistentă. Cantităţile zilnice se stabilesc în funcţie de vârstă, dar în medie am putea vorbi de maxim 300 ml/zi.

Care ar fi primele 5 fructe care nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia copiilor?

Este dificil de făcut un top, pentru că fiecare fruct are proprietăţile sale specifice şi aduce beneficii pentru sănătate. Să zicem: fructe de pădure, prune, mere, struguri, citrice.

Care ar fi dupa parerea dvs primele 5 legume care nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia copiilor?

Roşii, spanac, ceapă, dovlecei, morcovi.