Siropul de agave: bun sau nu pentru sănătate?

Iată ce trebuie să ştii despre siropul de agave.
10.07.2020 | Alexandra Necsoiu
Siropul de agave: bun sau nu pentru sănătate?

Efectele dăunătoare ale zahărului sunt cunoscute de mulţi dintre noi, motiv pentru care există persoane care au decis să înlocuiască zahărul cu alţi îndulcitori, fie ei naturali sau artificiali. Unul dintre cei mai populari îndulcitori este siropul de agave, care se regăseşte în numeroase alimente şi este descris ca fiind un îndulcitor natural, prietenos în dieta pentru diabet şi nu afectează nivelul glicemiei.

Ce sunt agavele?

Planta de agave este originară din Sudul Statelor Unite şi America Latină. Deşi este un nou fenomen în partea de vest, în Mexic a fost folosit de sute, poate chiar mii de ani. Se crede că această plantă are proprietăţi medicinale, ba chiar este folosită pentru producerea mierii sau dacă este fermentată, pentru producerea băuturii tequila. Similar altor plante şi aceasta are numeroase beneficii pentru sănătate însă, procesul de rafinare şi procesare tind să anuleze unele dintre ele.

Cum se face siropul de agave?

Nectarul de agave este deseori întâlnit pe rafturile magazinelor ca sirop de agave şi are foarte puţine în comun cu modul tradiţional în care este preparat în Mexic. Însă, începutul procesului este similar. La început se taue planta, iar mai apoi este presată pentru a extrage siropul din frunze. Deşi conţine foarte mult zahăr, de asemenea întâlnim fibre sănătoase care au efecte benefice pentru metabolism şi insulină. Mai apoi, se transformă în fructoză prin expunerea la căldură sau enzime.

Cum afectează glicemia?

Indicele glicemic măsoară cât de repede zahărul ajunge în sânge. În general, alimentele cu un indice glicemic ridicat cresc nivelul glicemiei şi afectează sănătatea în mod negatov. SPre deosebire de glucoză, fructoza nu creşte nivelul insulinei sau glicemiei într-un timp atât de scurt. Nectarul de agave are un indice glicemic mic, dar din păcate conţine multă fructoză care poate reprezenta şi ea la rândul ei un pericol pentru sănătate, mai ales dacă este consumată în cantităţi prea mari.