Dr. Șerban Damian: 5 reguli de aur ale alimentației echilibrate

Întrebarea care ne frământă în ultimii ani este legată de alimentația sănătoasă. Ce anume să mănânc să rămân sănătos?
14.10.2021
Dr. Șerban Damian: 5 reguli de aur ale alimentației echilibrate
Dr Serban Damian, foto arhivă personală

Ce alimente să aleg zilnic să am energie? Ce îmi place dar nu mă îngrașă?  Există o mulțime de sfaturi despre cum să obținem un stil de viață sănătos, totul este să le aplici. Medicul nutriționist Șerban Damian îți oferă un minighid cu 5 de principii cheie pe care trebuie să le ai în vedere:

Mănâncă fructe și legume proaspete

Fructele și legumele conțin vitamine și minerale, componente esențiale pentru sănătatea ta. Se recomandă să consumăm 5 porții de fructe și legume pe zi. “Toată lumea ar trebui să consume zilnic fructe și legume, în mod special cele de sezon. Acestea sunt sărace în calorii și induc rapid starea de sațietate. Fructele conțin suficiente zaharuri astfel încât să îți poți satisface nevoia de dulce. Daca îți plac compoturile alege să le consumi pe cele fără adaos de zahăr. Alege alimente colorate bogate în antioxidanți.”,recomandă medicul Șerban Damian.

Consumă cereale integrale și Nu elimina pâinea din regimul de viață alimentar

Considerat un aliment controversat, indiferent ce se spune despre pâine este un aliment care nu trebuie să îți lipsească din meniu. “Pâinea este un aliment hrănitor și care te satură rapid. Alege să consumi pâine integrală, neagră cu semințe și lasă ca ultimă opțiune pâinea albă. Dacă te confrunți cu câteva kilograme în plus, evită să adaugi orice peste pâine, fie că vorbim de unt, margarină, gem, miere, etc.”, recomandă medicul.  Cerealele intergale reprezintă un aliment important pentru menținerea sănătății, datorită conținutului de fibre, antioxidanți, carbohidrați, vitamine din clasa B și fier. “Consumul regulat de cereale integrale ajută la prevenirea unor afecțiuni importante precum diabetul zaharat, cancer de colon, rinichi și cel mamar și diverse boli cardiovasculare. Puteți consuma orez, paste integrale fără adaos de unt, sosuri pe bază de smântână, uleiuri grase,etc.”.

Consumă pește de cel puțin 3 ori pe săptămână

Peștele are numeroase beneficii asupra organismului. “Datorită conținutului de acizi grazi, omega 3, peștele reduce riscul bolii Alzhaimer. Consumă pește preparat la abur sau pe grătar pentru că ușor de digerat fiind sărac în calorii. De preferat sunt soiurile de pește oceanic pentru că sunt bogate în acizi grași.”,explică medicul nutriționist, Șerban Damian.

Consumă carne de pui și de curcan și redu consumul de carne roșie ( vită, porc, vânat)

Atât carnea de pui cât și cea de curcan sunt bogate în proteine și sărace în grăsime. “În mod evident sunt recomandate pasările de țară, dacă avem o sursă de încredere. Carnea de pui și de curcan se poate consuma oricum, important este să eliminăm pielea pentru că are un conținut crescut de lipide.” În ceea ce privește carnea roșie, este de preferat să consumăm rar acest tip de carne și atunci când o facem să alegem bucățile cele mai slabe. “Elimină orice parte vizibilă de grăsime. Evită tot ce înseamnă șuncă, mezel, cârnați pentru că au un conținut bogat de grăsime, sare și conservanți. Organele ( măduvă, ficat, creier, rinichi) sunt sănătoase, dar conțin mult colesterol. Este de preferat să le consumăm rar.”, continuă medicul Șerban Damian.

Consumă lactate, de preferat degresate

Lactatele sunt o categorie importantă de alimente, ce nu trebuie să ne lipsească din meniu, dar și în acest caz este de preferat să alegem varianta degresată. “Laptele degresat conține aceiași nutrienți cu laptele integral, cu excepția procentului de grăsime, ceea ce înseamnă că are un conținut caloric mai redus.”, explică medicul.

Cel mai nou articol Video:
Platou de post rapid de făcut și foarte sănătos