Dr. Mihaela Bilic: 10 metode pentru a-ți accelera metabolismul

În volumul “Sănătatea are gust. Ghid pentru slăbit”, dr. Mihaela Bilic, medic primar diabet, nutriție și boli metabolice, vine cu recomandări pentru persoanele care au metabolismul încetinit.
16.08.2022
Dr. Mihaela Bilic: 10 metode pentru a-ți accelera metabolismul
În volumul “Sănătatea are gust. Ghid pentru slăbit”, dr. Mihaela Bilic, medic primar diabet, nutriție și boli metabolice, vine cu recomandări pentru persoanele care au metabolismul încetinit.

Metabolismul este influențat de o mulțime de factori. În primul rând, contează factorul genetic. Există persoane care au metabolismul ideal, care își permit să mănânce mai mult, fără ca excesele să se depună. Există însă și persoane care se plâng că au metabolismul leneș și care se îngrașă ușor.

Practic, fiecare dintre noi se naște cu un anumit metabolism, care permite arderi mai mult sau mai puțin intense. Metabolismul este influențat de mai mulți factori, pe lângă cel ereditar. De exemplu, hipertiroidia duce la un metabolism accelerat, în timp ce hipotiroidia, încetinește metabolismul.

Intensitatea arderilor depinde și de vârstă, aceasta reducându-se pe măsură ce îmbătrânim. Persoanele sedentare au un metabolism leneș, în timp ce sportivii, se pot bucura de o activitate metabolică mai intensă. Bărbații au arderi mai intense decât femeile, acestea fiind afectate și de intrarea la menopauză. De asemenea, curele drastice sau repetate de slăbire pot afecta metabolismul.

Consumul crescut de proteine poate accelera metabolismul. Și fumatul are acest efect asupra organismului. O funcționare optimă a metabolismului contribuie semnificativ la evitarea excesului ponderal.

Dacă metabolismul este încetinit, persoana respectivă se poate confrunta cu lipsa transpirației, a senzației de sete, cu pielea uscată și senzația de frig.

Există mai multe trucuri și metode prin care metabolismul poate fi accelerat. Iată câteva dintre acestea, recomandate de dr. Mihaela Bilic!

  1. Aportul optim de alimente cu iod (pește, fructe de mare), alimente cu zinc (fructe de mare, carne roșie, lactate), alimente cu seleniu (legume, fructe de mare, cereale integrale), crom și vitamine din grupul B (carne roșie, organe, cereale, leguminoase);
  2. Consumul crescut de alimente cu proteine (ouă, pește, carne slabă) a căror digestie necesită o cheltuială energetică mai mare decât la grăsimi sau carbohidrați;
  3. Consumul de lichide reci sau fierbinți (aducerea lor la temperatura optimă se face prin cheltuială energetică);
  4. Eliminarea din dietă a alimentelor foarte grase, a mezelurilor, dulciurilor, fructelor uscate, alcoolului și produselor de patiserie;
  5. Înlocuirea zahărului cu îndulcitori;
  6. Consumul moderat de fructe, cu tot cu coajă;
  7. Înlocuirea produselor de panificație cu variantele integrale și consumul lor până în ora 18;
  8. Folosirea oțetului și condimentelor iuți pentru a prepara salatele în locul uleiului în exces; Consumul unor alimente iuți care pot accelera metabolismul (ardei iute, hrean, ghimbir).
  9. Evitarea excesului de legume crucifere (broccoli, varză, conopidă) pentru că pot încetini activitatea tiroidei (se recomandă gătirea lor înainte de consum);
  10. Împărțiți cantitatea de mâncare dintr-o zi în mese mai mici și mai dese; efortul de digestie înseamnă consum caloric, deci 3 mese/zi sunt de preferat în loc de o masa unică.

Pe lângă aceste reguli de alimentație, extrem de importantă este și mișcarea. O masă musculată optimă asigură un metabolism bun. Iar aceasta se dezvoltă și se menține cu ajutorul exercițiilor cu greutăți care nu trebuie să lipsească din programul optim de sport al oricărei persoane.

„În timpul contracției musculare organismul este obligat să ardă calorii. Niciodată nu vom putea consuma prin mișcare câte calorii putem să aducem din mâncare. Însă sportul regulat menține masa musculară și poate crește arderile cu 300-500 cal/zi. Efortul fizic intensifică circulația respirația și transpirația, care se fac cu un consum mare de calorii. După sport rata metabolică rămâne accelerată cu 15%, deci mișcarea mărește metabolismul bazal. Sportul dezvoltă mușchii iar un organism bine antrenat arde mai multe calorii.” explică Mihaela Bilic.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Beatrice Osanu
Beatrice Osanu
Beatrice Osanu este unul dintre oamenii “Ce se întâmplă, doctore?” care a asistat la naşterea emisiunii în 2002 şi a revistei în 2005. În anii care au trecut de atunci, a cunoscut sute de medici, nutriţionişti, antrenori de fitness şi psihologi, dar şi celebrităţi care au inspirat-o, ... citește mai mult
Recomandare video
Dr. Mihaela Posea: alimente permise în diabet