Deserturi sănătoase? Da, chiar se poate!

Sunt o gurmandă, nu-i niciun secret. Dar nu visez la cărnuri sau brânzeturi, ci la dulciuri.
Deserturi sănătoase? Da, chiar se poate!

Sunt o gurmandă, nu-i niciun secret. Dar nu visez la cărnuri sau brânzeturi, ci la dulciuri.

La ciocolată, îngheţată, prăjituri cu creme fine sau brioşe rubensiene… şi, mai ales de când am şi studiat la cursul de nutriţie, despre nocivitatea zahărului şi a grăsimilor m-am autoprovocat să găsesc alternative la micile mele plăceri vinovate şi nesănătoase.

Mai ales că am acasă alţi doi gurmanzi cu ochi pofticioşi care ar lăsa orice pentru o bomboană, o ciocolăţică sau o îngheţată din comerţ. Aşa m-am apucat să caut şi să testez (împreună cu băieţelul cel mic) diverse reţete de ciocolată şi îngheţată pe care să le putem mânca toţi trei cu plăcere.

Chiar dacă găseam o reţetă de care eram încântaţi, până nu gusta şi nu se declara satisfăcut şi băiatul cel mare – destul de reticent la preparate ce nu au gustul cu care s-a obişnuit – nu răsuflam uşurată.

Vă recunoc sincer, mare provocare să realizez un desert pe care să-l considere şi el gustos. După îndelungi căutări, am găsit şi adaptat cele două reţete de ciocolată şi îngheţată de casă, ţinând cont nu numai că trebuie să obţin un gust delicios (pe placul băiatului meu pretenţios), dar şi un produs sănătos care să respecte principiile unei alimentaţii echilibrate fără combinaţii interzise, cu ingrediente sănătoase şi cu un aport nutritiv deosebit.

Şi pentru că sunt în perioada în care avocado are un rol important în alimentaţia mea, ambele reţete au ca personaj principal acest fruct cu multiple beneficii: este o sursă de vitaminele A, C, E şi B6 (necesară pentru creier), calciu, cupru, fier, magneziu, fosfor, zinc. Are un conţinut mare de proteine şi grăsimi nesaturate (deci sănătoase) şi mult râvnitele Omega 3 şi Omega 6.

Ciocolată de casă

Nu are rost să mai spun cât de mult îmi place ciocolata şi nici despre rugăminţile plângăcioase ce-mi sunt adresate din partea celor doi băieţi ai mei. Nu are rost nici să vă descriu procesul de căutare, găsire şi adaptare a reţetei ce urmează. Important este că rezultatul este unul excepţional, o ciocolată de casă delicioasă, fără unt, lapte, zahăr sau cacao cu ingrediente care transformă acest desert într-unul nutritiv şi sănătos.

Înainte de a vă expune ingredientele, modul de preparare şi benficiile, vă reamintesc cât de important este pentru sistemul digestiv să nu mâncăm desertul imediat după masă. Pentru că o combinaţie eronată de genul dulce-sărat (ca şi cea legume-fructe) împiedică o digestie corectă, absorbţia în proporţie mare a nutrienţilor şi menţinerea echilibrului PH-ului (pe care un număr din ce în ce mai mare de studii îl asociază cu sănătatea şi longevitatea considerându-se că un mediu acid în interiorul corpului favorizează boala şi îmbătrânirea ţesuturilor).

Ingrediente: 1 avocado bine copt (dacă l-ai cumpărat puţin mai tare poţi să îl ţii într-o pungă de hârtie), 4,5 linguriţe pudră de roşcove, 2,3 linguriţe de miere (sau mai mult, în funcţie de preferinţe), 4 linguriţe unt (sau ulei) de cocos presat la rece, o mână de nuci, migdale, caju, seminţe fărâmiţate.

Mod de preparare: Fructul de avocado se pasează cu furculiţa şi se pune în blender alături de miere, untul de cocos şi pudra de roşcove. La final se adaugă şi mixul de seminţe sau nuci măcinate. Se pune într-un vas la congelator, unde untul de cocos se solidifică. După 1-2 ore, poţi scoate ciocolata şi o poţi cosnuma, evident, după ce s-a mai răcit puţin. Ceea ce rămâne neconsumat trebuie păstrat la frigider, pentru că la temperatura camerei untul de cocos devine lichid şi înmoaie compoziţia.

Beneficii

Despre avocado v-am spus deja că este un fruct extrem de nutritiv, iar datorită consistenţei lui, înlocuieşte cu succes untul în deserturi. Dacă vă întrebaţi de ce am înlocuit cacaoa cu pudră de roşcove, abia aştept să vă răspund. Deşi cacaoa are proprietăţi antioxidante benefice, este demonstrat faptul că are şi efect de excitant asupra sistemului nervos. Cofeina, în general, (teina din ceai sau teobromina din cacao) produce iritaţie nervoasă şi emoţională, prejudiciază somnul şi perturbă pancreasul).

Ori, am considerat că beneficiile aduse sunt mai mici decât efectele nocive, mai ales că antioxidanţii din compoziţie pot fi luaţi din fructe şi legume roşii sau violet. Acum, despre carob (pudra de roşcove) vă spun că are miros, gust şi aspect asemănător cu cacaoa, deci poate să o înlocuiască cu succes, mai ales că nu vine la pachet cu producerea de iritaţie nervoasă.

Prin urmare, mai ales pentru copii, un desert cu carob este mult mai potrivit decât unul care să conţină cacao. Mai mult, este bogat în calciu, fosfor, potasiu şi magneziu, conţine 8% proteine, vitamine( A, B 2, B3, D,E ), minerale, plus o substanţă care e eficentă în tratarea astmului. Despre untul de cocos vă spun doar că este uşor metabolizat de organism, nu se depune şi are rol în activarea metabolismului.

Bianca Poptean
Bianca Poptean
Sunt deja 10 ani de când scriu pentru Ce se întâmplă doctore, timp în care am realizat sute de articole, interviuri cu medici și specialiști în diverse domenii, materiale video, conferințe și emisiuni live. Mai mult, sunt mamă a doi băieți minunați care mi-au oferit ocazia să văd lumea ... citește mai mult
Este pâinea dăunătoare?
Este pâinea dăunătoare?
Cel mai nou articol Video:
Natalia Pavalachi Pittet, sexolog: Cum discutăm cu copiii și adolescenții despre sex