Cumperi fructe tăiate? Vezi cum te pot îmbolnăvi!

Fructe tăiate, frumos ambalate în cutii de plastic - nu mai ai grija curățării și porționării lor, dar știi că pot ascunde tot felul de bacterii?
03.02.2021 | Paula Rotaru
Cumperi fructe tăiate? Vezi cum te pot îmbolnăvi!

Să cumperi fructe tăiate a devenit o modă, fie că vorbim de pepene, mango, mere, kiwi sau altele. Sunt deja curățate și frumos porționate, gata de înfulecat într-o pauză scurtă la muncă!

Dar dacă ți-am spune că acele fructe tăiate pot ascunde Salmonella, E.coli sau Listeria – ai mai fi la fel de încântat?

Pe lângă faptul că te costă mai mult decât în cazul în care le-ai cumpăra de la piață sau din magazin și le-ai tăia acasă, fructele porționate și ambalate în cutii de plastic nu sunt la fel de nutritive precum cele proaspete, pentru că sunt supuse procesului oxidării, ca urmare a descojirii, spune Bob Brackett, directorul Institute for Food Safety and Health.

Aproape jumătate din toxiinfecțiile alimentare din America sunt cauzate de consumul alimentelor contaminate cu Salmonella, E.coli sau Listeria, potrivit Centrelor pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (CDC).

Cu cât un aliment ajunge prin mai multe mâini – așa cum este cazul fructelor sau legumelor curățate, tăiate și ambalate în cutii –, cu atât riscul de contaminare este mai mare, adaugă specialistul.

Prin procesul de gătire, bacterii precum cele amintite mai sus sunt distruse, dar în cazul fructelor și legumelor proaspete, consumate ca atare, acest lucru este imposibil, iar riscul de toxiinfecție este foarte mare.

Tăierea și descojirea fructelor presupun expunere la lumină și aer, iar asta duce la oxidarea lor, afectându-le textura, culoarea, chiar și gustul. Aceste alimente își pierd din substanțele nutritive dacă nu sunt consumate imediat.

Vitaminele C și B în special sunt extrem de sensibile la procesul de oxidare, care poate fi ușor de observat atunci când tăiem, de exemplu un avocado. Dacă îl lăsăm expus câteva minute, pulpa acestuia devine maro. Același lucru se întâmplă și cu merele, explică Max Lugavere, autorul cărții Genius Food.

Sigur, asta nu înseamnă că fructele tăiate nu mai au deloc substanțe nutritive – încă poți beneficia de aportul de apă și fibre din ele, chiar și de unele vitamine. Dar este important să le mănânci cât mai repede după tăiere. Iar asta e cam loterie, pentru că acele cutii cu fructe tăiate pot sta zile întregi pe rafturile din magazine…

Max a postat pe Instagram o fotografie în care detaliază dezavantajele cumpărării de fructe tăiate și avantajele fructelor proaspete, întregi.

Sursa foto: Instagram@Max Lugavere

Fructe tăiate:

  • Nu sunt la fel de proaspete
  • Pot fi oxidate
  • Cantitatea de fruct este mult mai mică și prețul este de 3 ori mai mare decât în cazul fructelor întregi
  • Pot fi contaminate cu tot felul de bacterii
  • Cutiile de plastic în care sunt ambalate poluează oceanele

Fructe proaspete, întregi:

  • Sunt mai proaspete
  • Sunt mai ieftine
  • Sunt bogate în substanțe nutritive
  • Pot fi „echipamente” de fitness – să aduci un pepene de la piață e un adevărat antrenament

În concluzie, mare atenție de unde cumperi fructe tăiate și încearcă, pe cât posibil, să nu devină un obicei!