Varza kale: 10 motive să o consumi mai des

Descoperă beneficiile verzei kale, o plantă bogată în fier şi vitamine preţioase pentru sănătate.
20.02.2020 | Autor: Paula Rotaru
Varza kale: 10 motive să o consumi mai des

Despre varza kale se spune că ar fi un aliment-minune, cu numeroase beneficii pentru sănătate, graţie substanţelor nutritive conţinute din belşug. Dar românii nu prea se înghesuie să o cumpere, poate pentru că e un aliment „exotic”, prea puţin cunoscut, sau de teama că ar avea un gust cu care nu sunt obişnuiţi.

Astăzi ne-am propus să aducem la lumină beneficiile acestei plante bogate în fier, cu o aromă dulce şi uşor înţepătoare.

Varza kale – proprietăţi nutritive şi contraindicaţii

Descoperă mai jos 10 efecte benefice ale consumului de varză kale:

Un buchet de vitamine şi minerale esenţiale

Varza kale face parte din familia cruciferelor, precum varza normal, broccoli, conopida, varza de Bruxelles, şi poate avea mai multe culori sau forme, de la verde la mov, de la frunze netede până la unele încreţite. Însă cea mai comună formă de varză kale este cea cu frunze de culoare verde, încreţită, pe care o găsim şi în supermarketurile noastre.

Iată ce substanţe nutritive se regăsesc într-o tufă de varză kale, de aproximativ 70 de grame:

  • Vitamina A: 200% din doza zilnică recomandată (DZR)
  • Vitamina K: aproape 700% din DZR
  • Vitamina C: peste 130% din DZR
  • Vitamina B6: 10% din DZR
  • Mangan: 26% din DZR
  • Calciu: 10% din DZR
  • Cupru: 10% din DZR
  • Potasiu: 10% din DZR
  • Magneziu: 6% din DZR
  • Vitamina B1, B2, B3, fier şi fosfor – peste 3% din DZR

Toate cele de mai sus cu numai aproximativ 35 de calorii, 6 grame de carbohidraţi, dintre care 2 grame de fibre, şi 3 grame de proteine de bună calitate. Varza kale este, de asemenea, o sursă bună de acizi Omega 3.

Bogată în antioxidanţi cu efecte pozitive asupra sănătăţii

Varza kale, precum alte verzituri, este o plantă care abundă betacaroten, precum şi în flavonoide şi polifenoli care contracarează efectul stresului oxidativ asupra celulelor şi protejează organismul de radicalii liberi.

Stresul oxidativ este un factor major de risc în deteriorarea celulară şi se consideră că este o cauză implicată în apariţia tumorilor şi îmbătrânirii premature.

Quercitina şi kampferolul din varza kale sunt antioxidanţi care au fost cercetaţi în cadrul studiilor  de laborator sau pe animale, iar rezultatele au arătat că aceştia pot avea un puternic efect protector asupra inimii, reduc presiunea arterială, previn inflamaţiile, au rol antiviral, antidepresiv şi chiar anticancerigen.

Sursă excelentă de vitamina C

Varza kale conţine de 4,5 ori mai multă vitamina C decât spanacul, o altă plantă cu numeroase beneficii pentru sănătate. Vitamina C este un antioxidant solubil în apă care ajută la buna funcţionare a numeroase procese din organism. Un exemplu în acest sens este sintetizarea colagenului, o proteină care oferă elasticitate pielii, dar şi flexibilitate şi rezistenţă.

Protejează inima

Varza kale poate ajuta la reducerea nivelului de colesterol „rău”, prevenind astfel numeroase boli de inimă.  Această plantă conţine substanţe care sprijină producţie de bilă, ceea ce determină reglarea nivelului de colesterol din sânge. Un studiu a relevat că un pahar cu suc de kale consumat zilnic, timp de 3 luni, a ajutat la creşterea colesterolului „bun” cu până la 27% şi a redus nivelul colesterolului „rău” cu peste 10%.

Bună pentru circulaţia sângelui

Datorită conţinutului bogat în vitamina K, varza kale activează anumite proteine şi le determină să se lege de calciu, ceea ce ajută la prevenirea apariţiei cheagurilor de sânge şi sprijină circulaţia sanguină. Warfarina este un medicament anticoagulant care funcţionează pe acelaşi principiu. De asemenea, varza kale poate ajuta la prevenirea osteoporozei şi a bolilor cardiovasculare, cele din urmă fiind cauza numărul 1 de deces din lume.

Proprietăţi anticancer

Există numeroase remedii împotriva cancerului intens promovate pe internet, care nu au însă parte de dovezi ştiinţifice că ar funcţiona. Varza kale este însă un aliment despre care s-a dovedit că are în componenţă substanţe ce ar putea inhiba apariţia şi dezvoltarea celulelor tumorale, precum sulforafanul şi indol-3-carbinolul. 

Chiar dacă rezultatele cercetărilor nu sunt definitive, fiind necesare studii suplimentare, e de necontestat faptul că această plantă are efecte benefice. 

Conţinut bogat în betacaroten

Betacarotenul din varza kale ajută la sintetizarea vitaminei A, care are un rol important în buna funcţionare a organismului. Aceasta protejează vederea, reduce riscul de cataractă şi alte afecţiuni oculare, sprijină sistemul imunitar şi menţine sănătatea părului, danturii şi a pielii.

Bogăţie de minerale

Varza kale este o sursă excelentă de minerale, precum fier, potasiu, calciu, magneziu, de care majoritatea oamenilor duc lipsă în societatea contemporană. Calciul, de exemplu, ajută la dezvoltarea şi menţinerea sănătăţii oaselor, prevenind osteoporoza, iar magneziul poate reduce riscul de diabet de tip 2 şi boli de inimă.

La rândul lui, potasiul ţine tensiunea arterială în limitele normale şi previne astfel numeroase boli de inimă.

Un aspect important de precizat este faptul că varza kale are un conţinut redus de oxalaţi, spre deosebire de spanac, de exemplu, ceea ce ajută la absorbţia mineralelor pe care le conţine şi este indicată astfel şi persoanelor predispuse la apariţia pietrelor la rinichi.

Indicată pentru sănătatea ochilor

Luteina, zeaxantina şi alţi antioxidanţi puternici din varza kale ajută la prevenirea degradării vederii, proces asociat de regulă cu îmbătrânirea. Degenerarea maculară şi cataracta sunt, de asemenea, afecţiuni oculare ce ar putea fi prevenite printr-un consum regulat de varză kale şi alte alimente bogate în astfel de antioxidanţi.

Ajută la slăbit

Datorită faptului că este săracă în calorii, dar atât de bogată în vitamina, minerale şi antioxidanţi, varza kale este o plantă indicată frecvent în curele de slăbire, deoarece poate menţine senzaţia de saţietate şi nivelul de energie pe termen lung.

De asemenea, varza kale conţine proteine şi fibre, care ajută la reglarea tranzitului intestinal. O poţi consuma în salate, alături de roşii, castraveţi, ceapă verde şi dressing de ulei de măsline şi zeamă de lămâie, sau o poţi introduce la cuptor pentru câteva minute, stropită cu puţin ulei de măsline sau de avocado şi un strop de sare, până devine uşor crocantă. O altă metodă de a consuma varza kale este în smoothie-uri, singură sau în combinaţie cu alte legume.

Cât despre contraindicaţii, nu sunt foarte multe de spus. E adevărat, persoanele care au o tiroidă „leneşă” sau prea activă ar trebui să o consume cu moderaţie, pentru că această plantă conţine progoitrină, o substanţă care poate împiedica absorbţia de iod, cauzând dezechilibre hormonale şi oscilaţii ale glicemiei.

Însă acest lucru se poate întâmpla doar dacă mănânci cantităţi foarte mari de varză kale. Pentru a fi împăcată cu decizia ta, cere părerea medicului înainte de a consuma varză kale.