Cuprul, metalul greu esenţial pentru organism: efecte, beneficii, surse de cupru

Află când este necesar cuprul în organism, în ce cantitate şi ce se întâmplă dacă ai consumat în exces.
Cuprul, metalul greu esenţial pentru organism: efecte, beneficii, surse de cupru
FOTO: shutterstock / Cuprul, metalul greu esenţial pentru organism: efecte, beneficii, surse de cupru
Cuprul este un mineral prezent în organismul nostru. Este un nutrient de care corpul nostru are nevoie pentru a funcţiona corespunzător, doar că este nevoie de o cantitate moderată, deoarece este un metal greu. Mercurul şi arsenicul sunt şi ele metale grele care nu sunt deloc benefice pentru sănătatea noastră, însă cuprul în anumite cantităţi este esenţial. Bineînţeles, prea mult sau prea puţin poate produce probleme de sănătate.

Ce face cuprul în organism?

Cuprul are un rol important în organism pentru numeroase funcţii:
  • produce celule roşii de sânge
  • reglează pulsul şi tensiunea arterială
  • absoarbe fierul
  • previne prostata sau inflamaţiile de prostată
  • dezvoltă şi menţine sănătatea oaselor, a ţesutului conjunctiv şi a organelor ca inimă şi creier
  • activează sistemul imunitar

Posibile beneficii ale cuprului în organism

Potrivit unui studiu publicat în Medicial Research Reviews, cuprul este un posibil tratament pentru anumite afecţiuni, inclusiv pentru tulburările neurologice denegerative precum Alzheimer, Parkinson şi Creutzfeldt-Jakob

Surse de cupru

Pentru că organismul are nevoie de o cantitate mică de cupru, o dietă echilibrată îţi poate asigura acest consum. Un articol publicat în jurnalul Trace Elements in Medicine and Biology notează că încă din 1930, cantitatea de cupru din dietele vestice a scăzut considerabil. Aceste cercetări estimează că o pătrime dintre adulţii din Statele Unite nu consumă necesarul zilnic recomandat de cupru. Legumele, cerealele şi seminţele îţi pot asigura cantitatea necesară într-o zi:
  • cartofi
  • mazăre
  • fasole
  • legume verzi
  • cereale integrale
  • seminţe de floarea soarelui
  • unt de arahide
  • cocolată neagră

Deficitul de cupru

Dacă nu ai probleme de sănătate sunt şanse mici să te confrunţi cu un nivel scăzut de cupru în organism. Simptomele deficitului de cupru pot include:
  • tremur
  • furnicături
  • aiureală
  • stare de oboseală
  • anemie
  • pierderea vederii

Boli care pot apărea din cauza deficitului de cupru

Multe persoane nu consumă suficient cupru în urma stilului alimentar. Deficitul de cupru poate duce la următoarele afecţiuni:
  • boala cealiacă
  • fibroză chistică
  • boala lui Crohn
  • sindromul Menkes
Sindromul Menkes poate produce şi el deficit de cupru. Dacă ai acest sindrom, poţi absorbi cuprul din alimentele pe care le consumi, doar că organismul nu îl asimilează corespunzător. Ca rezultat, nu consumi cantitatea de cupru necesară. În schimb, cuprul tinde să se formeze în intestinul subţire şi rinichi. Sindromul Menkes este o tulburare genetică rară, iar persoanele care au această tulburare sunt diagnosticate încă de la naştere.

Excesul de cupru în organism

Aşa cum cuprul este necesar pentru a supravieţui, în cantităţi prea mari poate deveni toxic. Nivelul tolerabil de cupru într-o zi este de 10 miligrame. Atunci când este toxic, te confrunţi cu simptiome precum:
  • vărsături
  • diaree
  • dureri musculare
  • În cazuri severe, un nivel crescut de cupru poate produce:
  • deteriorarea ficatului
  • insuficienţă cardiacă
  • insuficienţă renală
  • deces